Gå til innhold

Søskenbarn til barna våre med svært god råd.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barna våre har gjevnaldrende søskenbarn, og de har svært god råd. Mora deres har fullstendig kjøpemani, og de har alt av leker og utstyr du kan tenke deg. Vi har vel sånn litt under middels, jeg ønsker ikke er hus fullt av leker, og ikke har vi råd til det heller.

 

Nå satt fireåringen min og snakket om alle tingene fetter Per og Kusine Kari hadde. Så jeg spurte om han syntes de hadde mange fine ting, og da ser han på meg med et stort smil og sier VI har mange fine ting også.

 

Ungene våre har veldig ulike typer leker, og da ble jeg veldig glad :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en venninne en gang som ikke husket hva hun hadde fått til jul av foreldrene sine da vi snakket om gaver rundt påsketider, vi var ca 10 år. Hun fikk så mye ellers i året også, og kunne ikke peke ut julegaven blant alle nyanskaffelser. Hun lurte på om det kunne være CD-spilleren ( det var ikke så vanlig med egen CD-spiller til barna på den tiden, akkurat i overgangen mellom kassett og CD).

 

Dette fascinerte meg veldig. Jeg tror det viser at du ikke kan kjøpe barna dine lykke, men du kan kjøpe de dårlige vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min ønsker seg større hus, for - som han sier - alle andre har store hus. Vi har bare et vanlig hus vi, stakkarer. Av og til skulle jeg ønske vi kunne være som 'alle andre' og kjøpe et stort, moderne hus, men vi har det jo så fint her vi bor. Vi har noe andre ikke har, og det håper jeg sønnen min skjønner etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott innlegg H.I.

Den leken jeg likte best når jeg var liten var ikke den dyreste. Neida, det var tryllesettet mitt som bare kostet rundt 50-lappen. Og så likte jeg veldig godt sykkelen min - for den hadde jeg kjøpt selv. Sparte i 2år.

 

Ofte vil barn ha det alle andre har, men det gjør dem selvfølgelig ikke lykkeligere av den grunn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig hekta på miljøvern, og barna blir oppdradd på samme måte. Nå skal vi derimot ut å shoppe snart, vi skal kjøpe et telt :-)

Har ei jente på 14 år som vakser huset for oss, må skure rundt med edikk vann, og miljø såper. Jeg snakker med henne om miljøvern av og til, og det er skremmende hvor lite ungdommen bryr seg. Når jeg var i den alderen var vi faktisk mye mer bevisste både på lokalt og globalt nivå.

Hun synest jo at vi er de snålingene, som komposterer og resirkulerer, ikke vil ha gifter i rengjøringsproduktene, ikke vil ha giftstoff i maten, kjøper norsk og europeisk når vi kan, og baker eget brød. Hun mener vi er de raringene.

 

Jeg prøver å inspirere henne litt, så hun kan ta det med seg til vennene sine, bli litt mer bevisste, men hun er ikke intressert, hun vasker tross alt slik at hun kan få enda mer penger til å bruke på ting og tang. Synest det er trist jeg.

 

Det er ikke bare av økonomi man bør etterstrebe å være litt nøysom, det er også andre verdier, miljøet er bare et aspekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell mer om miljøvennlig husvask. Det skulle jeg gjerne ta del i. Hva er fy og hva kan jeg bruke.

I det daglige bruker vi Zalo, grønnsåpe, salmiakk og klorin på badet ved behov.

Hvor kan jeg lese om dette? Gronnhverdag.no kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme at barna mine har en god del av både det ene og det andre, MEN de har blitt innprentet fra de var bittesmå at de er heldige og at det er mange barn i verden som ikke har det bra.

Derfor skal vi være takknemlige for ALT vi får, samme hva det er!!

 

Så de er like glade når de får sokker i julegave, som noe annet ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg microfiberkluter og vann.

Bruker for det meste tørrmopp framfor støvsuger også.

 

Men vasker dassen med vaskemidler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så bra!

 

Mamma har fortalt nå når vi er voksne at de alltid syntes det var så ubehagelig å feire jul med min tante, onkel og søskenbarn. De hadde veldig god råd og fikk alltid mange og fine gaver, men vi bare fikk noen få og langt fra like fine. Vel, det husker ikke jeg og ikke broren min. Det tror jeg aldri vi tenkte på!! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...