Anonym bruker Skrevet 15. august 2010 #1 Skrevet 15. august 2010 Gutten min har hatt soveproblemer siden fødselen. Da han ble 16 mnd begynte han å legge seg fint ca kl 19-19.30 og sov 11-12 timer hver natt. Han er nå 19 mnd. Så hadde han en måned fri fra barnehagen nå i sommer. Da var han 2 uker med faren, 1 uke om gangen. Etter ferien og når han begynte i bhg igjen har det vært et helvete her ved leggetid. Jeg legger han 19.30 og han virker ikke trøtt i det hele tatt. Han holder på å kaste smokken, pute, pledd, bamser ut av sengen og står og hyler. Jeg plukker det opp men han gjør det samme om igjen. jeg lar han grine i senga for jeg gidder ikke holde på med det her mer. Sier fra stua at jeg ikke plukker opp smokken og at han må legge seg. Jeg har prøvd å sitte der med han, holde han i hånda men han sovner ikke. Han sovner endelig rundt 21-21.30 tiden etter mye grining. Da sover han stort sett til klokken 06 som er altfor tidlig for meg å stå opp. Skal egentlig opp kl 7 og den siste timen med søvn er viktig for meg pga tungt arbeid på jobben. Han sover 1,5 time på dagen og er veldig grinete på formiddagen. Hva burde jeg gjøre? Kutte dagsovingen? Overse han? La han grine seg skikkelig i søvn? Kom med råd, jeg er leeei..
Anonym bruker Skrevet 15. august 2010 #2 Skrevet 15. august 2010 Jeg har en på straks 18 mnd som også tuller mye på kvelden nå, så vi prøver å kutte ned litt på dagduppen. Så du kan i alle fall prøve og la ham sove bare 1 time på dagen en periode for å se om det hjelper.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2010 #3 Skrevet 15. august 2010 Ja jeg tror jeg må prøve det. Men er redd vi kommer inn i en dårlig sirkel nå , vi hadde det så fint noen mnd. Jeg takler ikke søvnløse og slitsomme kvelder lenger. uff.. Takk for tips. HI
Anonym bruker Skrevet 15. august 2010 #4 Skrevet 15. august 2010 Vi hadde det sånn som du forteller, og siden jeg jobber på sykehus, gikk jeg rett og slett og snakket med barnelegen. Han mente at vi muligens hadde kjørt oss fast i et dumt mønster, og at jenta vår trengte hjelp med å komme ut av det. Han gav oss melatonin, og det fungerte fantastisk. Det er et harmløpst pulver som vi rørte ut i yoghurt og gav henne før hun skulle legge seg. Hun sovna mye lettere, og var mer uthvilt og fornøyd på dagen. Jeg ville snakka med en lege, hvis jeg var deg
Anonym bruker Skrevet 15. august 2010 #5 Skrevet 15. august 2010 Du må iallefall IKKE gå i den fella at du kutter ut sovingen på dagen! Nok søvn på dagen, gir god søvn om natten. Jobb heller med sovemønsteret, og bryt den dumme "rutinen" han har kommet inn i. Han kontrollerer deg ved å kaste smokk og dyne, du gir han respons (enten ved å komme inn, eller å stå i stua og snakke med han. Gå inn og legg han, men unngå øyekontakt og prating. Legg han ned og si"god natt". Ingen oppmerksomhet utover det. La det gå minst fem min mellom hver gang du går inn. Se på klokka.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2010 #6 Skrevet 15. august 2010 Takk for råd. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. jeg går inn kvarter ca. Gir han smokken og sier at han skal sove, god natt og kyss. Han har overtaket nå. Skjønner ikke helt når han fikk det heller. Har vært vanskelig etter han har sovet hos faren sin. Jeg er strengere enn faren så han gir meg ekstra mye motstand for tiden.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå