Gå til innhold

Barn med hoftefeil... Noen som har erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 3 år, som alltid har hatt litt skjeve føtter.

Samboeren min kommenterte dette på sykehuset da hun ble født, men da fikk vi beskjed om at babyer pleier å være litt klemt med en gang de kommer ut, så det kommer til å gå seg til etter hvert.

Men det har det altså ikke gjort.

Vi var hos legen i dag, og han mente at det kunne være en hoftefeil som gjorde at bena (spesielt det venstre) ikke var helt rette. Han så skjevheter, så henviste oss videre til barnelege. Vi kommer til å få en innkalling i posten, så må bare vente, men vil jo gjerne være litt forberedt på hva som kan vente oss.

Har noen av dere erfaringer med dette, eller kjenner noen som har.

Tar imot alle råd vi kan få.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går hun med føttene innover?

Jeg har en 6 år gammel jente som har vridde lårben slik at hoftekulene får feil vinkel. Hun går med bena innover. Var første gang hos ortoped som 3 åring og blir fulgt opp med røntgen/CT hvert 1-2 år. De snakker om operasjon men venter til barna er 8-10 år, litt avhengig av hvor stor vinkelen i hofta er. Er visst få som må operere, hos de fleste vil det bli bedre av seg selv. Men de gjør ingenting i melomtiden, bare følger med.

Skrevet

Hun går med føttene innover, ja. Spesielt det venstre.

Kan være at hun har det samme som din datter da.

Har datteren din plager i hverdagen?

Min datter plages ikke særlig med det, men man ser jo godt at hun er litt skjev.

Skrevet

Tips:

Facebook: gruppe som heter Putekrigerne.

Skrevet

Min datter er til tider litt plaget, men ikke veldig. Hun har begrenset gangavstand, klarer toppen å gå 3 km. Må ha masse pauser. Hun løper dårlig/sakte og har mye vondt i knærne. Har fått beskjed om å gi henne ibux når hun har vondt. Jeg vurderer å ta henne med til et annet sykehus for second opinion. Hun har fått mer plager med alderen, eneste vi merket når hun var yngre var at hun hadde dårlig balanse og løp dårlig.

Men dette er jo helt ufarlig da. Hos de fleste blir det bare bedre med tiden. :)

Skrevet

Det med begrenset gangavstand høres veldig kjent ut.

Datteren min blir veldig fort sliten når vi er ute og går, men vi har tenkt at hun er litt lat, og så er hun bare 3 år, så trenger å trenes opp litt.

Jeg er veldig glad for å høre at det blir bedre for de aller fleste, så er veldig optimistisk. Det er jo ikke den verste lidelsen et barn kan ha. Hun er jo helt frisk og fin ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...