Gå til innhold

Kontaktlærer og samtaler.


*Little Miss Sunshine*

Anbefalte innlegg

Det er jo så mange lærere her, så:

 

Jeg har akkurat startet på ny jobb som lektor. Det er min første jobb som lærer, så er veldig glad, spendt, og nervøs og gleder meg og gruer meg og... :)

 

Tingen er at jeg har funnet ut (igår) at jeg skal være kontaktlærer for ca. 15 førsteklassinger, og at det skal holdes mottakssamtaler for alle + foresatte til neste uke! Heldigvis starter neste uke jo med planleggingsdager, så da får jeg mulighet til å stille masse spørsmål, men tenkte å spørre litt her også.

 

Så, hvor lang tid tar én elevsamtale ca.?

 

Hvordan er det å være en veldig ny og ganske ung lærer ift. elevenes foreldre? (Det er en skole hvor jeg tror området rundt består av folk med god økonomi og de foreldre der som har tenåringer i vgs kommer jo til å være mye eldre enn jeg er).

 

Hvor mye tid i uken går det egentlig på kontaktlærerfunksjoner? (vet at det er satt av en time, men er det nok?)

 

Og ellers, har du noen gode eller dårlige erfaringer med å være kontaktlærer?

 

Alt i alt tror jeg at det er en veldig bra måte å bli litt bedre kjent med noen av elevene mine, men nå har jeg plutselig 102% stilling og tenker at jeg får det travelt! (Og det tenkte jeg vel allerede før :)

 

Tusen takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke lærer men gift med en. Det han gjør er at han samler opp disse en-timene og har uker hvor 5-6 kvelder går med til møter med foreldrene.

 

Det går nok mer tid til kontaktlæreransvaret enn det er satt av, men så "avspaserer" han jo halve sommeren da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan som regel regne med 2, kanskje 3, elevsamtaler på 1 skoletime. Mener å huske det er 2 elevsamtaler pr skoleår. Mulig det er 3? (Er i permisjon og har visst fått elendig hukommelse;)

Litt ekstra er det, men greit å kunne motivere elevene og gjøre ditt for at de yter maksimalt:)

 

Jeg har vært kontaktlærer i ungdomsskolen siden jeg var 25, og har aldri opplevd at min unge alder var et problem for de foresatte. Du kommer nok til å gjøre det superbra.

 

Tips;

Ta første elevsamtale tidlig i skoleåret og sett opp mål sammen med elevene. Ting de har lyst å oppnå. Da kan du følge opp målene etterhvert og se om elevene er på rett kurs, eller om de trenger en ekstra dytt for å komme seg dit de vil.

Hjelper ofte på å få motivasjonen i orden, og det er viktig med en god start skal de yte sitt optimale:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser på at en lektor jobber som barneskolelærer i 1. klasse. Trodde ikke det var lov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Og ja det er 1. klasse på vgs, men jeg ser jo at det var lett å missforstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...