Gå til innhold

Hvor mange gjester hadde dere til dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin om noen få uker og vi har begynt å tenke på dåp. Vi har bestemt å holde dåpen på bygda hvor samboeren min er vokst opp. Forskjellige grunner til dette, da vi får leie gratis lokale og det er en veldig fin kirke. Men nå har min svigermor begynt å spørre litt angående dette med antall gjester. I familien til samboeren min er det allerede flere barnebarn og tradisjonen er å invitere kun nære familie. Det vil si barnets besteforeldre, tanter, oldeforeldre og søskenbarn. (Det blir jo ikke mange). Jeg kommer fra en familie hvor vi inkluderer alle, siden vi er så nære. Så jeg vil invitere mine 2 tanter som jeg har et nært og godt forhold til. Mens svigermor rister bare på hodet når jeg nevner det. Samboeren min sier at vi "må" jo bare gjøre det siden jeg vil det, selv om han ikke vil invitere sine 2 tanter for han har ikke et nært forhold til dem. Har diskutert litt med min mor og hun er enig med meg. Men da vil det bli forskjell på min familie og samboeren min sin. Hvordan løse dette uten å få svigermor på nakken og gjøre alle fornøyde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde nermeste familie + faddere, og noen få utvalgte venner, som ville ta stor del i ungens liv.

For åå si det slik: jeg ville innvitert de som faktsik vil ha en stor rolle i ungens liv :)

Skrevet

Jeg vet med sikkerhet at mine to tanter vil ta del i barnets liv som om de skulle være besteforeldre.. :-) Derfor jeg vil ha de der.

Skrevet

Vi hadde rundt 60 stk.

Foreldre (bare meg, siden jeg er alene), besteforeldre (både på min og faren sin side), oldeforeldre (samme her også), tanter og onkler, mine tanter og onkler, mine søskenbarn osv osv.

Skrevet

da hadde jeg nok bedt dem jeg ja :) denne dagen er for barnet, og dere som foreldre. Så svigermora di må nok bare sette seg på sidelinja nå.

Skrevet

60 stykk var mange :-)

Tror vi tipper 30 når vi tar med alle. Det er vel ikke så mange.

Skrevet

Hehe, ja det ble en del. Men jeg er forsatt ung og har god kontakt med alle i familien min, så følte det ble feil å ikke invitere alle

Jeg inviterte besteforeldrene, ungene deres og oldeforeldrene på farsiden. Faren selv kom ikke, og var heller ikke invitert - men følte det ble feil å ikke invitere familien hannes.

Men på min egen side inviterte jeg alle helt ned til søskenbarn, og noen få venner.

Skrevet

Problemet er at hun ikke klarer la være legge seg borti.. :-) Jeg gleder meg til å se ansiktet på henne når vi skal bruke min families dåpskjole.:-)

Ja, jeg mener det samme som dere. HI

Skrevet

Ja, men det høres jo bra ut. Jeg mener at vi må invitere mennesker som vil ha mye med barnet å gjøre. Drite i tradisjoner! Familier har uansett forskjellige tradisjoner så det er så himla irriterende at ting skal gjøres slik som svigermor er vant til å ha det.

HI

Skrevet

Vi var 24 stykker. Ba nærmeste på begge sider + et vennepar som vi har ekstra god kontakt med.

Synes det er en selvfølge at man ber mennesker man har ekstra kontakt med, og som man vet er der resten av livet.

Be dine tanter du, og husk at dette ikke er svigermors avgjørelse eller dag, men dere som foreldre og deres barns dag.

Ikke la svigermor få være "en av foreldrene" som tror at hun kan bestemme og styre når det gjelder slike avgjørelser, for da kommer hun til å fortsette med dette og det blir bare verre og verre..Tro meg.

Hvis hun blir sur, så er det jo rett og slett barnslig av henne, og hennes problem.

Hun bestemmer ikke gjestelista deres, for hun er gjest selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...