Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 16. august 2010 #1 Skrevet 16. august 2010 Er det noen som har erfaring med PPT og barnehage? Minsta - 12 uker prematur - skal snart begynne i bhg, og jeg lurer på om vi bør ha oppfølging. Hun er motorisk helt i rute (så langt), men jeg bekymrer meg mer for om hun vil bli overstimulert i barnehagen og trenger å skjermes litt. Jeg skal ta kontakt med de litt nærmere. I mellomtiden, er det noen som har erfaring med dette og vet hva de gjør?
olla Skrevet 16. august 2010 #2 Skrevet 16. august 2010 Ville ha tatt kontakt med barnehagen nå, og bedt dem få inn PPT. Om du får midler eller ikke, det vet jeg ikke, men PPT har veldig god erfaring på hva som trengs(er min erfaring i hvert fall, fra jobb i barnehage). Tar ikke barnehagen kontakt, så ta kontakt med PPT selv, og be dem komme på en observasjon, så får du høre hva de synst.
jentemamma Skrevet 16. august 2010 #3 Skrevet 16. august 2010 I noen kommuner blir premature barn "automatisk" henvist/informert om til PPT av helsestasjonen (selvfølgelig med samtykke). Du kan som forelder selv henvise eller be bhg henvise. Dere vil da få en samtale der det bla blir tatt opp anamnese. Deretter vil rådgiveren mest sannsynlig komme på observasjon i bhg. Men jeg ville nok gitt henne noen uker i bhg først for å se an og heller prøvd å gi henne litt kortere dager. De fleste førskolelærere har jo også ofte erfaring med feks premature barn, slik at de kan skjerme henne litt ekstra. I forhold til ekstra midler så kan en få spesialpedagogisk hjelp etter §5.7 i Opplæringsloven, men da skal barnet ha store spesialpedagogiske behov. Det er en god del som kan og bør gjøres innenfor det allmennpedagogiske tilbudet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå