Gå til innhold

noen som er enig i følgende påstand?


Gjest

Anbefalte innlegg

dersom man ikke gir barna mulighet til å bli glade i å lese bøker, frarøver man det noe meget viktig...

 

jeg synes det er tragisk å høre om barn som "aldri" blir lest for, omtrent ikke eier en eneste bok-og aldri er på biblioteket.

 

lesing henger tett sammen med så mye annet når det kommer til læring/skole-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig.

 

Og tenk så koselig det er å bli lest for... Kan jo få mange kosestunder og få lest masse koselige barnebøker sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese for barna er ingen garanti for at barna selv blir glade i å lese er min erfaring i hvertfall.

Leste mye for eldstebarnet, men ente opp med en unge med lese og skrivevansker som er allergisk mot bøker. Heldigvis gått seg til med tia, men kommer aldri til å bli en bokorm.

Selv er jeg en skikkelig bokorm som alltid har 2-3 bøker liggende som jeg leser på og har snart en boksamling hjemme som krever et eget hjemme bibliotek.

Jeg leser alt mulig, både kiosk romaner, faglitteratur, større og mer kjente tittler. Så til enhver tid har jeg minst en fagbok jeg driver å leser på, en kioskroman når jeg vil ha noe lettlest og en eller annen episk stor roman som jeg koser meg med når det er mer ro rundt ørene, da helst engelsk.

Håper et av de andre barna mine arver min leselyst, men vet det ikke finnes garantier, selv om jeg leser for dem hver kveld før de legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig, ingen garanti... men selv om man ikke er glad i å lese, blir man oftest flink til det... studieteknikk, høytlesing, fantasi mm...

 

engelskbøker skal jeg også lese...når jeg blir stor:-)

 

Noe å anbefale-helst norsk..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at barnet evt blir dårligere til å lese tror jeg ikke. Men ser gleden, ja absolutt!

 

Jeg ble ALDRI lest for som barn. Like herlig lærte jeg å lese selv i en alder av 5 år, og gleden for bøker har jeg den dag i dag.

 

Lærte forøvrig å skrive veldig kjapt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man skal gi barna muligheten til å bli glad i bøker. Det gir også et fortrinn resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker du spennende røverhistorier og trillere så anbefaler jeg Juadas Arven av James Rollins.

Litt opp samme gata som Dan Brown.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese for barn gir ingen garanti for at de blir glade i bøker, men det gir dem muligheten til å velge om de liker bøker eller ikke.

 

Bøker gir også barn god utløp for fantasien.

Hvordan tror du det ser du, hva tror du skjer nå?

 

Vi leser for barnet vårt hver kveld, og han har mange bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er faktisk enig i en slik generalisering. Jeg elsker å lese og får lest altfor lite nå om dagen. Jeg husker veldig godt at pappa leste for meg da jeg var liten. Det luktet alltid kaffe av han og så hadde han (har) så mørk stemme. Jeg husker lukten av bøkene og lyden av å bla til neste side. Lesing er digg!

Prompen leser i bøkene sine hver morgen og kveld, foreløbig er det ikke noe morsomt å bli lest for, han skal kun peke på bilder og si hva de er, men det går seg nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det å lese for barnet og gi tilgang til bøker er en av de fineste gavene man kan gi det. Og så kan det være moro for mor og far også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...