Gå til innhold

vondt imagen, gravid, dra til legevakten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Har smerter i magen,stikker på venstre side som f***.. Bør jeg dr til legevakent eller bør jegvente til imorgen og dra til legen.. Er 4 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du føler for å dra til legevakten, så gjør du det :) Beder å sjekke 100 ganger for mye, enn 1 for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er ikke sånn jeg gråååter da, men veldig ubehagelig.. Hva kan dem gjøre?? legevakten altså.. Bor i Bergen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en paracet og ventet til i morgen. Det er for tidlig til at de gjør noe uansett, ikke kan de se noe på ul og det er aaaaalt for tidlig til en evt extra uterin graviditet. Såfremst det ikke er noe som helst sjans at du er lengre på vei enn du tror så hadde jeg ikke dratt på legevakten med noe sånt.. Du blir ikke prioritert og må vente i timesvis.. Det kan jo likegodt være mensen som kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som luftsmerter, og det er helt normalt så tidlig i graviditeten. Det er ingenting verken lege eller legevakt kan gjøre så tidlig, og så sterke smerter er heller ikke vanlig om du mister så tidlig som du er nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ingen svare på, men det jeg kan si er at jeg selv hadde mye vondt i magen da jeg ble gravid. Det er MYE som skjer der inni og jeg lo litt når jeg i uke 6 eller no sa til en venninne : "hvorfor er det ingen som har sagt at det er så vondt å være gravid??" Det stakk og det verket og jeg gikk rundt med konstante menssmerter som fikk meg til å tenke at NÅ mister jeg - men neida..

Poenget er at det er for tidlig til å si noe som helst, du er bare i uke 4, de kan ikke se noe på ul og de kan ikke gjøre noe annet enn å snakke litt med deg.. Derfor ; ikke noe poeng i å kaste bort mange timer på legevakten... Slapp av, ta deg en paracet, ro ned og ta en dag av gangen. Har du like vondt i morgen og er like bekymret så kan du jo ta kontakt med fastlegen og få deg en time for å snakke med ham litt om du føler det kan hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luftsmerter kanskje? var slik hos meg i starten også, prøv å masere der det gjør vondt, om det er luft smerter, så kan masasjen føre til at du "flytter" på luften, og smerten vil hvertfall dempes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERREGUD! Du er 4 uker på vei? Du vurderer ikke legevakt da uten at du er redd for andre ting. Du har knapt fått testet, og en lege kan ikke gjøre noe. Ang foster ser de ingenting før uke 7-8, så du kan fint holde deg hjemme. Om dette i det hele tatt er et seriøst innlegg da. Rart ingen har skrevet troll enda. Folk gjør jo det på alle innlegg!

 

Og ang magesmerter. Stikninger er vanlig på ene og andre siden siden alt strekker seg, ja det kan være vondt. For det andre er jeg nå i uke 16 og har hatt vondt i magen siden uke 6. Normalt at fordøying og sånn endrer seg, så mye er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette reagerer jeg på 19.30.. Det er ikke noe herregud, tenk om noen er gravid utenfor livmoren?!?!

 

Herregud sier jeg bare, jeg bodde i England noen år og der mistekte de graviditet uten livmor og fikk kjapp og bra oppfølging fra legevakten, og de tok sånne ting SERIØST på legevakten.. Her i Norge er vi så jævla sure hver gang oen vil ha hjelp...

 

Det skjer faktisk ting selv om man er i uke 4 eller 18 så om man har vondt og smerter skal man gå til legevakten!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehm... Nå har det jo en smule å si hvor langt en er på vei i forhold til graviditet utenfor livmora da anonym 19:33.. I uke 4 er fosteret så smått at det ikke kan sees på ul og det er derfor nærmest umulig å fastslå en ekstrauterin graviditet. Det er svært sjelden at det gir særlig symptomer så tidlig fordi embryoet er så lite. Det er når det vokser og blir større og begynner å presse på veggene i egglederne at man får symptomer som da er smerter på en side... Derfor er det rett å vent litt og se det an....

Om alle som hadde vondt og hadde smerter tidlig i svangerskapet skulle dra til legevakten slik du foreslår så ville legevakten blitt oversvømt av bekymrede gravide som da tar ressurser på denne fra alle de andre som faktisk er syke og trenger hjelp... Selv i de tilfeller det er mistanke om sa er det oftest best å vente til fastlegen er åpen før man kontakter lege, rett og slett fordi det er lite de kan gjøre på de fleste legevakter. Man blir ikke prioritert så man må vente lenge (selv om det er traumatisk for den det skjer med så er det faktisk ikke akutt og ingen behandling kan stoppe det som kanskje er i ferd med å skje) og veldig mange legevakter har ikke ul apparat heller.. Så da må man isåfall henvises videre, og man blir heller ikke prioritert på travle gyn avdelinger eller akuttmottak....

Sånn er virkeligheten enten man liker det eller ei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke noe herregud 19.30. Man må få lov til å være nervøs og stille spørsmål her inne uten å bli angrepet altså.

 

Stikkinger i siden er visst helt normalt, og betyr bare at livmoren strekker seg.

 

Jeg har selv vært plaget med kramper i magen på natta. Jeg har måttet kutte ned på maten på kveldstid og mindre søtsaker.

 

Men hvis man er bekymret, så kan man ringe legevakta og bare forhøre seg. Trenger ikke nødvendigvis å dra ned for det. Jeg har ringt til legevakta og spurt om jeg har vært bekymret. De har da spurt meg om jeg har hatt feber eller blødninger, som gir grunn til bekymring...

Meg har de ihvertfall tatt ganske på alvor når jeg har ringt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du som hadde et par bekymrede innlegg her i går også? Om ømme bryster og krav på tidlig UL?

 

Om det er det så tror jeg du bør øve deg på å slappe av litt og ta tida til hjelp, kanskje lese litt om svangerskapets uke 4 osv isteden for å bare tenke på alt som kan gå galt. Bare ment som et godt råd. Hvis du bare bekymrer deg så mister du hele gleden ved et svangerskap.

 

Strekk i lysken, menssmerter, murringer, alt dette er helt vanlig i starten av et svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...