Gå til innhold

Kontaktlærer og samtaler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo så mange lærere her, så:

Jeg har akkurat startet på ny jobb som lektor. Det er min første jobb som lærer, så er veldig glad, spendt, og nervøs og gleder meg og gruer meg og... :)

Tingen er at jeg har funnet ut (igår) at jeg skal være kontaktlærer for ca. 15 førsteklassinger, og at det skal holdes mottakssamtaler for alle + foresatte til neste uke! Heldigvis starter neste uke jo med planleggingsdager, så da får jeg mulighet til å stille masse spørsmål, men tenkte å spørre litt her også.

Så, hvor lang tid tar én elevsamtale ca.?

Hvordan er det å være en veldig ny og ganske ung lærer ift. elevenes foreldre? (Det er en skole hvor jeg tror området rundt består av folk med god økonomi og de foreldre der som har tenåringer i vgs kommer jo til å være mye eldre enn jeg er).

Hvor mye tid i uken går det egentlig på kontaktlærerfunksjoner? (vet at det er satt av en time, men er det nok?)

Og ellers, har du noen gode eller dårlige erfaringer med å være kontaktlærer?

Alt i alt tror jeg at det er en veldig bra måte å bli litt bedre kjent med noen av elevene mine, men nå har jeg plutselig 102% stilling og tenker at jeg får det travelt! (Og det tenkte jeg vel allerede før :)

Tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontaktlærer er mye jobb og dårlig betalt. Den 800 kr i mnd ville jeg heller vært uten og sluppet å være kontaktklærer, men har ikke noe valg. Du må være tett på eleven hele tiden, ha oversikt over utvikling, fag, og for oss ikke minst fravær og mål med utdanning. De to siste er nok ikke like mye fokus hos deg som oss, men samtdig så skal du passe på at de har mat, klær og får den omsorgen de trenger hjemme. Du er antagelig den første som ser om barnevernet må inn. Likedan må du henvise til PPT og andre instanser. Det er kanskje noe av det tøffeste med å være ny, å vite når man skal sende saken videre, og ikke lenger være helt.

Det er vanlig å sette av en halv time til samtale.

At du er ung er neppe noen ulempe, folk er dritlei gamle lærere. Samtidig som du som ny mangler litt erfaring, struktur og autoritet. Men det kommer seg. Ha tro på deg selv, så vil også andre tro på deg. Jeg er også yngre enn mine elevers foreldre, men har aldri opplevd å bli trukket i tvil pga alder. Var en som ville vite hva jeg hadde slags utdanning, og da kneblet jeg han greit med master i informasjonssikkerhet, og mellomfag ped. Men det var ikke ubehagelig på noen måte, han ville bare vite hvem som underviste hans sønn, og det synes jeg er helt fair.

Du har som ny lærer krav på en mentor/veileder på skolen. Bruk denne, still spørsmål, prøv å finn skolens systemer.

Skrevet

Jeg forstår at du gruer deg/er veldig spent, men jeg skal love deg at det går fort over etter noen samtaler. Jeg hadde mange av de samme tankene og spørsmålene som det du har da jeg startet å jobbe som lærer.

Har nå jobba i 9 år og vært kontaktlærer i alle disse årene. I forhold til pengene og tiden man får for å være kontaktlærer, "lønner" det seg ikke, men jeg synes man får mye igjen på andre måter :-)! -Man kommer tettere innpå elevene og blir kjent med dem og deres foreldre/foresatte på en helt annen måte.

På foreldresamtaler pleier det å ble satt av mellom 20-30 minutter pr samtale. Ofte bruker man å ha en elevsamtale i forkant, og legge den og det man har av info selv, til grunnlag for samtalen. Mange på barneskolen bruker også et elevsamtaleskjema med f.eks smilefjes som man bringer til samtalen. Da jeg jobba på barnetrinnet, sendte jeg også med et skjema hjem med punkter som eleven og foreldrene skulle prate om i forkant av samtalen.

Den samtalen som du skal ha nå, blir jo en gylden mulighet for deg til å få viktig info fra foreldrene, bygge opp et tillitsforhold og bli kjent med både eleven og dem! I tillegg må du sikkert informere dem om saker og ting ved skolen/klassen....

-Må gå til minstejenta nå, - hører ho er våken :-)!!

Skrevet

Takk for svar, selv om jeg skulle ønske du sa at kontaktlærer var verdens letteste jobb ;)

Det er på videregående skole jeg skal jobbe, mente første klasse der men ser nå at det er lett å missforstå sånn som jeg skrev det.

Og veldig hyggelig å høre at du aldri er blitt trukket i tvivl pga. alder, og utdanning har jeg nok av om jeg skulle bli spurt :)

Jeg har fått en mentor og alle er veldig åpne og sier at det bare er å komme med spørsmål om hva det skulle være.

Skrevet

Takk så masse for svar!

Håper som du sier at det blir en god måte å lære elevene å kjenne, selv om det er en del jobb.

Det er på videregående skole, men det er finnes et skjema med veiledning for samtaler, så jeg skal lese det veldig grundig!

Skrevet

Jeg er lærer på ungdomstrinnet for tiden, og her også bruker vi et "elevsamtaleskjema" som grunnlag for samtalen, i tillegg til faglig og sosial utvikling, samt mål framover (som jeg informerer om) :-)!

-Jeg syntes også det var litt "snodig" å være yngre enn foreldrene i starten, men det går seg til etterhvert, og er lettere jo tryggere man blir i jobben sin!

Dette klarer du kjempefint!! Masse lykke til :-)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...