Gå til innhold

Kor ofte er du til kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg er i veke 16 og har eigentleg ikkje vore på kontroll.

Dvs - eg var då eg oppdaga graviditeten i veke 10 - og hadde då ikkje med urinprøver osv.

I veke 12 var eg på fyrste ordinære kontroll, men vart sendt direkte til sjukehus, pga blødning. Lege tok ikkje blodtrykk og dei vanlege tinga.

No skal eg ikkje på kontroll før UL i veke 18. Tar dei urinprøve, sjekkar blodtrykk og har "vanleg" kontroll då?

Fyrste jordmortime er i veke 21. Er ikkje dette veldig seint?

(Har to andre svangerskap bak meg, og var då til lege/jm mykje oftare)

Takknemlig for mange svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i dag 15 fullgåtte uker og har vært på en kontroll. Det var i uke 9 hos jordmor. Målte blodtrykk og testet urin. Min neste kontroll er ul i uke 19 (mener å huske at de tester urin og blodtrykk da). Jordmor mente det ikke var nødvendig med kontroll i uke 14 da det er mitt 3. svangerskap og sånn sett "erfaren". Fikk beskjed om å ta kontakt dersom jeg lurte på noe. Jeg gikk til mye hyppigere kontroll de to andre gangene, men syns det er helt greit som det har blitt nå, bl.a pga ferieavvikling. Skal til kontroll en gang i mnd etter ul.

Da er vi i hvert fall to i samme situasjon!

Skrevet

Takk for svar. Er mitt tredje her også, og har sånn sett ikkje behov for å renne ned dørene. Unntaket er bekkenløysinga, som eg må ha henvisning til fysio for. Men då får eg rett og slett bestille ekstratime hjå legen.

Skrevet

Var hos jm ca uke 9.Tok en privat ul uke 11. Deretter ikke noe før ul uke18. Skal til jm igjen i uke 20. Sist var jeg ikke til jm før uke 21. Så det høres norrmalt ut i et normalt sv.skap:)

Skrevet

Jeg var hos legen når jeg var 11 uker på vei, og tilbake og tok blodprøver i uke 12. Er 16+4 i dag og skal til jordmor i morra, så ul om to uker og legen igjen i uke 24.

Legen har skrevet opp 8 kontroller + ul til meg :)

Gjest poäng *fødeklar* :o)
Skrevet

Jeg følger de vanlige kontrollene hos lege/jm, det er vel 8 stykker alt i alt, tror jeg?

Men jeg har risikosvangerskap og er dermed annenhver uke på sykehuset for ul i tillegg.

Skrevet

"Skjema" sier:

1 kontroll: mellom uke 8-12

2 kontroll: Ordinær UL mellom uke 17-20

3 kontroll: uke 24

4 kontroll: uke 28

Selv må jeg følge opp med ekstra blodprøvetaking (og diskuterer regulering av medisin på nett med legen!) hver 4 uke.

Skrevet

Signerer denne.

Er ikke meningen det skal vere mange kontroller i starten. Men mange har kontroll hos jordmor både i 14 og 20 virker det som...

Jeg var i uke 10, skal på UL i uke 18, da blir det ikke tatt blodtrykk urin osv, og så får jeg bestille noe med lege eller jordmor etter det en gang.

Skrevet

Går på kontroll på fødepoliklinikken annen hver uke siden jeg har svangerskapsdiabetes. Er nå i uke 25 og skal ta ny UL i uke 28.

Skrevet

du skal ikke ha med urin til ul kontroll der blir det ikke gjort noe annet enn ul.

føler du selv at du trenger en kontroll så ta kontakt med legen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...