Gå til innhold

Noen som har hatt ivf og driver med hest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha uttak og innsetting neste uke, så veldig i tvil om hva jeg skal gjøre med ridningen de neste ukene....?

Jeg har egen hest og har ridd daglig siden jeg var liten jente, så dette er noe kroppen min er vant til.

Hører gjerne fra noen med egne erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hatt ivf, men jeg driver med hest og regner med de samme tingene gjelder ved ivf som ved vanlig befruktning/svangerskap mtp ridning? Jeg red de første ukene etter jeg ble gravid, men var ganske forsiktig og hadde en teddypad på salen for å unngå å dumpe hardt ned på salen hvis det skjedde no. Men etterhvert turte jeg ikke mer, både fordi jeg generelt syns det kjentes uansvarlig og feil ut å ri (man sitter jo tross alt på et dyr med mye instinkter og et stykke ned til bakken..), dessuten var ikke hesten min den tryggeste. En skvetten og stressa 5-åring som jeg nettopp hadde ridd inn. Så jeg kutta det ut. Jeg fikk dessuten mage ganske tidlig og det var ikke noe godt å gå av hesten etterhvert pga den.

Kanskje greit med fórrytter eller noe? Hadde jo vært ganske trist hvis du hadde mista pga ridning, uhell eller ikke..

Skrevet

Jeg har ikke hatt ivf men driver med ridning og har egen hest jeg også.

Så fort jeg ble gravid fikk jeg en forrytter til å ta meg av hesten min. Jeg turte rett og slett ikke ta noen sjanser på å falle av. Jeg har et par ganger opplevd at hesten min har snublet skikkelig og da er det jo ikke så lett å holde seg på. Alle kan snuble/falle da hjelper det ikke om hesten er aldri så snill.

Tenker at spessielt deg som sliter med å bli gravid bør ta alle forhåndsregler du kan, da vil jeg nok råde deg til å la være å ri.

Lykke til, nå er det nok ikke lenge til drømmen om barn blir oppfylt :-)

Skrevet

vanlig svangerskap her og, men jeg har ridd hele veien i allefall.. Det vanskeligste er å komme seg av og på ;O) ulykker kan skje uansett hva man driver med. kan ikke låse seg inne av den grunnen... Nå jeg jeg en hest som har sliti litt med ryggen denne sommeren så har blitt mye gå turer, linetrening og små rideturer men det har fungert fint og jeg er 6 måneder på vei.

Du trenger kanskje ikke å hive deg på sprangbanen eller ri den tyngste dressuren ( spes om man får bekkenløsning) men kose seg på tur og litt lett bane ridning gir så mye glede for mor at jeg tror det er verdt det.

Jeg koser meg så i stallen og med ridningen i en ellers masete hverdag så for meg er dette friheten ;O) sliter med bekken men klarer ikke holde meg unna en løpetur over jordet eller litt jobbing med dressuren.

Kos deg med hesten din og kjenn etter hva kroppen din forteller deg! :o)

Skrevet

Om du hadde bedekt en hoppe så ville du holdt henne i ro til 90 dagers drektighet siden fosteret da ville festet seg.

Kanskje du bør holde ridningen ann de første 12 ukene? Så er du sikrere på å beholde mener jeg.

Skrevet

Jeg ble gravid på naturlig måte, men jeg tror egentlig ikke forskjellen er så stor (annet enn mentalt sett så klart). Har ridd fra vi var prøvere og rir fortsatt (14-15 uker nå). Hesten jeg rir er relativt trygg, men kan finne på noen sprell. Jeg er imidlertid ganske salfast og føler meg trygg foreløpig. Det eneste jeg merker er at jeg nå må bruke en litt annen teknikk når jeg går av, så forsvisselen ikke kommer rett på magen.

Planen er å ri så lenge som mulig til det føles ubehagelig/ blir praktisk umulig. Kommer ikke til å drive med sprang så mye lengre, men turer med en liten gallopp og litt dressur er jeg ikke redd.

Gleden ved å holde på med hest er for stor til å slutte helt, og sorgen ved å måtte kutte ut ridninga er virkelig ikke verdt den lille, teoretiske risikoforskjellen.

Skrevet

Driver ikke med hest, men har hatt ivf.

De første dagene etter uttak og innsett er eggstokkene store og tunge, og du skal ikke drive med aktivitet som innebærer hopp og sprett. Dvs jogging, sykling opp og ned av fortauskanter.... Regner med at du i disse dagene heller ikke skal ri. Hva som anbefales etter det, må du nesten spørre ivf-legene om.

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg har ikke tenkt å legge ridningen helt på hyllen enda, så lenge jeg har glede av det og kommer meg opp/ned :P

Det var vel helst de første dagene etter innsetting jeg var litt i tvil om. Har hatt uttak i dag og føler meg ikke bra nok til å gjøre noenting igrunn, så da holder jeg meg unna hesteryggen også - frem til jeg vet hvordan det har gått.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...