Gå til innhold

Tips til tapasrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok å be gjester til et supriseparty ta med seg en rett hver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ganske vanlig i gjengen min det :-)

Men avtal gjerne hvilken rett til dem pga ellers risikerer du å sitte opp med sykt mye kjøttboller og lite annet... he, he... Alle tar gjerne med det for det er så enkelt.

Skrevet

OK!

Tenkte å avtale på forhånd hvilken rett hver enkelt kunne ta med. Har du noen andre forslag? For å være litt frekk:-p Jeg har aldri spist det før.. Tenkte at jeg kunne lage flere retter, dersom det ikke er så altfor avansert.

Skrevet

He, he... kjøttboller er jo klassisk tapas. Og scampi på spidd... og kyllingfilee på spidd f.eks? Et fat med seranoskinke og ruccola passer fint inn også... Søk på tapas på matprat.no så får du mange gode ideer :-)

Skrevet

Ja, avtal litt forskjellig. Tror det er smart å styre det litt... Og så går det an å lage en stooor salat, aioili og brød og oliven i tillegg så basisen er sikra.

Jeg har pleid å lage en salat med grilla og flådd paprika med en dressing av sherryeddik og honning. Nam nam

Aioli er vel vanlig å ha med.

Gjerne noen spenstige salater kanskje?

Ovnsbakte tomater med hvitløk og olje er veldig godt.

Spekeskinke er jo bra.

Gjest thricane
Skrevet

å ja, det er jo så hyggelig. tips er hvis de fleste f eks er å få tak i på facebook, så lag en invitasjon og få folk til å skrive ned hva de tar med seg, så får dere mye forskjellig.

en god rett (synes jeg) som kan serveres kald, slik at du slipper å stå med matlaging i siste liten er ovnsbakt tortilla:

finhakk 1 grønn og en rød paprika. 4 vårløker, 1 fedd hvitløk. stek dette i olivenolje ca 10 min. (jeg hakker det i kjøkkenmaskinen)

bland så med 1,25 dl rømme, 5 egg, 175 g revet ost (cheddar og parmesan er veldig godt) og litt gressløk (helst fersk). ha også i ca 2 kokte og skrelte poteter delt i terninger. salt + pepper. stek på ca 190 grader i 30-40 min i en paiform

Skrevet

Tusen tusen takk, for mange gode tips:-)

De er lagret! Men, hva mener du med flådd paprika? Aoilli (usikker på uttalelsen) Er det en grønnsak? Beklager at jeg er så uvitende, he he:-) hvordan serveres den?

Skrevet

Husker ikke oppskriften i hodet, men man griller halve paprikaer (røde) høyt i ovnen med skallet opp så det blir svart og bobler. Og så inn i plastposer med de en stund, som man knyter igjen da. Etter en liten stund går det da an å fjerne skallet. Og paprikaen er søt og fin i smaken, så kutter jeg det opp, og lager sånn dressing som helles over. Skjønte du hvordan jeg mente? jeg er ikke så god på å følge oppskrifter...

Artisjokk marinert i honning og sitron er også en favoritt her:) nam.

Skrevet

Det hørtes dessverre litt for avansert ut for meg. Samtidig hadde det vært gøy å kunne lage noe sånt, men da hadde jeg nok hatt behov for en assistent:-)

Artisjokk, høres ut som tatt ut av en legemiddelhåndbok..Skjønner jeg har en lang vei å gå fra min basistype-mat.. He he

Skrevet

Det hørtes dessverre litt for avansert ut for meg. Samtidig hadde det vært gøy å kunne lage noe sånt, men da hadde jeg nok hatt behov for en assistent:-)

Artisjokk, høres ut som tatt ut av en legemiddelhåndbok..Skjønner jeg har en lang vei å gå fra min basistype-mat.. He he

Skrevet

Nei, nei, det er ikke vanskelig!

Artisjokkene kjøper jeg på boks (ica maxi har noen til 15 boksen mot 30 på meny), så lager man marinade bare og ta-da!

Skrevet

Fylte sjampinjonger (det skrives ikke sånn, fikk akkutt rettsskrivingssperre her...du skjønner hva jeg mener ;)) er veldig godt! Ta noen store sopper (det kan jeg stave ;)), kutt av stilkene. Hakk stilkene, hakk spekeskinke og hvitløk i små biter. stek i stekepanne (det du har hakket), fyll oppi sopphodene, og la stå i ovnen 5-10 min (se an størrelse osv litt). Jeg syns det er kjempegodt, og enkelt. Om du googler litt finner du sikkert en skikkelig oppskrift også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...