Anonym bruker Skrevet 14. august 2010 #1 Skrevet 14. august 2010 Hei! :-) Jeg har ei datter jeg tenker muligens har fått epilepsi, hun er snart 2 år. Isåfall så har hun ikke noen ille form for epilepsianfall, for det er ikke snakk om kramper osv, men hun blir plutselig bare veldig fraværende i blikket.. Hvordan skal jeg gå fram? kontakte lege?helsesøster? må vel ta en slik EEG-undersøkelse.. har de det på vanlig legekontor? eller må man på sykehuset?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2010 #2 Skrevet 14. august 2010 Kontakt fastlegen så henviser han videre om han ser at det er medisinsk indikasjon for det. EEG må hun nok ta på nærmeste sykehus da det ikke er noe man har på legekontor....
Anonym bruker Skrevet 14. august 2010 #3 Skrevet 14. august 2010 Min datter fikk påvist abcent da hun var ca 4 år. Det er en form for epilepsi, der ungen bare detter vekk... Hun mistet også farge i ansiktet, og hun skjønte ikke hva vi sa.. Det kunne vare en stund, så var hun helt fin igjen. Jeg var så heldig at hun fikk et slikt anfall akkurat når jeg var hos legen. Vi ble sendt på sykehus, tok både eeg og MR, og kom i behandling hos en spesialist. Hun ble overvåket (av oss) i flere mnd, uten flere anfall. Omtrent alle barn vokser dette av seg.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2010 #4 Skrevet 14. august 2010 Jeg skal altså kontakte min fastlege? tenkte kanskje man ikke må betale, hvis man er til helsesøster først..? eller kanskje det er gratis å bestille time,hvis det er til barn? huff føler meg dum nå.. kanskje vi å må ta MR? bra å lese at de fleste vokser det av seg.. :-) for de som vokser dette av seg, hvor lenge har de da hatt det? eller er kanskje ikke noe fasit der.. hmmm.. HI
Anonym bruker Skrevet 14. august 2010 #5 Skrevet 14. august 2010 Ja, kontakt din (og barnets) fastlege. Dere må uansett ikke betale da det er gratis å gå til lege for barn under 12 (?) år.... Helsesøster skal man i utgangspunktet ikke gå til ved mistanke om sykdom - da er det legen som er rett plass.. Hvorvidt dere må ta mr eller ei er opp til spesialisten dere blir sendt til (nevrolog..) Mange med barneepilepsi vokser det av seg men jeg vet ikke tallene på dette....
Anonym bruker Skrevet 14. august 2010 #6 Skrevet 14. august 2010 ok! takk for svar! da ble jeg litt klokere idag og ;-) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå