Gå til innhold

Dyre presanger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tilsammen seks barn, han har tre fra før. Vi har ikke en svært romslig økonomi, men vi er heller ikke nær konkurs. Grunnen til at vi har det såpass romslig som vi har det, er at jeg er økonomisk og flink med penger. Jeg kjøper aldri det dyreste, jeg er flink med dagligvarer, klær til barna og utstyr til huset. Jeg har vært alene med barn på lav inntekt og har lært meg å prioritere.

Så har vi mannen, han er flink nok han også, men så snart særkullsbarna hans kommer, snur de han rundt lille fingeren, dyre merkeklær, dyre mobiltelefoner, data, spill, aktiviteter, godteri og dyre måltider, han punger ut. Jamen de må jo ha slik som alle andre har, de må jo få være med, de må jo av og til få det de har lyst på.

Han skjønner jo ikke at det da blir til fortrengsel for hva andre i familien trenger, har lyst på, eller faktisk må ha. Vi har ikke råd til å gjøre sånn for alle barna, og jeg er heller ikke så veldig glad i å være blakk.

Etter de har vært ute en dag, så er over halve ukas matbudsjett og bensinpenger blåst av. Da må vi andre være enda mer økonomiske, eller vi må kutte i penger vi legger tilside for andre ting.

Jeg når ikke frem til han, det går ikke inn. Han innbiller seg sikkert at vi har råd til dette, noe vi egentlig ikke har. Vi er en stor familie og barna våre kan ikke ha alt det siste nyeste og beste, slik som barn gjerne enebarn, eller familier med to barn, eller store familier med svære inntekter. Tener greit nok vi, men ikke svære lønninger, vi må passe oss.

Siden han alltid pusher sånn på, så går det på bekostning av feriebudsjett, på sparing til bil og hus, og reparasjoner, til det meste av det vi trenger. Har lyst å si at barna hans ikke får være med på ferie nesteår, siden de ikke gidder å spare gjennom hele året slik som alle vi andre gjør. Jeg når ikke inn til han, han bruker ikke slik at vi ikke får betalt boliglånet, men han tyner oss fullstendig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva jeg ville gjort. Ta ut tilsvarende som han bruker på en dag med sine barn, hver gang han gjør det. Sett dem på en sperret konto som han ikke vet om.

Sånn som dere har det nå, ser jo han bare at pengene strekker til uansett. Men om du tar ut tilsvarende, vil dere plutselig måtte jobbe for å betale lån og andre faste utgifter. Og han må rett og slett våkne opp. Gjør deg dum når han spør, for det er jo ikke så urimelig at du bruker tilsvarende på hjem og deres egne barn som han strør om seg med stebarna.

Skrevet

Det skulle jo ikke være nødvendig, skal ikke ha liksom være en vosken mann med såpass innsikt i økonomi og ikke minst i samhold innad i familien at han bør forstå hvordan ting funker.

Vi har snakket og snakket, og ingenting skjer. Så kanskje jeg også skulle begynne å legge av penger, slik at jeg har litt å gå på når han skakkkjører oss helt?

Unge!

Skrevet

Det er nok viktigere for de biologiske foreldrene å skjemme bort barna sine, enn det er for steforeldre.

Jeg skjemmer bort barna mine også, jeg liker å glede dem med å kjøpe nye ting, klær, eller å ta dem med på ting de liker. Jeg strekker meg langt økonomisk for å gi dem det de vil ha, fordi om det kun dreier seg om ting de har lyst på, men ikke trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...