Gå til innhold

Får deres barn ha penal med flere glidelåser på skolen?


Tøysetipp

Anbefalte innlegg

Hørte om en skole i Oslo som hadde forbud mot disse firkantede penalene med to-tre glidelåser. Fordi barn mister konsentrasjonen lett. Jeg synes det er et merkelig argument, for med et slikt penal vil jo blyantene være lettere tilgjengelig. Man slipper å rote rundt i penalet.

 

Har kjøpt et penal til arvingen til 300,- og synes jo selvsagt at det er bortkastede penger om hun ikke får bruke det. Har ikke hørt noe fra skolen vedr. det altså. Men, lurer på om det er vanlig praksis rundt om i skolene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mange venner med barn på barneskoler rundt om i Oslo og dette forbudet har jeg aldri hørt om. Nei, send det med ungen din og om det, mot formodning, skulle bli et problem så får dere ta det når det evt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så bekymret for det, selv om jeg da hadde tapt penger. Jeg var mest interessert i å høre om det er vanlig praksis, noe jeg har skjønt på de to svarene at det ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i skolen (1.klasse) og på vår skole er det ikke vanlig med penal før på slutten av barneskolen (og selv ikke alltid da engang..). 1.klassingene har ikke med inn sekken i klasserommet en gang. I stedet for penal har vi små kurver med blyanter, farger ++ på pulten.

 

Litt utenom tema, men ser det har vært så mange spørsmål om penal i det siste.

 

Forøvrig så er det vel ikke antall glidelåser som er problemet, men alt det rare og unyttige barn kan finne på å ha i penalet.... Og et penal med flere glidelåser har jo plass til mer sånn rot :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et penal med glidelåser har jo ikke så mye rom til annet.

 

Visste ikke at de ikke fikk ha med sekken inn. Kanskje du kan hjelpe meg med et annet spm. Får de kladdebøker? Eller er det noe vi må kjøpe selv? Hva slags ting får de egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge barna er i grunnskole er alt de må ha gratis, alt de trenger får de på skolen, ergo får de alt de trenger av bøker, kladdebøker blyanter, viskelær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok stor forskjell fra skole til skole på hvordan ting organiseres. Så godt mulig de tar sekken med inn på deres skole... :-)

 

Alt av skrivebøker/kladdebøker får de på skolen ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JuniGull2010

Men det er ikke selvsagt at de får ny blyant om de mister den de fikk først! Jeg er også lærer, hos oss gir vi en ny blyant og et viskelær ved hver terminstart. Jeg har de fleste undervisningstimene på u-trinnet. Erfaringen er at de største elevene er dårligst til å ta vare på blyantene sine, men det er nok greit å ha et par ekstra hjemme likevel! :-)

 

Jeg har heller aldri hørt om noe forbud mot penal med glidelås på barneskolen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss henger også ranselen med tilbehør igjen ute i gangen.

De går ut å henter matpakker når det er tid for dem.

 

Jeg skjønner det godt.

Når vi var på skoledager i mai satt alle som hadde med ransel og penal å fiklet med det. Det ble gjerne samtaler rundt bordet basert på fiklingen.

En 1.klassing er fortsatt veldig liten, så det med gjentakelse er fortsatt et tema. De blir ikke ferdig med en gang eller ti når de først er int. ;)

 

Utover dette har vi aldri fått restriksjoner hverken slik eller sann.

De får blyanter og viskelær. Men jeg tror det blir notert hvor ofte til hver enkelt. Datteren min får stadig blyanter med "kule motiv" på, likevell er det den gule skoleblyanten jeg stort sett er at hun sitter med.

Fargeblyanter har de på skolen (litt usikker nå som de er oppe i 5.klasse). Slike tykke og gode med sterke farger!

 

Det eneste som må kjøpes av utstyr til skolen (foruten ransel) er bokpapir og merker. Men det er kanskje ikke så aktuelt i 1.klasse siden de får de fleste bøkene til odel og eie etterpå.

 

For å svare på det opprinnelige spm`et; her er det fritt valg av penal.

Datteren min har hatt hundreogørten gjennom de årene hun har gått på skolen. Alt fra de med 3ulike rom til et hun har fått som gave med barnemenyen på kaffen. Aldri hørt et ord om de!!

(Det eneste vi har fått litt veiledning på under foreldremøte er ransel til uteskole. Helst en "egen" ransel og ikke den vanlige skoleranselen siden den kan bli både våt og det som er. Så er det en klar fordel for barnet sitt del av den er så god som mulig å ha på ryggen og bære med seg. Men her har de heller ikke lov til å si så mye.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn skal begynne på skole i Oslo om en uke. De skal ikke ha med penal. De får utdelt alt av det de trenger av skolematriell - også skrivesaker. Synes det er greit jeg da siden jeg har en sønn elsker å tegne og fort kunne funnet på det i stedet for å følge med på undervisningen. Det penalet han har fått i gave blir liggende på skrivebordet hans hjemme.

De har vel laget et sånt tiltak fordi det sikkert har vært et problem og da synes jeg at det er fornuftig å finne et tiltak for å bli kvitt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min begynner på skolen snart..har ikke fått beskjed at de IKKE får lov å ha med penal..Har kjøpt trelagspenal til han :) Latterlig alt de skal fjerne, er jo LITT stas med et kult penal da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var forbud på den andre skolen husker jeg ikke, men synes å huske de helst så at penaler lå hjemme i hvertfall, de hadde hver sin plastkurv eller boks med skrivesaker, farger osv som de fikk av skolen til bruk der. Var pga konsentrasjon og kjøpepress.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på skolen til sønnen min fikk vi beskjed om at de helst ville slippe de penalene som kunne brettes ut flere ganger, og d var kun for at de tar så stor plass på pulten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...