Gå til innhold

Hva legger dere i "felles økonomi"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser her på siden at "vi har ikke felles økonomi, men deler selvsagt alle utgifter"..ehh, er ikke det felles da? Eller er felles økonomi ensbetydende (og bare det) med å fa en felles konto?

Jeg og samboeren min har det jeg vil si er felles økonomi: alle pengene våre går til drifting av AS Familien. Dersom en av oss trenger noe dyrt som er personlig (nye sko, jakke, frisørtime) spør vi eller gir beskjed, alt etter som hvor dyrt det er. Små personlige kjøp (nye sokker, deodorant, mascara) kjøpes av den som trenger det. Han får lønnen inn på sin konto, jeg på min. Også overfører vi mellom hverandre slik at om han er blakk og jeg har mye utjevner vi (har sms-overføring, så det går på sekundet). Pengene går jo til det samme uansett hvilken konto det går fra. Og i og med at jeg tjener bedre enn han syns jeg det blir feil å ha det delt slik at han må bruke hele sin lønn mens jeg kan sitte igjenn med flere 1000. Også regninger betales av den som har penger på konto når forfall er. Og når vi har noe til overs settes det bort på bufferkonto, uansett hvem sine penger det opprinnelig var. For vi tenker at så snart pengene kommer så er de ikke Per eller Kari sine, men AS Familiens.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver vår konto og kort, men deler likt på husleie, strøm, forsikring (barna,innbo og bil) og mat.

Hans gjeld fra tidligere betaler han, samt sin tlf-regning, og ting han abonnerer på, samme gjør jeg med mitt.

Det gjelder også personlige ting som sminke, klær, parfymer, deodoranter osv osv.

Alt med barna er felles.

Skrevet

All lønn går inn på en felles konto som begge har kort på.

Skrevet

Vi har løst det slik at vi har hver vår lønnskonto, så har vi en felleskonto. Lønn kommer inn på lønnskontoene og derifra overføre vi alt utenom en liten buffer (ca 1000-2000 kr) til felleskonto. Fra felleskonto trekkes det fast til regninger og sparing, og til brukskonto der vi begge disponerer kort. Synes systemet vårt er enkelt. Trenger i utgangspunktet kun å overføre penger 1 gang pr måned, samt gå inn manuelt på felleskontoen for å betale regninger vi ikke har trekk på eller overføre ekstra penger til brukskonto dersom noe ekstra dyrt skal kjøpes (sykkel, tv, kamera osv). I brukskontoen er det beregnet inn ting som frisør, nye klær osv. Ellers går alt automatisk, så vi slipper å tenke på hvem som har penger på konto eller ei.

Hvordan man løser det å ha felles økonomi må jo være opp til hver enkelt. Deres løsning fungerer for dere, vår for oss. Det jeg derimot synes er rart, er de som ikke har felles økonomi i det hele tatt når de er gift og/eller har barn. Litt av det å ville leve i et forhold er jo å ville det beste for både seg selv og partneren, og da virker det rart for meg om den ene parten tjener mye mer enn den andre og sitter og gnurer på sine penger og aller nådigst låner ut penger som den andre da ydmyk må be om. Lite fullverdige partnere da synes jeg. Unntaket er selvsagt dersom en av partene er økonomisk ustabil, f.eks ider av kjøpemani, spillegalskap ol, da har jeg full forståelse for at separat økonomi kan være både fornuftig og nødvendig.

Skrevet

Jeg helt enig med HI. Felles økonomi betyr at alt begge tjener går til drifting av A/S familien, og det som evt er til overs er til felles sparing.

Når en av partene f.eks har gjeld som beholdes ensidig av den personen, og som da også betaler på denne selv, eller når man deler på regningene og beholder resten av det man har igjen av lønn, så har man vel pr. def ikke felles økonomi.

Vi har gjort det sånn at alt vi tjener er til fellesskapet, alle eiendeler som er ervervet etter vi ble sammen er felles, og all gjeld er felles gjeld. Samtidig har vi skrevet samboerkontrakt på at det vi hadde med oss inn i forholdet også tas med ut ved et eventuelt brudd.

Samboeren min hadde veldig mye mer enn meg når vi ble sammen. Eide hus m.v., mens jeg hadde 400 000 i egenkapital. Når vi nå kjøpte hus sammen til 4,3 mill, så har samboeren min spyttet i mye mer enn meg, og vi har lavt lån pga det. Ved et eventuelt brudd mellom oss, tar vi begge ut det vi spyttet inn, før vi deler på eventuelt verdistigning på huset (evt. dekker 50 % hver av en eventuelt tap)... Mens jeg nyter godt av å være med på prisstigning i et hus jeg aldri ville hatt råd til alene, er det også rettferdig at samboeren min ikke risikerer å miste alt han har brukt et langt liv på å spinke og spare opp hvis vi går fra hverandre..

Jeg mener likevel at vi har felles økonomi... Noen som er uenige? :-)

Skrevet

Vi har felles økonomi. Vi har en lønnskonto hvor begges lønning kommer inn, og regningene trekkes fra. Vi har en brukskonto som begge har kort til, og en sparekonto med en buffer til små og store utgifter som dukker opp.

Mener en har like fullt felles økonomi om man har hver sin konto men bruker pengene "på kryss og tvers".

Dem som har hver sin konto, og overfører f.eks. 10.000 hver til felles regnings og mat-konto men ellers styrer sine egne penger uavhengig av den andre mener jeg at ikke har felles økonomi, men det er jo bare min definisjon:)

Skrevet

Det kommer vel helt an på den enkeltes situasjon, gjør det ikke annie, 11.51. Her har vi hver får lønnskonto, fører over penger til regningskonto hver måned, mannen fører over en sum til sparing og fyller bensin på bilene. Jeg har ansvaret for innkjøp av mat. Vi har hver av oss 2000 kr. pr. måned som er til privat forbruk. Ved kjøp av noe som koster mer en ca. 1000 kr. tar i det opp med hverandre... Det som eventuelt er til overs overføres til sparing, og kan feks ikke brukes neste måned selv om man ikke brukte 2000 på privat forbruk en måned.. Vi bruker generelt lite penger...

Det er klart vi har felles økonomi!!

Skrevet

Jeg regner det som om vi har felles økonomi.

han har sin lønnskonto, jeg har min. Ha ntjener mer enn meg og overfører mer enn meg til regningskontoen. Jeg har igjen mer på min lønnskonto enn han, fordi jeg tar meg av all innkjøp (mat, personlig forbruk og det som barna trenger.) Han trenger bare penger til drivstoff og personlig forbruk.

Også setter vi likt inn på sparekontoen.

Dersom den ene er litt blakk, så overfører den andre penger.

Synest det er greit å ha hver vår konto til forbruk. Da vet vi begge hvor mye vi har på kort, og slipper å spørre den andre hvor mye som er brukt opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...