Gå til innhold

min greie og kjappe setefødsel;) (samme som 3.tri)


mor til Tordenskjold +ny spire

Anbefalte innlegg

Torsdag 5.august fødte jeg Fillip, og her kommer historien.

 

Riene begynte rett før kl9 og var regelmessige med 4min mellomrom og varighet på ca 1min. Med førstemann begynte riene på samme måte, men denne gang begynte de litt svakere for så å øke i intensitet.

Ga beskjed til mannen min før han gikk på jobb at hvis dette fortsatte så ble det fødsel iløpet av dagen;)

 

satte meg til å spise litt frokost og fant fram rieteller.no (kjempe side!!!).

Satt og trykket når riene startet og pustet greit gjennom de. Ca hal 10 kom det en mann fra brannvesenet på inspeksjon og etter han var gått økte smertene. ringte føden på SUS ca hal 12 bare for å høre hva de sa;) de ville ha meg inn til sjekk siden riene var regelmessige og at det var setefødsel. Ringte mannen min, han kom hjem og vi spiste litt før vi dro avgårde. Fikk også ringt til mora mi og fikk henne til å hente kommende storebror i bhg denne dagen.

 

Var inne på sykehuset kl 1 og fikk føderom med en gang. Ble sjekket og hadde 4-5cm åpning. Ble satt til ctg og fikk etterhvert lystgass (denne funket ingenting bortsett fra at jeg fikk noe å konsentrere pusten min i). Etter ca 40min var det 8cm og jeg kjente at det begynte å presse på. Det ble da bestilt epidural. Det skal sies at med førstemann var det uoppdaget setefødsel som ble oppdaget 1t15min før gutten var ute. Det var da ingen tid til hverken epidural eller noe smertelindring og det ble en litt mer dramatisk fødsel enn forventet. Denne gangen visste vi om setefødsel på forhånd og epidural sto på programmet.

 

Anestesilegene kom, men legene mente at gutten ville være ute innen 30-60min og dermed ble det bestemt spinal istedenfor epidural. Å halleluja for en god smertelindring. Den virket fra første sekund og alle smerter i hele kroppen forsvant. Eneste jeg kjente av fødselen nå var riene som kynnere. Fikk også drypp i tillegg. Måtte få beskjed om når jeg hadde pressrier for disse kjente jeg ingenting til ;) så Fillip ble presset ut på ren vilje fra min side med god veiledning fra lege, jordmor og en fantastisk mann! Etter 30min med pressing kom gullet (kl 15:03) rett opp på magen min og jeg fikk se mannen min klippe navlestrengen. Alt gikk helt fantastisk og jeg er glad for at legene bestemte spinal istedefor epidural, og pga spinalen kunne jeg faktisk le samtidig som jeg lå å presset ut gutten. Helt surrealistisk, men likevel helt fantastisk. Fra forrige fødsel for snart 3år siden uten smertelindring, med mye smerter, dramatikk og angst for denne fødselen til en helt fantastisk fødsel uten smerter, bare ren vilje....ubeskrivelig. Kan vel si at jeg har nå to setefødsler, en i hver ende av smerte og opplevelsesskalaen.

 

Dette ble litt langt, men det sier litt om hvordan setefødsler kan være og nå har jeg opplevd to av disse. Begge tok ca 6,5t.

 

Håper dere som skal føde i seteleie blir litt tryggere etter å ha lest dette!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...