happybaby&mamma Skrevet 15. august 2010 #1 Skrevet 15. august 2010 Når har dere fått første time til lege/jordmor for registrering og prøver osv? Jeg er 6 uker på vei nå og har ikke fått time før ca 11-12 uker på vei. Det er jo de 12 første ukene som er mest risikabelt og som førstegangsfødene vet jeg alt for lite om hva jeg bør passe på, som f.eks av mat åsånn. Sitter med masse spm og kunne gjerne tenkt meg å fått en time med engang for å se at alt er ok inni der og få svar på diverse spørsmål så jeg vet litt mer. Noen fler som føler det slik?
mummitrollet <3 Skrevet 15. august 2010 #2 Skrevet 15. august 2010 Siden risikioen for SA/MA er høyest i de første 12 ukene, så blir man nesten ikke regnet som gravid før man er i andre trimester. Jeg hadde førstegangs kontroll når jeg var fullgåtte 11 uker. Synes det var helt greit. Jeg hadde ingen plager før det uansett som trengte spesiell oppmerksomhet. Du får ikke sett om alt er ok inni der uansett før du har hatt ordinær ultralyd som er rundt 18 uker, med mindre du har hatt blødninger eller andre plager under svangerskapet. Hvis du likevel er bekymret, så kan du bestille privat UL, det gjorde jeg 2 ganger i løpet av 1. trimester. Jeg råder deg bare til å slappe av, og ta ting som det kommer er du ellers frisk og rask er det ingen grunn til bekymring. Vi gravide har en tendens til å bekymre oss for mye under første trimester. Hører egentlig til i 2. trimester, men måtte bare stikke hodet inn her og svare!
Guttemamma75 Skrevet 15. august 2010 #3 Skrevet 15. august 2010 Det er helt vanlig at man har første kontroll rundt uke 10-12.. Ja det er de første 12 ukene som er mest risikable, men om det går galt er det heller ikke noe man kan gjøre så derfor prioriterer man ressursene på dem som kommer gjennom disse ukene. Om du lurer på mye kan du jo snakke med legekontoret om å få den gratis boka de deler ut ang svangerskapet - der kan du få svar på mange spørsmål. Legen gjør ingen undersøkelser for å se om alt er ok inni der, så lenge du har hatt positiv test og ikke har hatt smerter eller blødninger er det ingen grunn til å mistenke at noe er galt. For mange er faktisk den første legetimen en skuffelse for det er ikke så mye som skjer ; man fyller ut helsekortet og henviser til ul samt tar blodprøver og snakker litt om hvordan du har hatt det så langt i svangerskapet.. Er du veldig bekymret ville jeg heller brukt penger på en tidlig ul for det er eneste måte man kan vite hva som faktisk skjer inni der, og ul av legen får du kun på medisinsk indikasjon og ikke fordi du er nysgjerrig eller litt bekymret (uten grunn; altså smerter eller blødninger)..
♥binna♥ Skrevet 15. august 2010 #4 Skrevet 15. august 2010 Hei, jeg hadde et lignende innlegg for en drøy uke siden http://www.barnimagen.com/forum/thread/142166662 og det ser ut so vi er mange i samme båt. Det kjennes lenge å vente, men informasjon kan du søke på nett, og brosjyrer kan du nok få hvis du spør på helsestasjonen der de har jordmor. Lykke til på ferden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå