Gå til innhold

Fordeling av permisjon, pappaperm og foreldrepenger??


Lenamor 81

Anbefalte innlegg

Noen som har begynt å planlegge dette og kan fortelle med litt om det?

Jeg tror jeg vil velge 80% lønn i 56 uker, men er usikker på om det. Vil da min perm være i 46 og hans i ti om vi fordeler den slik? Vil han da få 80% lønn i sine ti uker?

Kan vi ovelappe hverandre og ha perm på likt, feks istede for å ta ut ferie?

 

Noen som har et godt forslag til fordeling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med førstemann valgte vi 80% over 56 uker. (Han var også født i januar)

Han splittet opp sine uker, sånn at vi hadde 5 uker hvor vi begge var hjemme. Han hadde da pappaperm og jeg tok ut min ferie.

80% av lønnen gjaldt oss begge.

 

Så vidt jeg har forstått det kan ikke begge foreldrene være hjemme og ha perm samtidig. Den ene må enten være i jobb eller ta ut ferie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å velge 80% lønn i 56 uker denne gangen. Forrige gang hadde vi 100% lønn, og ulønnet permisjon en periode. Men denne gangen er vi mer avhengig av stabil inntekt.

 

Vi kommer til å dele det slik at far tar sine 10 uker mot slutten av permisjonen, da går jeg tilbake i jobb.

Ferie tar jeg ut på sommeren, så da har vi noen uker hvor ingen av oss har permisjon, begge ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest ________

hva vil dette med ferie si? jeg tenkte å ta 80% i 56 uker eller da 46 til meg og 10 til far. Men hva med de fem ferie ukene? går de inn i permisjons ukene eller kan vi f.eks gjøre det

 

a) Jeg tar permisjon fra 1 januar til 15 august, så tar jeg fem ukers ferie mens far fortsatt jobber, så begynner jeg å jobbe og far tar fem uker ferie så deretter sine ti uker med pappa permisjon slik at + permisjonstid + ferieuker tilsvarer 66 uker? eller blir dette "juks"

 

B) slik at far tar fem uker ferie og er hjemme med oss mens jeg får permisjonspenger, og så tar jeg fem ukers ferie når han er hjemme med sine permisjonspenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har forstått det, kan du bruke både alternativ a og b, alt ettrsom om du vil være litt hjemme sammen med far eller reise bort eller noe, mens den ene tar ut permisjon og den andre ferie. Dette kan kombineres akkurat som dere vil, eneste at begge ikke kan ha permisjon samtidig, og ferieukene, ja de kommer i tillegg til permisjonstiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hentet fra nav.no:

 

Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten?

 

Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 prosent foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 prosent.

 

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning, på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet, deltar i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere eller deltar i kvalifiseringsprogrammet for personer som har vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden.

 

 

 

Ser jo ut til at dere begge kan ha permisjon samtidig, Men om dere da bruker opp "ekstra" permisjonsuker ved å ha permisjon samtidig vet jeg ikke ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...