Gå til innhold

Noen som vet noe om endring av mellomnavn uten at far får vite pluss litt andre ting???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenten min skal ikke ha mellomnavnet hans. Og jeg har vært aleine med jenten min siden hun ble født - har ikke jeg da fullstendig foreldrerett? Far har hatt samvær når det har passet HAN og vi har måtte danset etter hans pipe. Jenten min vil ikke engang gå der, og det er uaktuelt å tvinge henne. (Hun er nå 5 år) Far mente at fordi vi skulle flytte en halvtime unna der vi bodde, så måtte han godkjenne det??! Det kan jo ikke være riktiig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt Nav, de har oversikt.

 

Det at du har vært alene om omsorgen betyr ikke at han ikke har delt foreldrerett, det er evt noe man blir enige om og signerer på. Er man gift eller samboere på fødselstidspunktet, får man det automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri vært sammen og vi har heller aldri skrevet under på noen verdens ting. Eneste HAN skrev under på er at han var far til jenten. Men har NAV alle opplysningene om barnet rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må ikke godkjenne flytting, men skal varsles senest seks uker før flytting (barneloven § 42. Barnet sin rett til samvær.)

 

 

Du kan endre navn på barnet uten fars samtykke (dersom dere ikke har felles foreldreansvar), men det er ingenting som heter "fullstendig foreldrerett" - det er faktisk ingenting som heter "foreldrerett" engang. Det heter foreldreansvar, og det kan du ha alene eller felles. Hovedregelen i barneloven er at den forelderen som ønsker del i foreldreansvaret, skal få ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Han kan sitte inne en hel helg fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag uten engang å gidde å ta med seg barnet ut. Da sier han bare at det er jeg som har sagt at hun ikke får gå ut. Og det er sant - hun får ikke lov å være ute uten voksen tilsyn i en alder av 5 år hvor det er stor trafikk. Men det syntes han er urimelig. Ikke hjelper han henne når hun har vært på do (kommer alltid hjem med sår rumpe) hun kommer alltid skitten hjem. Han sitter forran dataen og tv hele fordømte tiden Ikke gidder han å lage mat til henne heller. Kjøper middagsglass som er beregnet til baby!!. Og det er tusen andre grunner til at jeg ikke vil ha hverken mellomnavnet hans eller at hun i det hele tatt skal gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det verserer litt forskjellig kunnskap her ang det med foreldrerett osv.. Det er forskjell på foreldreansvar og foreldreomsorg. Hvis foreldrene var gift, får de delt omsorg, det vil si 50/50 om de ikke lager egne avtaler. Var foreldrene samboere følger hovedomsorgen moren, og far får samværsrett om de ikke lager annen avtale på dette. Men i begge tilfeller har de, om barna er født etter 1.1.06, delt foreldreansvar! Dette betyr at den med daglig omsorg ikke kan flytte utenlands eller ta store avgjørelser som angår barnet alene uten samtykke fra den andre. Dette være seg navnebytte, melde barnet inn i trossamfunn, eller melde dem inn i religiøse skoler osv, Man trenger da også signatur fra begge hvis man skal ha pass til barnet. Jeg vet ikke hvordan reglene var før 1.1.06, eller hva som gjelder om foreldrene ikke bodde sammen ved fødselen, men ring nav og sjekk. hvis ikke kan du sjekke regjeringen.no for juridiske råd, eller barneombudet.no om du lurer på ting vedrørende barns vel og ve.. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har kopi (del 2 eller 3) av det skjemaet han fyllte ut for å erkjenne farsskapet, så står det i en egen rubrikk der. Om dere har foreldreansvaret sammen eller du har alene.

Har du det alene kan du endre navn på henne så mye du bare lyster. Du kan også flytte dit du vil innenfor landets grenser, bare du sier ifra til han. Det gjelder uansett foreldreansvar eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...