Gå til innhold

Har kjøpt ny vannkoker. Som man kan velge selv hvor mange grader man skal ha.. Å trenger svar på noen spørsmål :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan velge mellom 40, 60, 80 og 100 gr. Kan jeg da bare trykke på 40 gr når jeg skal blande ut vannet med MME ? Eller MÅ jeg absolutt koke vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De første 5-6 mnd. koker du vannet til spedbarn. Etter det kan du varme opp kranvann til den temperaturen det står at din type mme skal blandes i. Dette forutsetter at du har vann fra offentlig vannledning og ikke tapper vann fra egen brønn ( dette i følge Mattilsynet). Da bør du koke vannet hele veien egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Men, kan jeg koke vannet om morgenen, for deretter bare la vannet være i vannkokeren og trykke på 40 gr når jeg skal gi melk? Og det utover dagen..

For, med tanke på at mange koker vannet og blander ut MME om morgenen, så varmer opp i micro når barnet skal ha mat..

 

Så kan jo ikke det være så ille, om jeg gjør det? Eller?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det går greit.. :) Mange koker jo vann og har det i kjøleskapet for å så varme det opp til 40g (i mikro, eller vannbad) men vet ikke om jeg ville hatt det hele tiden i vannkoker, kanskje den ruster av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok gjerne vann en gang i døgnet. Hell det over i flaskene du bruker, avkjøl det litt, før du setter flaskene (med kork på) kaldt i kjøleskapet. Når du så trenger en flaske, tar du en ut og varmer denne i mikroen hvis du har det. Evt. kan du blande det kalde, kokte vannet med varmt, kokt vann fra vannkokeren, slik at du får riktig temperatur.

 

Anbefaler deg å gå inn på flaskeforumet her og se på to tråder spesielt som begynner med teksten "HOLDES OPP..."

 

Svarer deg gjerne mere der. :)

 

PS! pust med magen. Vi er mange som har strevd med dette før deg og fått det til :) Klem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal koke opp vannet for så å varme det opp igjen, må du ha det i kjøleskapet. Varmt/lunket vann er akkurat det bakterier trenger for å gro. Og det er ikke anbefalt å blande ut mme ferdig på morgenen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster sa at man ikke trengte å koke vannet til babyen i det hele tatt, vannet er så rent uansett. Og babyen får mer bakterier i seg fra andre ting. Men flaskene må kokes de første mnd pga melkebakterier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din helsesøster har da gitt deg råd basert på lokale kunnskaper om vannkvaliteten der dere bor. Kvaliteten på vannet rundt i Norge varierer. Derfor skal man enten forholde seg til generelle råd fra myndighetene (i dette tilfellet er det Mattilsynet) eller forhøre seg med sin egen helsestasjon. Vann fra egen brønn bør kokes hele det første leveåret.

 

http://matportalen.no/artikler/2008/2/1204288690.71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...