Anonym bruker Skrevet 16. august 2010 #1 Skrevet 16. august 2010 vi er to unge foreldre til to som har fokusert veldig på at ungene våre skal få likt med ting og pris på ting.. dette hadde vi håpet at andre ville være og. men viser seg at vi er de eneste som er fokusert på det. burde vi reagere når vi ser at sønnen vår på 2 fikk veldig mye når han ble født. mens siste ikke fikk noe. er utrolig skuffet over folk.. jeg selv er oppdratt med at alt skulle være rettferdig mellom meg og min bror. og har hvert veldig fornøyd med dette..
Anonym bruker Skrevet 16. august 2010 #2 Skrevet 16. august 2010 Du og barna dine vil få et liv med lang færre frustrasjoner, "urettferdigheter" å gruble over og bli fornærmet for om du bestemmer deg for at rettferdighet ikke er å få likt, men å få etter behov. Eller hadde du tenkt at for resten av oppveksten så kan ikke minsten arve sykler eller slalåmski fordi han må også få nytt? Eller at når den ene trenger ny sekk så må den andre også få, fordi det skal være likt? Se heller på det sånn: det som ble gitt dere da det første barnet ble født, er også tenkt å skulle være til de andre barna dere får. Det er litt barnslig og smålig å være opphengt i likt og rettferdig hele tiden...
Anonym bruker Skrevet 16. august 2010 #3 Skrevet 16. august 2010 Veldig enig med 12:42. Og man trenger ikke få gaver for alt. Gavehysteri er en uting
Anonym bruker Skrevet 16. august 2010 #4 Skrevet 16. august 2010 Veldig bra skrevet 12:42!! At rettferighet er å få etter behov praktiserer vi her i huset også, hadde jo vært helt håpløst om den ene alltid måtte få noe når den andre fikk, de vokser jo i rykk og napp, da kan kan vi jo ikke feks kjøpe nye sko til begge fordi den ene trenger det....Dette er vi veldig klar på overfor barna, at "i dag er det han som får , neste gang er det du som trenger noe" ALDRI vært sure miner fra noen av dem på det... Trodde forresten det var veldig vanlig at man fikk mindre til nr 2 enn til nr 1....
Anonym bruker Skrevet 16. august 2010 #5 Skrevet 16. august 2010 De gir ikke til barna, de gir til dere. Det var veldig raust av dem å gi noe dyrt og flott da første barnet kom, og hyggelig at de ga dere en gave da det andre kom også. Man skal ikke være bundet for alltid av at man har vært ekstra snill en gang!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2010 #6 Skrevet 16. august 2010 Det er helt vanlig at en får masse gaver når første barnet kommer, mens gavene uteblir til barn a som blir født senere, så det er ingenting å ta på vei for. At dere til enhver tid skal kjøpe ting til lik pris til barna er også unødvendig, syns jeg. Jeg hadde med barna mine på lekebutikk i forrige uke. Jeg fant en fin dukke til 1-åringen, dukken kostet 250 kroner. Sønnen min på 4 fant en dinosaur til en 50-lapp, og var strålende fornøyd. I lengden utjevner det seg, neste gang kan det være han som ønsker seg en litt dyrere ting, mens jenta mi får noe billigere. Verdien i kroner har så lite å si for ungene, det er bruksverdien som betyr noe for dem. Jeg syns det er en uting at barna skal få et verdisyn som ditt inn med med morsmelka.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2010 #7 Skrevet 16. august 2010 Førstemann fikk mest her også, minsten fikk ikke noe tror jeg:) Men aller er like glad i begge to uansett. Det gjevner seg ut når de bli større. Hvordan mener du at du skal reagere? Med en liten protest?
Anonym bruker Skrevet 16. august 2010 #8 Skrevet 16. august 2010 helt normalt at en får mindre og mindre etter hvert barn en får. bare vent til du får nr 4 hehe. Jeg synest det er veldig tullete det der med at alt skal være så rettferdig hele tiden. har to veninner som holder på sånn med sine barn (har to hver.) Dersom de ene trenger nye joggesko, ja så må den andre også få noe. Skal den ene på overnattingsbesøk, ja så må den andre også. Ungene er ekstremt opptatt av at alt må være likt. Her i huset får de etter behov. Og ungen synest det er heilt greit. Og selvfølgelig må det arves.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå