Gå til innhold

Flau over kommentar fra 3-åringen min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var en tur på helsestasjonen i dag, og mens vi venter kommer det en utenlands familie ut med en liten, mørk gutt.

3-åringen min roper ut "mamma, han var møkkete!"

Jeg sa at det er han ikke, men hun sa "jo, han er det, bare se på han!"

Hun har venner i barnehagen som er mørke, og jeg har flere venninner også som er utenlandske, så skjønner ikke hvor den kommentaren kom fra. Jeg har vært veldig nøye på å lære barna mine at alle er forskjellige helt fra de var små. Uff, skikkelig flaut.

Vi snakket litt om at noen er mørke og noen er lyse, så det så ut til at hun godtok det, men typisk henne å bare rope ut ting på den måten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldstejenta mi er også 3 år, og for ikke lenge siden ropte hun "neger!" etter en jente når vi satt ute i bakgården. Først koblet jeg ikke ordet, det hørtes mer ut som "nøge", men etter et par sekunder skjønte jeg hva hun mente. Hun har også mørkhudete i barnehagen, mange ansatte og mange barn, men det er jo derfra hun har lært ordet. Sa til henne at sånt sier man ikke til mennesker, har ikke hørt henne si det siden. Men ble litt satt ut. Men ble mer sjokka den dagen hun kom hjem og sa "fitte" :/

Skrevet

Når vi var i butikken nylig fikk jenta mi på 3 se en vogn med en baby, og hun roper ut: der var en brun baby! Da hun ikke fikk noen respons av pappaen sin som gikk sammen med henne roper hun dette flere ganger helt til han sier ja.

Synes egentlig det er litt vanskelig å vite hva man skal si, er jo mange feller å gå i idag..

Skrevet

"Ja, det var det," tror jeg jeg hadde svart ang. fargen på babyen. Og så avsluttet med at han/hun var veldig søt, som vi her i huset alltid sier om babyene/kattene/hundene og fuglene vi ser når vi er ute.

:)

Skrevet

Hehe. Møkkete var jo litt kjedelig. Tror jeg hadde svart noe sånt som at: Du ser da at han ikke er møkkete. Du vet jo at noen er mørke noen lyse osv. Husker min kalte alle svarte små jenter for Yebo. Prøvde å forklare at Yebo var ei jente i afrika men at de nok er fra samme del av verden.

Hun kom med kommentarer om krøllete hår, mørk, sjokolade osv men jeg svarer bare "ja se så pen han, hun, det er. Eller ja, han er mørk og du er lys, fint at vi er forskjellige. Neger hadde jeg ikke tillatt.

Ellers tror jeg de aller færreste av utenlandsk opprinnelse bryr seg om et barn sier at han ser ut som en sjokolade eller skjeve øyne osv. Dem har jo det. Og dem har barn selv. De er klar over at barn sier ting rett ut uten å tenke seg om

Skrevet

Vi ble enige om at noen er mørke og noen lyse, og hun syntes han var søt. Ble bare satt ut av kommentaren.

Jeg synes det er viktig å ta tak i det med en gang, og ikke bare hysje på ungene. Har hatt episoder før hvor jeg har måttet forklare hvorfor noen må sitte i rullestoler - men da var min eldste mest misunnelig for at hun ikke fikk sånn bil. <3

Skrevet

Det er ikke alltid så lett:P

Vi var på lekeland for en stund siden og jeg og lillemor satt på toppen av en sklie da hun roper SE SE SE MAMMA! Jeg skjønner ikke hva hun ser, jeg ser bare masse barn... Men så peker hun på 2 mørke barn, og roper høyt; Sånne har jeg sett på barnetv...

Skrevet

Jeg og kjæresten min diskuterte akkurat dette for noen uker siden, da vi stod i kø i butikken og en liten unge stirret på han..

Han er afrikaner, og fortalte om en kamerat som hadde fått en kommentar fra en liten unge om at han var møkkete.

Det han gjorde da, var at kommenterte til den lille ungen som hadde på seg svart genser, at genseren hans måtte vel være møkkete siden den var svart? Da ungen da sa at den var da ikke møkkete. Da fortsatte kameraten men å forklare til ungen, at slik er det også med huden hans. Huden kan ha ulik farge akkurat slik som gensere kan ha ulik farge og at fargen ikke har noe med om den er ren eller møkkete..

Skrevet

Ellers syns jeg ikke at det er noe å bli flau over da... Så lenge man tar seg tid til å forklare det til dem.

Sønnen min er veldig oppmerksom på slike ting, og kommenterer når barn er brune slik som han. Og om de er helt brune, så sier han ofte "han der er fra Afrika"..

Han har nok også kommet med noen flaue kommenterer, men da av slaget "han der er rar!"....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...