Gå til innhold

gravid, sykemeldt og oppsigelse fra jobben!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid, sykemeldt av andre grunner og fått oppsigelse fra jobben. Vil være 4mnd på vei når jeg ikke har jobb lenger og ser på det som heller vanskelig å finne ny jobb her i området, da spesielt som gravid. Om jeg blir videre sykemeldt, helt frem til permisjon, vil jeg da få permisjonspenger som om jeg hadde vært i jobb? Hvilke alternativer har jeg...?? Håper noen har noen fornuftige svar til meg. Litt fortvilet her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan man sies opp mens man er sykemeldt? eller gjelder oppsigelsen fra friskmeldigsdato? trodde ikke sånt var lov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du blitt oppsagt? Det er IKKE lov å si opp gravide eller folk i sykmelding av disse grunnene, da må det være noe annet for at det skal bli godtatt.

Hvis det er minste mistanke om at du er sagt opp pga noe av dette, kan du fint lage sak av det og forlange at du får beholde jobben. ta i så tilfelle kontakt med LO og/eller Arbeidstilsynet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sies opp på grunn av langvarig sykefravær, men det skal ha gått over ett år, og være lite sannsynlig at man vil kunne komme tilbake i jobben igjen. Bedriftsintern attføring skal også ha vært vurdert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du vært ansatt i jobben du er sagt opp fra? Det er avgjørende for din sykepengerett frem til du skal ut i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt, ja du vil få foreldrepenger om du går sykemeldt hele svangerskapet. Da bruker de sykepengene som grunnlag for foreldrepengene, ikke noe problem.

 

Spørsmålet er om det er grunnlag for å sykemelde deg hele svangerskapet da, det er det jo legen som avgjør.

 

Regner med det er nedbemanning pga økonomiske problemer e.l. som er grunnen til at du er sagt opp. Det er ikke lov å si deg opp uten saklig og dokumentert grunn, at du er syk/gravid er ikke oppsigelsesgrunn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepenger er likestilt med inntektsgivende arbeid, så dersom du er sykemeldt fram til permisjon vil du få det samme, evt 80% dersom du velger det.

 

Når du har blitt oppsagt kan du ha krav på dagpenger. Dette er mye mindre utbetalt, og vil dermed gi mindre i permisjonstida.

 

Du kan evt se om det finnes vikariater i nærmiljøet slik at du får noe å gjøre fram mot permisjon.

 

Du kan gå ut i permisjon inntil 12 uker før termin, dersom dette passer deg bedre enn tre uker før. Vilkår for foreldrepenger er inntekt 6 av 10 siste mnd før permisjon. Dvs at hvis du feks har hatt inntekt 6 av de 11 siste mnd - kan du velge å gå ut en måned før, slik at du likevel fyller vilkåret. Hm... vet ikke hvordan jeg skal forklare denne! Best å tegne seg en tidslinje...

 

Ikke godt å anbefale hva du bør gjøre egentlig...

 

Ønsker deg lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal prøve å svare deg så godt jeg kan og det jeg hvertfall har kjennskap til!

Som de over her sider er det ikke lov å bli sagt opp når du er i sykemelding, eller fordi du er gravid. Men det er vel kanskje ikke av den grunn du er sagt opp? For å bli sagt opp skal du ha mottatt to eller tre advarsler skriftlig, (i noen sammenhenger muntlig) dette står det om i kontrakten din. Om du ikke vet hvorfor du er sagt opp, har du krav på å få dette skriftlig og kan ta det opp med arbeidstilsynet. Skjønner de færreste ønsker å kjempe om en plass de har blitt sparket fra, But still.

 

Vis du blir sykemeldt frem til permisjon, får du nøyaktig den samme lønnen som du får nå fra jobben min. verken mer eller mindre, og det telles som at du har opparbeidet deg foreldre penger, altså samme som om du har vært i arbeid!

