Gå til innhold

hvor ofte bør man vaske og skifte tøy på barna egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg synes de trenger rent tøy hver dag. Det hender vi kan bruke den samme buksa i 2 dager, men det er veldig sjelden. Som regel trengs det også en dusj eller et bad om kvelden. Det er et aktivt barn i utebarnehage.

Men vennene våre synes vi er gærne som vasker barnet så ofte og mener at det er helt unødvendig. Ungen deres går i samme klærne i dagesvis, til og med sokkene synes de at kan brukes i mange dager av gangen. Synes det er litt uhygienisk jeg da, og ungen lukter faktisk ikke spesielt godt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mini er 13 mnd nå. Tidligere kunne jeg godt bruke de samme klærne på han 2 dager dersom de ikke var tilgriset med mat o.l. Men nå etter at han har begynt i barnehagen, så skiftes de hver dag ja. Bader oftest annenhver dag, men av og til hver dag om det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her dusjes ungene med såpe 2 ganger i uken.. hvis de er møkkete etter lek så vasker jeg over de med en våt klut i dusjen uten såpe ellers.. Og dette har spart dem for MYE tørr hud. Ingen av dem trenger å bruke fuktighetskremer av noe sort. Jeg dusjet datra mi nesten hver dag en periode, og hun slet med mye eksem og tørr hud før jeg reduserte dusjingen.

 

Det meste av tøyet kan brukes 2 dager på rappen. Men bytter ut det som er skittent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle tre barna får nytt tøy her hver dag, 4 åringen bader i oljebad en gang i uka grunnet eksem, vasker med klut hver dag morgen og kveld. 1 åringen bader noen ganger hver dag, alt etter hvor mye hun griser seg til. nyfødte bader også en gang i uka så langt. men får også klutvask morgen og kveld.

 

1 åringen skulle sikkert ha hatt et skift i løpet av dagen om hun skulle vært spotfree, men så nøye er jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertøy og sokker trengs å skiftets daglig i hvertfall, ennet tøy alt etter om de har fått skitt og flekker på seg, og stort sett har de det i løpet av en aktiv dag i barnehagen og hjemme.

Tror jeg ville ha strekt opp vennene deres litt hvis de var i min omgangskrets, dårlig hygiene er en av hoverårsak til at enkelte barn blir mobbet, både i barnehage og på skolen. Det i seg selv er grunn nok til å ta tak i problemet. Er det ekstremt kan man også melde fra til barnevernet.

Barn må ikke bades hver dag, langt i fra. Men de må vaskes nedentil og bytte undertøy i det minste, hvis ikke får de lett urinveisinfeksjoner, blir sår, lukter osv.

Hender og ansikt må også vaskes, og helst føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan gjerne bruke samme klærne flere dager. Men så klart bytter de undertøy og ting som har blitt flekkete, så de fleste t-skjorter og sånn varer jo bare en dag eller to med litt hell.

 

De bader kanskje annen hver dag i snitt, og blir ellers vasket ved behov med en klut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini får rene klær hver dag, blir fort tilgriset etter en lang dag i barnehagen. Må ofte bytte en gang i løpet av dagen også, særlig på regnværsdager når de er ute og plasker dagen lang :)

 

Bade/dusje gjør han bare to ganger i uka (hvis ikke stort behov for mer) pga han sliter med mye atopisk eksem og derfor skal unngå å bade for å tørke ut huden. Vi vasker han selvfølgelig med klut hver kveld, og vasker hender og ansikt hver morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får gutten vår på 3 år nye klær hver eneste dag. Alt sammen.. Er kanskje unødvendig, men jeg er opptatt av at han skal ha rene klær. Å det er sjelden han går en hel dag uten å få seg en flekk eller to, hehe.

 

Bruke sokker flere dager på rad er jo bare guselig stakkar. Sokkene til vår gutt lukter ikke blomster etter en aktiv dag i barnehagen for å si det sånn. Kunne aldri tatt på han dem dagen etterpå igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å se litt på seg selv det da:-D

Rene sokker og undertøy hver dag.

Bade/dusj annenhver dag + etter trening om den ikke havner på en badedag.

Klutvask morgen og kveld.

Rent tøy etter behov.Er det skittent eller lukter noe så bytter man.

Mine barn får tørr hud av å bade/dusje for ofte. Og leger anbefaler vel heller ikke at voksne dusjer hver dag tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i at man ikke trenger å bade de hver dag da. Vi bare gjør det fordi vår elsker det og synes det har blitt en fin kveldsrutine. Aldri vært tørr i huden. Og dessuten er det et svært aktivt og viltert barn som går i utebarnehage med dyr, så det er stort sett møkk og klin fra topp til tå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bytter hvertfall klær hver dag, klutevaskes hver dag og dusjer med 2-3 dagers mellomrom, såfremt de ikke er veldig skitne da..Det kommer jo an på behovet. Synes ingen er "gærne" om de dusjer ungene hver dag, eller om de venter i ei uke. De vet sikkert selv best hva huden til barnet tåler og hvor ofte det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...