Gå til innhold

Sliter økonomisk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Firmaet jeg jobbet i gikk konkurs, så jeg ble oppsagt. Mannen min er student, så det var jeg som sto for inntekten. Nå går jeg på arbeidsledighetstrygd og han har ikke engang studielån. Vi har to barn, og jeg aner ikke hva vi skal gjøre... Vi har boliglån på 2 mill. Vi har en sparekonto som tilsvarer to mndslønner, men den er snart tom. Hva skal vi gjøre? Jeg er selvfølgelig arbeidssøkende, men de jobbene jeg kan få er assistent i barnehage ol. Noe som betyr at lønnen er altfor liten. Har fire år på høyskole og hadde utbetalt 36000 utbetalt i min forrige jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner veldig godt at dette er en håpløs situasjon for dere.

Har nylig vært i en lignende situasjon selv, mannen min mistet jobben pga konkurs og han tjente dobbelt så mye som meg, så vi merket det kan du si. Vi har jo boliglån og forbruk etter det vi har inn i måneden, og dagpengene er ikke stort i forhold til det han tidligere tjente. Han fikk seg heldigvis jobb igjen ganske fort, men vi hadde noen tøffe måneder.

Første bud er at du må søke alle mulige jobber. Hvorfor kan du bare få jobb som assistent i bhg hvis du har 4 år høyskole? Det virker rart for meg...

Da vi havnet i samme situasjon tenkte vi: hvordan kutte utgifter? Vi gikk ned kraftig på matbudsjettet, begynte å handle first price varer der det er mulig, fulgte med i avisene på salg, og handlet eller billigprodukter og kuttet ut unødvendigheter som godteri, saft, kjeks osv. Vi vurderte også å selge huset å kjøpe oss noe billigere, men det slapp vi heldigvis. Vi har to biler, jeg er avhengig av bil til jobb, men vi vurderte å selge den ene bilen, det slapp vi også heldigvis, selv om det var nære på. Man må tenke på hvilke store utgifter man har, og kutte så langt det lar seg gjøre. Vi var heldige og fikk et privat lån av familie, slik at vi kom oss igjennom det verste.

Jeg forstår at det er en tøff tid for dere, men dere må prøve å tenke kreativt :) Søk på alt av jobber som virker interessant, mannen din må kanskje ta seg en ekstrajobb osv, men dere kommer styrket ut av det :)

Skrevet

Begge to må først og fremst finne dere en jobb, så går det an å snakke med banken om fritak fra avdrag i en periode, slik at dere bare betaler renter på lånet. Dere bør dessuten sette opp budsjett for inntekter og utgifter hver måned og se hvor dere kan kutte.. Dette klarer dere!!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...