Klara123 Skrevet 15. august 2010 #1 Skrevet 15. august 2010 Har tenkt å begynne med PPU som deltidstudium i Tromsø, Har 90% stilling som lærer (vikar) på ungdomstrinnet, Har skjønt at jeg kan få godskrevet en del praksis siden jeg er i jobb, men da lurer jeg på hva som skjer med den praksisen jeg må ha. Går det an å få den på skolen der jeg ellers jobber, eller det er universitete som bestemmer hvor jeg skal ta den? Og det som er enda viktigere får jeg lønn mens jeg tar praksis? Håper at det er noen her som har erfaring med dette.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. august 2010 #2 Skrevet 15. august 2010 Så lenge du har praksis der du selv jobber og i dine egne timer får du jo lønn. Men om du feks må ha praksis på en annen skole får du ikke lønn, og må søke permisjon fra din vanlige jobb, om du ikke får fikset det litt smidig. Men det er ulikt hva skolene legger opp til. Jeg hadde all praksis ved egen skole, noe observasjon og noe med veiledning i egne timer. Men jeg vet at noen sier du skal innom både ungdoms og videregående skole
Gjest JuniGull2010 Skrevet 15. august 2010 #3 Skrevet 15. august 2010 De var veldig strenge på at man skulle innom både u-skolen og vgs der jeg tok PPU, men de var litt med åpne ovenfor deltidsklassen, der var vel stort sett alle i full lærerjobb allerede. Det med lønn har jeg ingen erfaring med, men jeg kan nok tro at enkelte skoler ikke gir lønn, da dette er en god unnskyldning til å spare inn litt... Man må jo gi betalt til den som skal veilede deg. Men snakk med ansvarlige på din arbeidsplass, dere finner nok en god løsning på dette! :-)
TangaPer med rosa underbukser Skrevet 16. august 2010 #4 Skrevet 16. august 2010 Det er høyskolen/universitetet som betaler lønna til veileder.
Klara123 Skrevet 16. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. august 2010 Takk for svar. Håper jeg få praksisen ved egen skole, for jeg har ikke noe spesielt lyst til å undervise på vgs. Jeg tar det som kommer.
Klara123 Skrevet 16. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2010 Lurer også på om en ting til. Vet noen kanskje hvor mye av praksisen jeg evt. kan få godskrevet hvis jeg er i 90% stilling som antakelig blir 100% fra september, og i tillegg har jeg 3 års erfaring?
*smula* Skrevet 16. august 2010 #7 Skrevet 16. august 2010 Når jeg tok PPU fikk vi ikke godskrevet praksis vi hadde hatt før studiet startet, men 2/3 av praksisen kunne vi ha på egen skole. Siste 1/3 måtte være på annen skole og da også annet skoleslag (u.skole, vgs).
Klara123 Skrevet 16. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 16. august 2010 På Universitetet i Tromsø sitt nettside står det at de som er i undervisningsstilling får godskrevet egen yrkespraksis som en del av praksisopplæringen etter nærmere bestemte regler, så jeg håper jo selvfølgelig å få godskrevet mest mulig. Men det som du sier høres også ganske greit ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå