Gå til innhold

Matintroduksjon, potensielle allergier, risiko, legen sa, men HS ga meg ikke et svar!


ano`num *17.03.10*

Anbefalte innlegg

Storesøster fikk astma som baby. Medfødt om mulig, hun var dårlig fra fødsel av, men legen nektet plent å behandle henne før hun fylte året. Etter uker uten virkning av medisin gjekk han endelig med på å sende oss til barnepol.Det tok lang tid før infeksjonen roet seg, og først nå, 2år etter oppstart med medisinene for første gang kan vi trappe ned til å bruke forebyggende medisiner i det daglige.

Det har vært mye, mye hun har vært utsatt for som mest sannsynlig bunner i den sene oppstarten med medisin.

 

Uansett, i dag har hun påvist dårligere imunforsvar (men ikke så ille at hun må isoleres) hun har kraftig astma, allergier (men ingen påviste mot mat pr i dag - men nå er hun bare 3år så det kan gå begge veier) og atopisk eksem.

 

Lillebror startet livet på samme måte. Han har vært tett, surklete og "pippete" siden fødsel han også. Nevnte det på 6ukers kontrollen - men legen lo av meg!

Vi ble sendt i hui og hast fra sykehus på vestlandet til RiT hvor ekspertene kom med uttalelser til meg - som denne legen bla lo av og sa at det ikke fungerer slik. (Nei, de vet vell ikke hva de snakker om)

 

Klaget min nød til HS ved neste kontroll hos henne. Altså 3mnd. Han er alltid tett i pusten, det er bare så det surkler nedover. Kjenner det når vi holder han også.

Hun tok tak i det og fikset oss time hos en annen lege.

 

Nå sporer jeg egentlig av! Antagelig fordi det var godt å få ut litt guff når jeg først startet.

 

Men altså!

Lillegutt havnet i hui og hast på sykehuset med astmaanfall. Han også.

 

Når vi ble utskrevet sa legen at vi skulle vente lengst mulig før vi introduserer mat, og at vi skulle høre med hs hvordan vi skulle gjøre det med tanke på allergi. Eller, i dette tilfelle potensiell allergi.

Jeg prøvde å spørre han mer om det, men da hadde callingen pepet en stund så han henviste meg bare til hs.

Da hadde jeg hatt ei uke med to syke barn toppet av to netter/døgn på sykehuset med bare smådubber uten avlastning.

Så jeg husker egentlig ikke alt han sa. (Heldigvis sendte han med meg papirer med både det ene og det andre. Tror det inneholder det viktigste. Det er hvertfall erfaringen jeg har fra andre sykehus)

 

Vi hadde tilfeldigvis time hos hs bare dager derpå. 4mnd kontroll, men prinsen min er straks 5mnd gammel.

Egentlig håpet jeg på et fasitsvar om hva jeg kan gi han av mat når den tid kommer. Men det hadde hun ikke!

Hun snakket om maisgrøt som ikke er tilsatt melk. Men den har jeg ikke funnet i butikken. Hun påstod helt sikkert at den fortsatt er i salg. De har sikkert bare vært utsolgt sa hun. Men nå har jeg vært i flere butikker uten å funnet den, der er ikke "tomrom" i butikkhyllene og jeg finner den heller ikke på nettsiden deres. Er den likevell borte? HS sa at den ikke er borte, med mindre det har skjedd mens hun var på ferie.

 

Hva anbefales å starte med? Hva bør vi holde han unna egentlig? Hva kan han spise?

Skal vi tenke på alt som har høyere risiko, eller bare det vi kan finne innad i familien?

Vi har ikke hatt særlig med noen av diagnosene i familien/slekta tidligere. Ingen av oss foreldre har det heller. Det nærmeste blir en onkel, nevøer og nieser. (Jeg testet positivt på cøliaki gj. blodprøve og har antagelig melkeintoleranse siden jeg blir dårlig av melk og retter laget av stor andel melk. Storesøster reagerer på saft, sitrusfrukt, kunstige juicer (Feks Solrik, ikke fruktjuicer) men hun reagerer med at eksemet blir forverret.)

 

Siste dagene har vell egentlig gitt sterkere tegn for at det er på tide med mer en bare mm! Så langt i natt har han våknet hver drøye time og hiver seg på puppen. Han har aldri vært slik før. Han har sovet natten gjennom.

 

Har trålet siden til naaf uten å egentlig finne svarene mine. Har funnet matskolen og noen oppskrifter uten ingredienser. Men det passer jo ikke for en baby som skal introduseres for mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, trist å høre at også lillebror skulle starte livet med samme plagene. Det er utrolig vanskelig å skulle orientere seg i jungelen av produkter og stoffer ift introduksjon av mat, det synes i alle dall jeg.

 

Jeg tror at jeg har fått litt oversikt på allergivennlig mat, er hyperforsiktig da lillemor har kraftige reaksjoner mot gluten og mildere reaksjoner mot andre ting.

 

Hs din mente nok maisgrøten fra nestle, denne var genial og er dessverre gått ut av produksjon. Jeg har gått fra butikk til butikk til butikk for å få tak i et evt restelager, men det eksisterer ikke. Den ble trukket tilbake fra butikkene for ca en måned siden, aner ikke hvorfor. De har introdusert en ny risgrøt som liksom skal erstatte denne, men den er ikke noe god. Faller i alle fall ikke i smak her i huset.

Jeg har funnet maisvelling i sverige (ikke grøt, men det er da bare å bruke litt mer pulver) og bruker dette litt, da snuppa mi virkelig elsker den maisgrøten, men det beste alternativet på markedet for tiden er nok sinlac.

Sinlac er både melkefri og glutenfri. Den er tilsatt sukker da (for å gjøre opp for mangelen på melkesukker), og er absolutt den mildeste og mest allergivennlige grøten som finnes i vanlige butikker.

 

Dersom du går i en helsekostforretning, kan du finne hirsegrøt. Denne kan både blandes med vann eller mm/mme. Vær obs på at all grøt som blandes med mm blir suppe etter ca 5 min. Det er litt irriterende. Snuppa mi likte ikke smaken på denne, så jeg har ikke satt meg på mye inn i den, men jeg tror at det skal være et allergivennlig og bra alternativ.

 

Når du føler at tiden er inne for å prøve ut "vanlig" grøt vil jeg anbefale go-natt havregrøt naturell fra nestle. Den er mild og god uten masse tilsetningsstoffer og blandingssmaker. Det er lite gluten i den. Det står ikke at den er glutenfri, men jenta mi tåler den helt fint og hun reagerer ellers på ALT med gluten i, men det er melk i den. Den metter noe mer enn de allergivennlige grøtene, og er god på smak.

 

Jeg er ingen ekspert, men om det er noe mer du lurer på er det bare å spørre, så skal jeg forsøke å svare.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på og anbefaler holle sine grøter. VI begynte med risgrøten. Den smaker ikke så mye og er best om du blander med morsmelk. Etterhvert gik vi over til å blande hirse og havre (for å få mer fiber) og nå er det ren havregrøt det går i, men jeg vet ikke hvordan denne er i forhold til gluteninnhold. Den er god både med mm og vann, men med vann blander vi alltid litt sviske eller annen frukt i . Det fine med Hollegrøten er at den bare blandes ut i vann eller melk slik som nestle grøtene i motsetning til andre "helsekost-grøter" som ofte må kokes.

Lykke til og håper gutten ikke blir plaget!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med holle grøt til jenta vår, da hun hadde melkeallergi. Syns jeg så noen innlegg på småtroll 0-1 år om noen damer som var veldig flink på dette med å lage barnemat selv. f eks brokkoli og gullerot, krakke det godt og blande i litt morsmelk. Har selv krakka gullerot til min 5 mnd gamle gutt, men brokkoli syns jeg det blei litt mye biter av, turte ikke å gi det. Ellers er holle grøt helt fri for melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også vil annbefale Hollegrøtene. Om du ikke får pumpet ut nok melk til grøten etter hvert kan du bruke mme.

Når du bruker hollegrøtene bør du tilsette 1 ts kaldpresset rapsolje siden den har lavt energiinnhold.

Du kan også blande i litt hjemmelaget frukt eller sviske mos for smaken etter hvert.

 

Denne grøten selges i helsekosten og koster en del mer enn de i matbutikken, men er drøy i bruk syns jeg.

 

 

 

Senere når dere skal begyne med vanlig mat bør du ikke gi matvarer som kan provosere allergi.

Det er veldig varierende hva leger og helsepersonell mener om den saken, men jeg har valgt å ikke gi disse matvarene til ungene mine før de var 1 år og så sakte inntrodusert en og en om gangen.

Nå er mine unger 2,5 og 5 år og så langt har de ikke fått allergi

 

Har ingen garantif for at de ikke vil få det senere i livet , men etter som jeg forsto så var jo senere jo bedere.

 

 

Mat som kan trigge allergi er blant annet.

Kiwi

Jordbær

Fisk

Melk

Egg

Sitrusfrukter

Nøtter(men det skal ikke små unger ha uansett)

Soya

Gluten

Tomater

Begfrukter(erter, bønner og linser)

 

 

Det er nå en stund siden jeg trengte tenke på dette så det kan kanskje være noen andre som har mer innformasjon.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...