 

Om du ikke skulle ha sykemelding videre nå, så har nav en ordning for dem som har mistet jobben. Husker ikke hva det heter nå i farten men du får utbeltat 66% (tror jeg det var) av den lønnen du har nå. Men det varer ikke så altfor lenge, hvertfall en mnd i det minste! Ta deg en tlf til Nav :)

 

Vis du ønsker arbeid, og du ikke har utdannelse (?) som jeg bare velger å gå utifra her, er det faktisk utrolig mange barnehager som ansetter ringevikarer som er gravide i en liten periode slik at du kan opparbeide deg penger, eller så kan du kontakte ett vikarbyrå, å bli sendt ut litt ulike steder på arbeid innenfor ett felt slik at du får jobbet opp penger, men du blir ikke fast ansatt noe sted. Og om du skulle bli sykemeldt igjen senere, får du igjen utbetalt etter det du har jobbet da, selv om du ikke har ett fast arbeidssted!

 

håper det hjalp litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen selvfølge at man får sykepenger frem til permisjon!

For at man skal få dette må arbeidsforholdet man er sykemeldt og mister jobben fra ha vart i over 6 mnd.

Har arbeidsforholdet vart i mindre enn dette får man kun dagpengegrunnlag frem til permisjon (om man har rett på dagpenger) fra den dato arbeidsforholdet skulle vært opphørt.

Skjønner at folk vil gi gode råd her inne, men sørg for å ha alle fakta på plass før dere forteller hva man har rett på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen selvfølge at man får sykepenger frem til permisjon!

For at man skal få dette må arbeidsforholdet man er sykemeldt og mister jobben fra ha vart i over 6 mnd.

Har arbeidsforholdet vart i mindre enn dette får man kun dagpengegrunnlag frem til permisjon (om man har rett på dagpenger) fra den dato arbeidsforholdet skulle vært opphørt.

Skjønner at folk vil gi gode råd her inne, men sørg for å ha alle fakta på plass før dere forteller hva man har rett på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar :)

 

Jeg blir ikke sagt opp grunnet graviditeten eller sykemeldingen min. Fikk beskjed om dette før begge deler. Jeg har hatt denne jobben i over 4år og lønnen har vært bra, derfor jeg stresser litt med dette. Vil gjerne beholde den ut i permisjonen. Vikarjobber vil jeg nok alltid få, men da vil jeg jo gå kraftig ned i lønn og med nytt huslån og diverse er jo ikke det så veldig ideelt.

 

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du å si at man ikke kan bli langvarig sykemeldt om man har vært i bedriften mindre enn 6 mnd?

 

Så om jeg får en alvorlig kreftdiagnose etter 4 mnd i bedriften får jeg ikke sykepenger? Vi vet jo ikke grunnen til at hun er sykemeldt, og om hun ikke forteller lege og nav at hun er sagt opp kan hun bare fortsette å gå på sykepenger om det er nødvendig, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du vært sykemeldt før du ble gravid?? Husk at du kan kun være sykemeldt i 52 uker i strekk før du må over på en annen ytelse hvor du uansett vil få bare 66% av lønna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her, jeg har hatt jobben i over 4 år og om jeg går sykemeldt helt frem til permisjon har jeg vært sykemeldt i ca 50 uker.... så det vil gå akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli langvarig sykemeldt jo, men man får ikke full lønn men lønn likt dagpenge grunnlag som tilsvarer ca 66% av vanlig lønn.. Nav bør jo nødvendigvis få vite om hun fortsatt er ansatt eller ei om f.eks arbeidsgiver forskutterer sykepenger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks, men det er jo helt opp til legen om du har grunnlag for å gå sykemeldt helt fram til permisjonen starter da.. At det økonomisk lønner seg for deg er dessverre ikke et argument...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan sies opp mens man er sykmeldt, men da må det i utgangspunktet kunne godtgjøres fraarbeidsgiver at det skyldes andre forhold enn sykmeldingen. I noen sjendne tilfeller kan man også sies opp på grunn av sykmeldinger, men det skal ganske mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo snakk om å være sykemeldt fra et arbeidsforhold man ikke lenger har. Da er det vestentlig at arbeidsforholdet har varighet på over 6 mnd dersom man fortsetter å være sykemeldt ETTER at man ikke lenger er i arbeidsforholdet.

Er man fortsatt i et arbeidsforhold og har opparbeidet seg rett (4 uker) så er sykepengeretten der så lenge medisinske vilkår er oppfylt, og et grunnlag tilsvarende lønnen man taper heler perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...