Mamma til*2 jenter* Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Har time til innsetting av hormonspiral 20.august... Noen som kan fortelle litt om sine erfaringer? Har hørt veldig mye negativt å blir veldig skremt av alt jeg hører. Masse blødninger,trådene til spiralene kjennes under samleie,utstøtning,mange som blir gravide,vondt å sette inn,grusom å ta ut. Er den i det hele tatt helt trygg å bruke? Om noen vil fortelle litt hvordan den settes inn å om jeg burde vurdere smertestillende(JEG AMMER) før eller etter timen. Jeg har 2 barn å skal IKKE ha flere... da har både lege å jordmor anbefalt spiral!
*Lissi* Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Jeg tok to paracet før jeg fikk satt inn min, og det gikk helt fint. Litt uregelmessige blødninger etterpå, men det er jo vanlig. Kjenner mangen som har mistet mensen etterpå, men min var ganske lik. Kjente ikke at legen fjernet den:-)
Gjest Macy Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Fikk satt den inn for et par måneder siden, og har vært såå fornøyd med den avgjørelsen. Det gjorde ikke vondt å få den satt inn. Det er verre å f.eks. ta en celleprøve. Jeg synes dette var helt uproblematisk, og trengte ihvertfall ikke smertestillende. Jeg ammer også, det var aldri noe tema rundt det. Du må nok regne med småblødninger de første månedene, men så skal det stabilisere seg slik at du kun får en liten blødning eller kanskje til og med mister mensen. Jeg synes det bare er positivt om jeg blør lite eller ingenting. I denne perioden har jeg av og til brukt truseinnlegg, men det er mindre nå. Det skal være veldig liten sjanse for graviditet, det er noe med at slimhinnene blir ugunstige for befruktning. Dessuten er hormonnivået så lavt at det ikke er noe fare på noen måte ifht. blodpropp. Kan ikke kjenne noen tråder, men har heller ikke "kjent etter" der inne... Men det beste er følelsen av at nå trenger jeg ikke å tenke på prevensjon! Den kan sitte inne i fem år. Utrolig deilig!
Mor Løvehjerte Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Det er faktisk ikke vanlig at det gjør veldig vondt å sette inn hormonspiral. derfor fikk jeg sjokk da det for min del var et mareritt. Men jeg har ikke født vaginalt, og jeg har veldig bakovervendt livmor, så dette var årsaken i følge gynekologen. Det ble gjort med to forsøk og bedøvelse på andre forsøket (uten at det hjalp noe). Jeg er sånn passe fornøyd nå etter åtte måneder. Fikk den pga. voldsomme mensblødninger, og det har blitt bedre, men jeg har uregelmesig mens og mye vondt fortsatt. Jeg var 34 år da jeg fikk den, og jeg håper virkelig den kan være der i de fem årene, for jeg gjør det ikke igjen. Jeg tok både paralgin forte og ibux etter innsettinga, men det er jo som sagt ikke vanlig at det gjør så himla vondt. Lykke til! PS! det fins film på youtube om hvordan det gjøres (grafisk).
Mamma til*2 jenter* Skrevet 13. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. august 2010 TUSEN TUSEN TAKK for flotte svar jenter... Visste faktisk ikke om filmene på Youtube men skal for all del se etter.. Krysser fingrene for at det går bra å at kroppen min stabiliserer seg. Har allerede blødd siden jeg fødte(blør ennå etter 4 mnd) så et par mnd gjør ingenting så lenge det roer seg etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå