Gå til innhold

Hva TESTER MÅ jeg ta hos legen??? REDD


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen her inne som kan fortelle meg hva slags tester jeg MÅ ta hos legen?

Jeg har voldsomt lege skrekk og er redd for at noen prøver vil resultere forandring i livet mitt for alltid på en negativ måte..

PLIS vær så snill å hjelp meg..

Hva er i tilfelle valgfritt?

 

Hjelp meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Tror det varierer litt fra lege til lege hvor mye de undersøker. For min del er det kun urinprøve (som jeg har med), måling av blodtrykk og blodprøve for å måle blodprosent og jernlager. Etterhvert måler legen symfysemålet (størrelsen) på magen for å følge med på at barnet vokser som det skal. Har ikke hatt noen gynekologisk undersøkelse hverken i mitt forrige svangerskap eller til nå i dette.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Takk for svar.

 

Jge har fått vite at jeg må ta Hepatitt B prøve, syfilis, HIV, jernlager, blodtype og masse rart.. og at det tar to uker å få svar..er så redd.. er i 13 uke å tør ikke dra til legen :( jeg er virkelig redd for at det skal komme resultater som forandrer livet mitt for alltid:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du redd for å ta selve blodprøven eller redd for å få svarene? Det er jo viktig å vite at alt står bra til med både deg og barnet! Eller tror du at det er stor sjanse for å få postive svar på noe av dette! Nei, slike prøver var jeg hverken redd for å ta eller redd for å få svarene på!

 

Ingenting å grue seg over, lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke PRØVENE som i så fall vil endre livet ditt for alltid, det er jo sykdommen du eventuelt måtte ha. Men DERSOM du mot formodning skulle få positivt utslag på HIV, syfilis eller Hepatitt B, så er det jo det beste for deg og BABYEN din å få vite det - sånn at behandling kan starte og dere kan leve gode liv sammen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen av disse prøvene som vil avdekke alvorlige sykdommer som vil forandre livet radikalt (utenom HIV testen, den kan du forresten reservere deg mot) Men det er viktig dersom det f.eks. viser seg at du har for lite jern i kroppen atte du begynner å ta tilskudd av jern, dette for at både du og babyen skal ha det best mulig, Så bare slapp av du, og ta deg en tur til legen og fortell ham om din bekymring, så blir du nok beroliget skal du se :-)

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kan prøve å tenke slik at blodprøvene som blir tatt på 1 gangs ktr er ett "redskap" som legen og jordmor har, slik at de på best mulig måte skal passe på og følge opp deg og barnet ditt under svangerskap, fødsel og barseltid.

 

Kan mest sannsynlig tenkes at symptomer på sykdom som er så radikal at det setter livet på hodet kommer før enn at man dukker opp hos legen og får svar på noen bl.prøver.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som om det er resultatet av prøvane du er redd for. Og uansett om du skulle teste positivt på hepatitt eller HIV, så er det vel bedre å vita? Du vil jo uansett ha sjukdommen, og må jo var bedre å vera forberedt slik at helsepersonell kan starta den beste behandling for deg og barnet. Er du moden nok til å få barn er du forhåpentligvis moden nok til å ta ansvar for di egen, og ikkje minst barnet, si helse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...