Gå til innhold

Livredd for stor baby!


Nat27

Anbefalte innlegg

Bør jeg snakke med jordmor om dette? Det bekymrer meg virkelig at jeg skal få en kjempebaby og at jeg ender opp med hastesnitt og full pakke!

 

Jenten jeg har fra før var ikke større enn 3200g og 48cm. Hodediameter på 35 cm. En relativt liten jente - mye på samme str som både jeg og min søster og forsåvidt andre babyer på min side av familien.

 

Denne gangen venter jeg en gutt, som jo i snitt pleier å være større enn jentene. Har dessuten ny barnefar som var rundt 4 kg da han ble født. Søsteren hans igjen var omtrent det samme.

 

For halvannet år siden fikk søsteren til min samboer en svær gutt som var hele 5,5kg og 56 cm. Det endte med ks i all hast. Hun hadde aldri klart å få gutten ut på vanlig vis uten å bli fullstendig ødelagt selv, for ikke å snakke om hva "lille"gutten måtte gått igjennom!

 

Kjenner at jeg nesten får pusteproblemer når jeg tenker på at det samme kan skje meg... selv om oddsen er liten... Noen som vet noe om hva som blir sagt om fødselsvekt og arv o.l.?

 

I forhold til sf mål ligger jeg helt på den røde linjen i gjennomsnittet. Var litt over på en måling, men det hadde jevnet seg ut igjen til neste måling.. Er nå 30 uker på vei og lurer på om det snart er mulig å estimere fødselsvekt? Føler at mye av gleden jeg skulle hatt av å nærme meg termin bare forsvinner helt i bekymringene for en kjempebaby...

 

Kanskje forferdelig egoistisk av meg å tenke sånn siden mange bekymrer seg for altfor små babyer, men jeg kan bare ikke noe for det. Må få luftet tankene litt, for jeg holder rett og slett på å bli sprø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Nat 26:)

Jeg skjønner deg veldig godt.

 

Fikk selv en stor jente på 4,4 kg for 2,5år siden og nå venter jeg en gutt.

 

Fødselen min var dramatisk da jeg tapte to liter blod og ble med hast kjørt til opperasjonsrommet. Om det var størrelsen hennes sier de ingen ting om, men jeg vil ikke oppleve det sjokket en gang til. Mye av svangerskapet har vært preget av angst.

 

Skulle ønske noen kunne fortelle meg om denne ungen og kom til å bli stor. Jeg har sagt til jordmoren min at jeg ønsker akkupuntur for å slippe og gå over tremin. Har ingen anelse om det funker men det er verd et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det rutine med en ultralyd i uke 32 for å beregne vekt. Veldig greit både for meg og for legen syns jeg, så vet vi begge sånn ca hva vi kan forvente. Er selvfølgelig en feilmargin, men man får en viss peiling. Spurte på forhånd hva om babyen viste seg å være mye over gjennomsnittet, og min gynekolog sa da at da ville hun bestille ks for å unngå skader på både mor og barn.

 

Om det ikke er rutine der du bor, noe jeg fortstår på innlegget ditt at det ikke er så be fastlegen din om en ekstra ul. Ingen vits i å gå å bekymre seg helt frem til fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere to for at dere tok dere tid til å svare!

 

Tror nok jeg skal ta meg en samtale med jordmor/fastlegen og høre om det er mulig å få tatt en sjekk, for det er ikke noe særlig å gå å bekymre seg på denne måten...

Men er det uke 32 som er den beste uken å få estimert da, kanskje? Siden det er rutine i akkurat den uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i porsgrunn.....:) ikke så lenge siden det ble innført her, så kanskje flere følger etter:) Føles veldig trygt og godt å se han en gang til før fødselen også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...