Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Mini begynte i barnehagen på onsdag og idag skulle han være der til etter han hadde sovet luren sin. Hentet han kl 14. Hadde sendt med han 3 brødskiver , 1/2 banan og en yoghurt idag siden jeg ikke visste om han skulle være der 1 eller 2 måltider. Da jeg kom hjem og åpnet matboksen, var stort sett ALL mat med tilbake og banan og yoghurt urørt. Han hadde spist knapt 1/2 skive på HELE dagen!!! Jeg har flere ganger gitt beskjed at han MÅ ha hjelp til å spise, fordi han er så lite interessert i å holde maten selv. Hjemme spiser han jo kjempegodt og det er jo ikke det at han ikke er sulten, men faktisk trenger hjelp til å spise et helt måltid! ARGH!!! Dette skal tas opp i barnhagen på mandag ja...
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Han har vørt der 3 dager og du har allerede gitt beskjed om dette flere ganger? Ungen må da få litt tid på seg til å venne seg til livet i bhg. Hysterisk mor kaller man deg.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Leit, men da tenker jeg at det er på tide at DU som mor må slutte å sy puter under armene til ungen din, og øve på å la ham spise selv... De ansatte i bhg kan ikke gå rundt å handfore 12-20 unger.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 Barn sulter ikke ihjel frivillig, og han spiser sikkert dersom han er sulten. Så lenge barnet får tilbud om mat i løpet av dagen for så å velge å ikke spise, så ser jeg ikke helt problemet. Her er matboksene halvfulle, fulle, tomme alt ettersom uten at jeg lager noe problem av det.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #6 Skrevet 13. august 2010 Nehei... så da er det bedre å sultefore barna som ikke klarer å spise selv ennå?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #8 Skrevet 13. august 2010 I den gruppa han er på er det 2 ettåringer, så ser ikke akkurat problemet i at personalet ikke kan hjelpe dem med å spise. 2åringene spiser jo selv... HI
Sweet Amber Skrevet 13. august 2010 #9 Skrevet 13. august 2010 Ofte er det slik at de er for opptatt av de nye omgivelsene og de andre ungene til å ville spise. Jeg tror ikke det er grunn til å anta at de ikke hjelper ham å spise. De pleier jo å være veldig påpasselige med de nye.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #10 Skrevet 13. august 2010 Hadde det vært snakk om babygrøt, så ja... men brødskiver, banan o.l. Det bør han klare selv !! Altfor mange foreldre gjør ungene sine en stor bjørnetjeneste...
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #11 Skrevet 13. august 2010 Kjære HI Jeg skjønner din bekymring, men må også få lov å si, som noen før meg, at dette er ganske vanlig. Dersom barnet er helt nytt i barnehagen, og ganske lite (f.eks da ett år) tar det gjerne flere uker før de spiser noe særlig. Rett og slett fordi alt er nytt, de er kanskje slitne, da er det ikke så greit å spise. Jeg er pedagogisk leder på en småbarnsavdeling, og vi gjør det vi kan for å få i de nye, små barna mat også. Det er da også slik, at vi ikke tvinger maten ned. Det hender at de minste i begynnelsen heller får grøt enn brød, hos oss, siden det både er lettere å spise, og små mengder metter bra. Du kan jo høre med barnehagen om det er en mulighet. Da kan dere ta med grøtpakke til bhg, så ordner de nok helt sikkert det. Det viktigste er at du snakker med personalet på avdelingen om din bekymring, og ikke går og ergrer deg i det stille. Vi som jobber i barnehage vil gjerne at foreldrene gir oss tilbakemeldinger slik at vi best mulig kan ivareta nettopp ditt barn. Men man kan ikke vite verken hva foreldrene ønsker, eller hva som faktisk skjer i barnehagen når dere ikke er der, uten at det kommuniseres om det. Håper det ordner seg snart, og at barnet og du vil bli fornøyde. Hilsen er ped.leder som ønsker åpen kommunikasjon med foreldrene :-)
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #12 Skrevet 13. august 2010 Kan det være at de har lagd mat i barnehagen i dag? Mange barnehager gjør dette på fredager. Er ikke sikkert de har husket å si i fra om det til deg vet du ;-).
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #13 Skrevet 13. august 2010 Dette er jo ingenting og hisse seg så voldsomt opp for da.. Men det er heller ingen ting i veien for at du kan spør på en pen måte til mandag om han ikke ville spise, eller hvorfor all maten kom med tilbake. De passer som regel godt på barna i barnehagene da. Men man må spør selv også. Men ikke angripe med en gang. Sikkert en helt natrulig forklaring! Husk at det er mye nytt som skjer for barnet da. Sønnen min er 3,5 år, han har nettopp begynt i ny barnehage. Denne uken har han ikke spist stort sett mer enn 2 skiver på hele dagen. Men han sulter ikke fordet, men det skjer mye, å han spiser når han kommer hjem. Å det med yoghurten.. Mange barnehager vil ikke ha yoghurt i barnehagen. Kanskje derfor den ikke er åpnet?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #14 Skrevet 13. august 2010 Har jeg vært deg så hadde jeg spurt i barnehagen på mandag om de hadde laget mat der eller noe, for barnet ditt hadde knapt nok spist en halv brødskive av matpakka. Da får du svar - å hvis det ikke er til dine forventninger, har jeg kommet til å påpekt det at du håper de hjelper barnet slik at det får i seg nok mat. Jeg har det litt slikt med SFO. Ikke at jeg forventer at de skal fore ungen min, men siste måltidet er så "tidlig" på ettermiddagen at hun er skrubbsulten når jeg henter henne!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #15 Skrevet 13. august 2010 Jeg synes det er så rart med foreldre som stresser med at barna spiser for lite... er ikke det bare bra da? De fleste eksperter er jo enige at barn er født med næringsvett, og står det sunn mat foran dem skal de spise det de ønsker, og ikke oppfordres til å spise mer enn de vil. Det finnes vel knapt et barn i Norge, av de som ikke lider av omsorgsvikt, som sulter. Overvek derimot er jo virkelig et helseproblem. La nå gutten din bestemme eget matinntak. Er han sulten vil han spise;-)
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #16 Skrevet 13. august 2010 Har så absolutt ikke tenkt å "angripe" nei, men går jo an å spørre på en hyggelig måte om det var pga at han var for trøtt at han ikke spiste eller om det var andre grunner til at han ikke fikk i seg mer. Og om de kan være så snill og i det minste hjelpe han med yoghurten og skrelle bananen... De lager/serverer ikke mat i barnehagen denne og neste uke (sommerstid). Og yoghurt spiser de der. Det spurte jeg om første dag og de fleste barna har det med seg HI
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #17 Skrevet 13. august 2010 21.11 Ungen min er 4 1/2 år, og han er kjempetynn, spiser ekstremt lite nesten hele tiden (kan heldigvis innimellom spise ett bra måltid), han har hatt en del matallergi, og har blitt oppfordret av leger og ernæringsfysiolog i å gjøre alt vi kan for å få i han mat, om det var usunt så spilte det ingen rolle, bare han fikk noe energi. Så noen barn trenger å oppfordres til å spise. De fleste barna styrer nok matinntaket bra selv, men ikke alle.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #18 Skrevet 13. august 2010 Ja, men HIs gutt har jo ikke disse problemene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå