Gå til innhold

Hva er egentlig kollikk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet at det gjør at barnet skriker mye, men hva kommer det av?

Og har barnet det vondt, hvor mye skriker det? Føler virkelig med de som har kollikkbarn, slitsomt for foreldre og barn.

Er så redd for at neste barn får det at jeg tviler på å få en til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer av mye luft i magen... Derfor mange også løfter opp beina og bøyer knerne innmot magen.. og bøyer beina litt frem og tilbake, dette for å hjelpe lufta i tarmene til på bevege seg fremover...

Noe som hjelper er og bruke minifom.. er noen dråper som hjelper på disse luftbobblene.. :D

og det hjelper også å bruke dr.browns tåteflasker.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mye brukt definisjon er at barn som skriker uten noen klar årsak mer enn tre timer mer enn tre dager per uke i mer enn tre uker har kolikk. Kolikk starter ofte når barnet er et par-tre uker gammelt, og varer typisk til ca. tre måneders alder. Imidlertid kan det her forekomme avvik i begge retninger, tilstanden kan starte tidligere og/eller vare lenger.

 

I mange tilfeller følger skrikingen et mønster, altå at barnet har en skrikeperiode på omtrent samme tid på døgnet hver dag.

 

 

Kolikk er vanskelig å behandle, men en skal alltid oppsøke lege når det oppstår for å sjekke om barnet lider av en sykdom. Det kan være mange årsaker blant annet:

 

•Luftsmerter: Små barn har tynne tarmer, og i enkelte tilfeller oppstår det smerter når luft skal passere.

•Allergier: Allergier kan være smertefullt og forårsake skriking.

•Mors kosthold (ved amming): Dette har sammenheng med luftsmerter og allergier. Barnet kan reagere på stoffer som finnes i morsmelken, og kan dermed bli bedre om moren legger om kostholdet. De mest vanlige tipsene jeg har sett er at moren kutter ut produkter som inneholder kumelk, og en del grønnsaker som kål, løk etc. Vær oppmerksom på at kolikken på ingen måte trenger å ha noe med mors kosthold å gjøre. Selv om dette ofte er det kolikk-foreldre hører om først og oftest, noe som kan bidra til å gi en sliten mor ubegrunnet skyldfølelse.

•Følsomt barn: Enkelte barn er veldig følsomme for stimuli, lyder, lys, brå bevegelser og lignende.

•Stimulering: Barnet kan være over- eller understimulert. Barnet kan også være trøtt.

•Vagusnerve: Vagusnerven kan komme i klem eller bli irritert på grunn av forskyvninger i nakkevirvlene.

•Spenninger i hodeskallen: Hos noen barn kan det oppstå spenninger i hodeskallen, for eksempel i forbindelse med fødselen. En teori er at disse spenningene kan forårsake hodepine.

•Feil mengde mat: Enkelte barn kan spise for mye eller for lite.

•Andre sykdommer: Mange sykdommer medfører forskjellige former for smerter og ubehag som kan får barnet til å skrike.

 

 

Klippet fra:

 

http://www.kolikk.no/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo si det var en vannvittig pinglete og barnslig grunn til å ikke ønske flere barn! Hundre andre mye verre ting som kan skje enn kolikk..

Ja, det er slitsomt (hadde tvillinger, begge med kolikk) men ingen grunn til å ikke ønske barn. Da er du ikke voksen nok uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn hadde kolikk. Han skrek 12 timer hver dag i 3mnd. Var grusomt for oss alle. Fikk ingen hjelp av leger, men ble tatt på alvor på "natursiden".

Min gutt skrek pga. hard mage, men mest pga. kiss. Hadde en vanskelig fødsel hvor gutten ikke ville ut - noe som kjennetegner mange kolikkbarn. Vi hadde kolikk fra dag èn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg virkelig på om jeg har hatt kolikkbarn? hmm..Tulla hadde sterke nakkesmerter forårsaket ved fødsel, gråt veldig mye i begynnelsen. Men, det var heller ikke hele dagen eller natten. Fikk jo fysio fort, og det gjorde underverker med engang. Nei, jeg tror ikkedet var det likevel. Hadde en del magesmerter ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første ungen min hadde kolikk.

Det hjalp ikke med minifom. Jeg hadde ett veldig strengt kosthold som hjalp litt.

Hun skrek 6 timer hver dag fra hun var noen uker(skrek mye før det, men ikke til fast tid) til hun var nærmere 4mnd. Fra kl.18.00 til 24.00.

 

Det var utrolig slitsomt. I tilegg hadde jeg komplikasjoner med underlivet etter fødsel som gjorde det enda tyngere.

 

Jeg fikk likevel en unge nr.2 som ikke hadde kolikk.

 

 

Etter som jeg har forstått på legene er det vanligst att unge nr.1 får kolikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...