Gå til innhold

Dyre presanger. Samme som m,d,v


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har tilsammen seks barn, han har tre fra før. Vi har ikke en svært romslig økonomi, men vi er heller ikke nær konkurs. Grunnen til at vi har det såpass romslig som vi har det, er at jeg er økonomisk og flink med penger. Jeg kjøper aldri det dyreste, jeg er flink med dagligvarer, klær til barna og utstyr til huset. Jeg har vært alene med barn på lav inntekt og har lært meg å prioritere.

Så har vi mannen, han er flink nok han også, men så snart særkullsbarna hans kommer, snur de han rundt lille fingeren, dyre merkeklær, dyre mobiltelefoner, data, spill, aktiviteter, godteri og dyre måltider, han punger ut. Jamen de må jo ha slik som alle andre har, de må jo få være med, de må jo av og til få det de har lyst på.

Han skjønner jo ikke at det da blir til fortrengsel for hva andre i familien trenger, har lyst på, eller faktisk må ha. Vi har ikke råd til å gjøre sånn for alle barna, og jeg er heller ikke så veldig glad i å være blakk.

Etter de har vært ute en dag, så er over halve ukas matbudsjett og bensinpenger blåst av. Da må vi andre være enda mer økonomiske, eller vi må kutte i penger vi legger tilside for andre ting.

 

Jeg når ikke frem til han, det går ikke inn. Han innbiller seg sikkert at vi har råd til dette, noe vi egentlig ikke har. Vi er en stor familie og barna våre kan ikke ha alt det siste nyeste og beste, slik som barn gjerne enebarn, eller familier med to barn, eller store familier med svære inntekter. Tener greit nok vi, men ikke svære lønninger, vi må passe oss.

 

Siden han alltid pusher sånn på, så går det på bekostning av feriebudsjett, på sparing til bil og hus, og reparasjoner, til det meste av det vi trenger. Har lyst å si at barna hans ikke får være med på ferie nesteår, siden de ikke gidder å spare gjennom hele året slik som alle vi andre gjør. Jeg når ikke inn til han, han bruker ikke slik at vi ikke får betalt boliglånet, men han tyner oss fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sever nudler og havregrøt til han og særkullsbarn resten av uka hvis de bruke opp "sine" matpenger på å spise ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ned å skriv en liste over allt hans særkullsbarn har fått og vært med på så langt dette året.

Så gjør du det samme med de andre barna.

Så gir du han begge listene og spør han om det virkelig er greit for han at det er slik forkjell på hva barna får.

Spør han om det er riktig at de andre 3 barna plus du alltid skal få mindre, måtte leve på dårligere standard angående mat og annet fordi hans 3 særkullsbarn skal ha skal ha masse unødvendige luksusting.

 

Si fra at det ikke er at hans barn ikke skal få noe men det er galt at de hele tiden får så mye mer en de andre barna det skal da tross allt være likt.

jeg ser for meg at slik behandling også vil skape splid/hatforhold mellom barna og at de andre 3 vil føle seg veldig mye mindre verdt i farens øyne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ned å skriv en liste over allt hans særkullsbarn har fått og vært med på så langt dette året.

Så gjør du det samme med de andre barna.

Så gir du han begge listene og spør han om det virkelig er greit for han at det er slik forkjell på hva barna får.

Spør han om det er riktig at de andre 3 barna plus du alltid skal få mindre, måtte leve på dårligere standard angående mat og annet fordi hans 3 særkullsbarn skal ha skal ha masse unødvendige luksusting.

 

Si fra at det ikke er at hans barn ikke skal få noe men det er galt at de hele tiden får så mye mer en de andre barna det skal da tross allt være likt.

jeg ser for meg at slik behandling også vil skape splid/hatforhold mellom barna og at de andre 3 vil føle seg veldig mye mindre verdt i farens øyne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut for meg som om du må involvere han mer i hverdagsøkonomien. Du sier at du er kjempeflink til å være økonomisk og flink med pengene. Vis han hva du gjør! Vis han detaljert hva dere har råd til å bruke på mat på en uke, hvor mye et brød, en pakke ost og en pakke kjøttdeig koster. Sett opp regnskapet sammen og lag et overslag over hvor mye han har brukt på særkullsbarna, og hvor stort innhogg det gjør i fellesskapets økonomi. Så kan dere kanskje bli enige om hvor mye han kan bruke på disse samværshelgene i måneden.

 

Funker ikke det, og dere har felles konto, så tøm den for penger før neste samværshelg, bruk pengene på vinterjakker til barna, eller annet de trenger, men gjør det før han kan gjøre store innhogg.

 

Om dere har separate kontoer, så gi han en stor bunke regninger eller send han ut for å kjøpe nye sko til de tre som bor hjemme før samværsbarna kommer.

 

Slik får han kanskje et større overblikk over hvordan det egentlig står til i økonomien deres. For grunnen til at han tror at dere har råd er jo at du alltid berger dere i land uansett hvor mye han bruker. Kanskje du ikke skulle gjøre det en uke? Si på tirsdag at nå er det tomt for penger, for du brukte så mye i helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tilbakevendende tema for oss, jeg forsøker å involvere, men jeg tror han synest det er greit at det er sånn, begynner tro han synest det er den mest rettferdige løsningen.

Fint å høre jeg ikke er helt urimelig. Det er slik jeg føler meg, som en gjerrigknark, men jeg har jo aldri noe å gi til noen, for han har allerede brukt det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...