Gå til innhold

Usunn, feit og svak 19-åring trenger deres hjelp..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her er min historie.

 

Har alltid vært en veldig stor jente. Bestemte meg i januar i år å gjøre noe med dette, veide da 108 kg. Fra januar til april gikk jeg ned 23 kg, Grete Roede-prinsipp. Så ble det sommer, fint vær, og kalde colabokser fristet hele tiden. Nå har jeg spist drittmat, og vært veldig usunn i over 2 mnd, og veier nå 95 kg. Ferien er over i morgen, og skal da begynne med slankingen min igjen, men er IKKE motivert, og har ikke lyst å slutte å spise.

Jeg er alt for glad i sjokolade og feit mat. Er veldig innstilt på å begynne å trene, bevege meg mer, og komme i form, men maten sliter jeg noe veldig med. Er alenemamma for en liten jente, og har mye å gjøre igjennom dagen, så å stå å mekke sunne middager er ikke noe jeg har tid til. Mellommåltid sliter jeg også med, for som sagt så er jeg veldig glad i sjokolade, og jeg brukte over 5000 kr i mnd på nutrilett sjokoladebarer. Tørre skiver og salat frister absolutt ikke til mellommåltid. Frukt blir jeg ikke mett av. Hva i alle dager skal jeg gjøre for å komme ned i vekt? Tror jeg virkelig trenger hjelp. Mange har sagt at når jeg holder på å sprekke, så skal jeg si til meg selv " Er det virkelig dette jeg vil", og mange sånne setninger, men INGEN funker. Jeg tenker bare " Jaja, en liten sjokolade kan ikke skade", men plutselig er hele posen tom.

 

Vet dere hva jeg skal gjøre for å komme ned i vekt? Hvor mange kalorier jeg må ha for dagen? Hvor mange kalorier må jeg forbrenne hver dag for å klare å gå ned minst 1 kg i uka? Er 165 høy, 95 kg. 19 år.. (

 

Takk for hjelp og svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:) Jeg er også litt rundt om kantene... er 163 og veier 74 kg, veide 81 kg tidligere, men begynte og gå ut på tur hver dag når snuppa skal sove dagsluren sin, mye av kostholdet har jeg ikke endret, spiser egentligt det samme som før men spiser regelmessigt og har kuttet ut mc donald, der går jeg maks 1-2 ganger i mnd, før kunne jeg gå annen hver dag omtrent:P

 

I morgen begynner jeg på skole, så da blir jeg og få beveget meg mer og håper det vil hjelpe på kiloene;) samtidig som og spise sunt og ofte;)

 

Hva med og bake grove rundstykker, og ha salat og godt pålegg på?

 

Jeg prøver og spise små måltider, men ofte, og holde forbrenningen i gang og holde meg i bevegelse.. Begynner også snart og skal gå tur med en veinne på kveldstid;)

 

så har jeg alltid snop liggenes i huse, da får jeg ikke så lyst på som hviss jeg ikke har i huset;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare gi deg noen råd.

Jeg synes du skal melde deg på kurs. Der lærer du om kosthold og ser at det faktisk ikke tar lengre tid å lage sunn mat enn usunn og dere er flere som kan motivere hverandre.

 

Ellers bør du gå over til å handle maks en gang i uka. Brød kan fryses ned. Resten av tiden skal du ikke sette dine ben i en butik eller kiosk. Det krever litt planlegging, men hindrer deg fra mange impulskjøp.

 

Personlig kar jeg også god erfaring med å tillate meg å spise usundt en kveld i uka. Som regel velger jeg lørdager. Min regel er da at jeg først skal ha trent og så får jeg kose meg med snop etterpå. For meg er det mye enklere å avst fra det usunne resten av uka når jeg vet at jeg kan få det på lørdgskvelden desuten spiser jeg mindre hvis jeg har trent først (mulig det bare er meg).

 

Jeg var også veldig glad i cola og sjokolade. Min løsning var å bytte ut vanlig cola med Pepsi MAX. Jeg vet det ikke er så bra å drikke for mye av det, men bedre enn slik jeg holdt på i hvertfal. Jeg klarte ikke å kutte ut både sjokoladen og all form for brus fra hverdagene på en gang.

 

Når det gjelder trening blir det morsommere etter hvert. Å gå turer, gå til jobb ol er kjempebra.

 

Hvor mye du forbrenner på en dag er vanskelig for oss å si. Det kommer mye ann på hvor aktiv du er, men en kilo tilsvarer omtrent 7000 kcal. Hvis du melder deg på et kurs får du hjelp til å finne ut hvor mye du bør spise hver dag.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skjønner veldig godt at du sliter, iallefall om du ikke har interesse for/ tid til å lage sunn mat. Men, her er et tips fra meg om god og mere sunn mat som tar fem minutter å tilberede. Kutt opp gulrøtter og purreløk og ha dette nederst i en ildfast form, ha over litt olivenolje. Pepre så laksefilet eller annen fiskefilet og ha litt olje oppå og legg det over grønnsakene. Sett det i ovnen i 20 minutter, imens setter du på poteter til koking. Vips, ferdig sunn middag på null komma niks :) Du kan også kutte opp poteten i båter og legge i formen, og du kan helt sikkert bruke andre grønnsaker. Jeg pleier å servere med lettrømme til, men det er jo individuelt. Sitronpepper er forresten nydelig til fisken! Jeg har selv slitt med å lage middag og jeg liker generelt ikke å lage mat, men dette er så enkelt og så godt at jeg kan ha det flere ganger i uken :) Håper det kan funke for noen andre og! Du kan også prøve fullkornspasta og steke noe mager kjøttdeig eks. kyllingkjøttdeig, og ha tacopulver i kjøttdeigen ;) NAM! Server gjerne med ananas til da det frisker litt opp.

 

Ellers må du rett og slett bare komme deg ut å få deg frisk luft, ta med deg datteren din og gjør noe aktivt, eksempelvis ta henne med på lekeplassen.

 

Sjokolade må du rett og slett bare forsøke å holde deg unna, og vet du hva? Etter å ha holdt ut noen uker så går det faktisk MYE bedre! Evt. kan du innføre lørdagsgodter igjen- og en halv liter cola på lørdager ;) Prøv også å begrense dette til at kun én pose godter er lov, evt. bare én skål. Gi deg selv en belønning hver uke du er flink og holder deg unna godter utenom lørdager. Ellers er nøtter et veldig godt mellommåltid, evt. med litt havregrøt. Jeg har fått dilla på en skål kulturmelk med kavring og hjemmelaget jordbærsyltetøy til mellommåltid!Som mellommåltid kan du også lage smoothies, prøv eks. en halv banan, litt blåbær, en skje honning, yoghurt naturell og jordbær.

 

Ellers kan du jo også prøve å bake sunne grovbrød eller rundstykker med datteren din, gjøre det til en fin mor-datter aktivitet (alt etter hvor gammel datteren din er selvfølgelig...).

 

Fet og ferdiglaget mat demper smaksløkene og gjør at sunn mat ikke smaker godt. Men etter en stund når man har holdt seg unna ferdigmat og spist sunn mat igjen, så kommer faktisk smaken tilbake :) Tror det tok 2-3 uker for min del.

 

Dette ble visst veldig langt... men jeg ønsker deg masse lykke til!!! Bare du kommer i gang og gir det noen uker så går det seg til og du vil merke at du får mere overskudd, energi og blir mer positiv :)

 

Stor klem til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Har det siste året gått ned fra 120 kg til 88, men før sommeren nådde motivasjonen min bunnpuktet. Jeg orket ikke mer gullerøtter og epler!!! Er var møkk lei av å sitte på roede kurs å diskutere kalorier.

Jeg har gått opp 5 kg i ferien, men mandag begynnte jeg på kur igjen. Vet du, det er faktisk herlig å spise sundt igjen. Jeg føler meg så mye bedre med meg selv.

 

Jeg er også møkk lei skiver og knekkebrød. Spiser ofte en omelett til kvelds (tar 5 min å lage) spiser en del cottage chese med eple og kanel eller jordbærsyltetøy til mellommåltid. Jordbær er også veldig godt. Jeg har bakt havrekjeks og knekkebrød og det er veldig godt. Jeg bytter også ut en del måltider med herbalife shake eller bar. (shaken smaker høgg, men baren er veldig god.) Har også funnet den nye "sunne" melkesjokoladen i butikken. Den var faktisk god. Skal prøve å spise den på lørdag. Har en tendens til å legge på meg alt jeg tar av i løpet av uken på lørdagene... elsker godteri!

 

Viktigste av alt for min del er at jeg trener minst tre ganger i uken på senter.

Start et nytt liv i morgen med trening og sunn mat så vil du føle deg myyyye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp på lavkarbo. Mange overvektige har stor nytte av et slikt kosthold. Nå mener jeg ikke at du absolutt med være fanatisk, men prøv å følge prinsippene stort sett. En STOR fordel med lavkarbo er at man kan spise masse mat! Jeg er ikke overvektig, men om jeg spiser mye karbohydrater, må jeg for det første spise mye mindre mengder for ikke å gå opp i vekt og da blir jeg også mer sulten. Erfaringsmessig tåler kroppen min bedre å spise litt sjokolade ( f eks mørk) når resten av kostholdet er lavkarbo. Begynn med å kutte ut brød og knekkebrød f eks. Og vær måteholden med sukker, pasta og ris. Du kan spise egg, bacon (men pass på det mettede fettet), cottage cheese, fisk, grønnsaker, nøtter, salater, kylling, kjøtt osv osv. Spis frokost og regelmessige måtider. Begynn å beveg deg mer, trenger ikke være for ambisiøs i begynnelsen, begynn med turer, lett trening på treningssenter osv. Gå/sykle til og fra jobb. Pass på 30 minutters aktivitet hver dag - minst!

 

Et ikke-fanatisk lavkarbokosthold (f eks Fedon) lar deg sise bønner, linser, kikerter, brun rid osv, det skal ikke mye til å gjøre små endringer. Hvetemel er kanskje den største synderen etter min erfaring (blir oppblåst, slapp, tjukk, ikke mett osv). Og produkter som inneholder både sukker og fett (kaker osv) er bomber man bør unngå så best man kan.

 

NB! Dette er MINE erfaringer, så prøv deg frem og se hva som passer for deg. Lykke til!!

 

NB 2! Sunn mat tar overhodet ikke lengre tid å lage enn usunn.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...