Gå til innhold

Lus hos barn, hvordan blir mn kvitt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min hr fått LUS i håret, skikkelig ekkelt, kjøpte en lusekam og har børstet henne hver dag, tatt balsam i håret osv, men hun kløør enda og jeg ser at det blir mer og mer av lus i håret.. :/:/: skikkelig ekkelt!!

Børhun holdes hjemme fra barnehagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd med lusekur? Tror du kan få kjøpt det reseptfritt på apoteket.. :).

Skrevet

Balsam i håret hjelper nok ikke. Ta en lusekur i morgen (får kjøpt på apoteket) Det tar knekken på det.

Og ja; hold henne hjemme fra barnehagen til du har gitt henne behandlingen. Du vil jo ikke smitte noen barn.

Går lus i barnehagen til ungene også nå. Sjekker barna ofte...

Skrevet

Oi da... Da har du en stor jobb foran deg! Min datter fikk lus for 1 mnd siden. Det første du må gjøre er som de andre her sier: Gå på apoteket FIRST THING i morgen, og kjøp lusekur. Denne må sitte i håret i 12 timer før den skylles ut. Du må ikke sende henne i barnehagen før kuren er gjennomført. Lus hopper fra hår til hår, og du skaper problemer for andre foreldre ved å sende henne i barnehagen!!

Du må også sjekke alle andre familiemedlemmer - inkludert deg selv!! Sjekk nøye, både lusen og eggene kan nesten være umulig å få øye på. Bruk lusekammen og gre over et hvitt ark, eller slå lusekammen i en hvit vask. Detter noe av, er det mest sannsynlig lus. Her tok vi lusekur alle mann, for å være sikre på å bli kvitt lusa. Og holdt oss på hjemmebane til kuren var gjennomført. Etter 7 dager tar dere en ny kur, dette for å sikre at alt er dødt og borte.

Alt sengetøy må av sengene, og vaskes på 60 grader. Da dør lusa. Puter må fryses (4 timer holder), det samme gjelder hårbørster, strikker o.l. Vi vasket også alle dyner på 60 grader, for å være på den sikre siden. Sykkelhjelmer eller andre hodeplagg må legges til side i 48 timer. Lusa dør uten menneskekontakt i 48 timer. Vi tok også av alle overmadrasser og la de på et eget rom i 2 døgn.

Jeg ble rimelig hysterisk når jeg oppdaget lus i huset, så jeg vasket i tillegg alle håndklær, alle klær som ikke lå i skapet, og alle rom med klorin (desinfiserende). HeHe, men så ble vi jamen kvitt lusa også, selv om jeg vet at jeg overdrev litt!!

Lykke til i morgen.

Skrevet

Så lenge alle i barnehagen er flinke sjekke ungene sine og bruker kur forsvinner lusa fort. Men er det noen som ikke gjør det smitter det lett. Så kur kan hun dra i barnehagen dagen etter.

Skrevet

Det har du helt rett i! En dag med lusekur, så er de klare igjen dagen etter. Heldigvis! Når vi hadde lus her, fortalte apotekteknikeren her at hvis alle foreldre hadde holdt barna hjemme med en gang de oppdaget lus og ikke fulgte de tilbake før første kur var tatt, så ville lus nesten vært ikke-tilstedeværende..

I klassen til min datter har lus gått flere runder. Det er jo ikke farlig, men som du sier, EKKELT og mye jobb. Derfor bør alle foreldre sjekke barna sine jevnlig. Men tro meg: Man lærer når man har hatt det. Jeg var ikke flink før jeg oppdaget det første gang jeg heller...

Skrevet

-og husk å ta kuren 2 ganger!!2.gang skal taes ca etter en uke tror jeg det er. Slik at egg også blir drept. Det står i pakningen fra apoteket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...