Gå til innhold

Er ikke dette feil? Si din mening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en veninne i dag tidlig. Av en eller annen grunn kom vi innpå temaet voldelige barn.

Da fortalte hun meg at hun hadde jobbet i en barnehage, der hadde de en gutt som bet andre barn. De hadde pratet med gutten, med foreldrene og prøvd time out.

En dag hadde gutten bitt en barnehageassistent, og da bet hun han tilbake. Etter det bet han dem ikke igjen.

Så begynte gutten å slå andre barn. Da han slo en annen assistent, slo hun han tilabke. Så nå slår han dem ikke mer.

Dette fortalte veninnen min som om det var verdens beste løsning.

Er ikke det FULLSTENDIG feil?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjah. det funket jo. Alle barn er ikke like, skal man la dem styre på som de vil selv bare fordi det er forbudt å være fysisk med barn? Hmm... Tenk litt på det.

Skrevet

Det er feil, og dessuten ulovlig etter den nye barneloven. Hadde barnehagepersonell gjort dette mot mitt barn, hadde jeg politianmeldt dem.

Og hvaslags eksempel er det da? At barn ikke får lov til å slå og bite, men voksne gjør det? Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør?

Det er jo ren idioti.

Skrevet

Fullstendig feil!

Hvordan kan noen tro at man kan lære et barn at det å slå ikke er lov ved å slå? Det eneste han lærer da er at den som er størst kan slå, så om han skal slå noen så må han sørge for at de er mindre enn seg selv.

Den ene sønnen min hadde en periode der han kløp, og da ba jeg han en gang om å klype seg selv like hardt som han kløp broren sin, da skjønte han at det gjorde vondt og sluttet. Men om jeg hadde kløpet han, så hadde det blitt helt, helt feil...

Skrevet

Helt enig med deg 12:48!

Voksne i barnehagen skal jo ikke utøve vold uansett??

HI

Skrevet

Det er FEIL!!! etter min mening! INGEN barn er vonde, de bare har det vondt. noe som igjen kan føre til denne uønskede atferden! Syns heller barnehagen skulle finne ut hvorfor barnet biter og slår, og begynne derfra! Feigt av den voksne å gjøre igjen! Ingen øsnker å bli slått, heller ikke dette barnet. Men når barnet mangler ord til å kommunisere med, er fysiske handlinger et alternativ for dem! Ble provosert av dette! Snakke om å utnytte sin maktposisjon i barnehagen! FY!

Skrevet

Egentlig ikke, spørs litt på situasjonen, er ikke alle barn som forstår at slikt gjør vondt, for de merker jo ikke smerten når de biter/slår. Min mor gjorde det samme mot ene barnehagebarnet, og var helt fra seg etterpå, pratet med foreldrene når de kom for å hente, da fikk hun beskjed om at det bare var bra at noe ble gjort, men de som foreldre hadde aldri tengt tanken en gang (mor handlet på instinkt) Det barnet bet aldri noen igjen, fordi h*n forsto at det gjorde vondt for andre også.

Skrevet

Jammen herregud! MAN SKAL IKKE UTØVE VOLD MOT BARN!

Alle vet vel det?

HI

Skrevet

Jeg synes du skal gå og anmelde denne barnehagen jeg HI, siden du vet hvilken det er. Dette er så hårreisende galt at det finnes ikke ord som beskriver det en gang. Hadde jeg visst om noe sånn så hadde jeg sørget for at alle fikk vite hva for slags barnehage det der var, det er nå helt sikkert!

Barnemishandling er aldri ok, uansett hvor "god" grunn det måtte være! Og ekstra galt er det når det foregår i en slik setting hvor de som utfører volden har foreldrenes og barnas fulle tillit!!

Skrevet

jeg jobber i bhg og hadde jeg gjort dette mot noen av barna så hadde jeg fått sparken på dagen.

Skrevet

Vel, for å si det sånn da: hadde en voksen i barnehagen slått, bitt eller noe lignende på mitt barn - så hadde jeg gått rett til politistasjonen. Enkelt og greit.

Skrevet

Jeg jobber også i barnehage og synes dette høres helt horribelt ut!! Hadde noen i min barnehage gjort noe slikt hadde de blitt politianmeldt og sparket på dagen. Synes du burde melde fra til kommunen om slik oppførsel, hvem vet hva annet de driver med i den barnehagen...Dette strider mot all god pedagogikk og allminnelig folkeskikk. Nei, meld fra!!

Skrevet

Det er deffinert som feil ved at det er forbudt ved lov. Man skal ikke gjøre det. Det har både med respekt for lovverket å gjøre og det at det faktisk er veldig vanskelig å utøve skjønn i slike saker. Tillater man seg å gjøre det i enkeltsituasjoner der det er opplakt en god løsning for brnet kan det gli ut og bli missbrukt som virkemiddel.

Jeg er likevel i tvil om det var galt i forhold til barnet i denne situasjonen. Noen ganger har barnet godt av å få smake sin egen medisin. Jeg har selv en datter som både bet og slo i barnehagen. Hun var ikke ond, hadde litt dårlig språk og forsto rett og slett ikke hvor vondt det gjorde. Vi løste det ved å flytte henne over på en annen avdeling noen ganger. På den avdelingen var det en annen jente på omtrent samme alder med samme oppførsel. Det endte selvfølgelig, som planlakt, med at de brakte sammen. Begge fikk lære hvor vondt det faktisk gjør å bli bitt og slått (+ lugget, klort og det som hører til). Både for vår og den andre jenta hjalp i hvertfal dette veldig på problemet. Jenta vår har ikke bitt etter dette og heller ikke slått for å få oppmerksomhet eller noe i den dur. Hun har vært i slåsskamp senere, men det var mer gjensidig der begge to var like skyldige.

Jeg vet ikke om andre synes dette var en grei løsning, mem det virket i hvertfal. Kansje en mulighet for andre som har barn med liknende problem.

Skrevet

Hallo for en barnehage da :o

Hadde anmeldt bhg på flekken om de hadde gjort dette mot mitt barn.

Tror egentlig at vedkommende som hadde gjort noe sånt i vår barnehage hadde fått sparken. Er uhørt, og ULOVLIG.

Skrevet

Kan de ansatte ha vært i dialog med foreldrene om akkurat måten å ta barnet på?

Tenkte bare tilbake på meg selv.

Min bet da han begynte i barnehagen. Hjemme hadde han bitt nabojenta mange ganger. Til slutt sa min mor at vi skulle putte en dråpe håndsåpe på tunga. (ikke zalo..)

Og det stoppet etter to dråper.

Jeg sa til de ansatte at de skulle få LOV til å putte såpe på tunga når han bet. Ped.leder takket for at jeg sa ifra, siden de ikke hadde hjemmel til å gjøre det uten tillatelse.

Det måtte to dråper til der også, og siden bet han aldri igjen.

Skrevet

Akkurat det jeg tenkte også..

Jeg lærer barna at det ikke er lov å bite og slå, ved å bite og slå dem???????

Vi hadde ei jente i barnehagen som klorte de andre barna hver dag. Sønnen min kom stadig vekk hjem med dype klor i ansiktet, og det gjorde meg veldig sint fordi han fikk noen varige arr. Men han var ikke den eneste hun gjorde dette med, så vi foreldrene tok det opp med de ansatte, og de tok det videre med foreldrene. Vet ikke akkurat hvilke tiltak som ble gjordt, hun har ihvertfall sluttet nå, men jeg tviler på at de voksne drev og klorte henne..

Hadde jeg vært bestyreren i barnehagen, hadde de ansatte som gjorde dette fått sparken med umiddelbar virkning. Ikke bare er det ulovlig, men menneskebitt er livsfarlig pga de enorme bakteriemengdene vi har i munnen!

Skrevet

Syns det var lurt det som du skrev ovenfor. At du ba barnet bite seg selv like hardt som han bet søskenet sitt.

Det blir jo noe annerledes når det er de voksne som utøver volden...

Jeg syns såpe på tungen ikke er noe triks det heller.

Leste i foreldre og barn at man ikke skal gi barnet noen fysisk straff!

Skrevet

At foreldre samtykker til idioti er ingen unnskyldning ....

Skrevet

Det er helt og holdent FEIL!!!

Da jeg var liten opplevde jeg det samme.

Mamma bet meg (så jeg fikk merker), for at jeg skulle forstå at biting ikke er lov.

Ho slo meg, for å få meg til å forstå at det ikke er lov å slå, ho stumpet sigarettene på haka mi, for at jeg ikke skulle røre røyken hennes, og ho holdt hånda mi over flammer, for at jeg ikke skulle røre lighteren.

Igjen, det er HELT og HOLDENT feiL!!!!

Unner INGEN barn å oppleve det samme!

Sint hilsen fra meg!

Skrevet

Av og til kan fakisk denne teknikken virke.

Jeg har selv vært bort i et barn som stod å slo/sparket på den voksne. Hver gang barnet sparket den voksne, så sparket den voksne forsiktig tilbake. Den voksne sa "sparker du meg, så sparker jeg tilbake". Dette barnet hadde voksne prøvd å snakke til mange ganger uten at det hørte. Om dette var det mest pedagogiske riktig å gjøre er ikke sikkert. Men barnet skjønte til slutt at det ikke kom noen vei med å sparke/ slå den voksne.

Noen ganger kan en historie høres mer alvorlig ut når historien blir fortalt uttav, enn det den faktisk er.

Skrevet

Det ble gjort mot min fetter og det virket men betyr ikke at det er rett fordet. Skulle sett noen skulle ha bitt eller slått barnet mitt jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...