Gå til innhold

dere som har hatt barn som har slått tennene sine???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

sønnen min datt i går og har vondt i tanna ennå, den er ikke løs. jeg er så redd den skal bli misfarget. han er livredd for tannlegen og hylte da jeg sa kanskje tannlegen måtte se på den. han er snart 5 år.

han har hakk på leppa, jeg så ikke hva som skjedde.

 

jeg er livredd han må trekke tanna eller noe.

 

er det noen her som har hatt barn som har slått tanna si og det gikk helt bra?

fargen kan komme etter 1-2 måneder og jeg håper bare det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sønnen til søstera mi dunket den ene framtanna si. Den ble litt missfarget etter hvert, altså litt blålig. Man kunne se at han hadde slått den, men synes ikke at det viste så veldig godt med mindre man studerte det.

 

Om det skulle skje med sønnen din så tror jeg ikke det er krise, men jeg ville tatt han med til en tannlege. Bare for å skjekke den liksom. Skadene kan være større enn det ser ut til, og kan bli veldig vondt om man ikke gjør noe med det.

 

Han kommer ikke til å trekke tanna, det er jeg ganske sikker på. Det skal mye til for å gjøre det. Så er han 5 år, og mister nok snart tanna innen 1-2 år uansett :) Bra det ikke skjedde med noen "nye" tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. han er bare så redd for tannlegen. hos tannlegen sist så fikk hun så vidt telt tennene hans. det er det verste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sønnen min var 2,5 år slo han fortennene sine skikkelig! Han ramlet mot første trapptrinnet på en trapp, og det ble merke i tretrappa etter tennene hans. Nå er han seks år og fortennene hans er litt skjeve, den ene er også bittelitt mørkere, men det synes knappt. Vi var hos tannlege med han, men de tok det helt med ro og mente at det absolutt ikke var noen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ta han med til tannlegen slik at de kan ta røntgen for å sjekke tennene som skal komme under.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt av sykkelen, med ansiktet først, når jeg var fire. Resultatet ble at fortanna knakk og den nye som kom ut fikk en brun flekk midt på. Har hatt dette i alle år og tannlegen bare pusser den litt når jeg er der. Fikk beskjed først nå når jeg var hos tannlegen sist, i en alder av 22, at det er fordi den har fått seg en smell da tanna mi knakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min falt ned trappa i bhg. Tanna hennes løsnet så hun måtte til tannlege. Der tok de røntgen for å sjekke hvordan det går med de tennene som kommer etter hvert.

Vi var på 4 kontroller på ca. 3 mnd. Tannen var fortsatt løs på siste kontroll ( i april), men tannlegen trodde den ville feste seg etter hvert. Hun sa at vi måtte holde et øye med den, hvis den skiftet farge, måttte vi inn til ny kontroll og da ville hun mest sannsynlig trekke tanna.

Jeg har ikke turt å sjekke om den fortsatt er løs, etter anbefaling fra tannlegen, så jeg vet ikke om den har festet seg, men den ser helt fin ut.

 

Jeg skadet også tannen min da jeg var liten men det var voksentenner og ikke melketennen. Tanna løsnet. Jeg måtte (og må fortsatt) sjekke om tanna lever med strøm hos tannlegen.

Har gått bra her også : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min slo begge fortennene da han var 3 år. Han slapp akkurat unna trekking, men var på mange kontroller. Måtte trekke den ene tanna da han var 5 år, da hadde han mye ondt i den.

 

Jeg ville ha sjekka hvis jeg var deg, for å være sikker på at de nye tennene ikke har blitt skada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min måtte trekke ei tann i fjor etter 1 tannleggebesøk, da de så den var misfarget. Rtg viste at det var en betennelse i tillegg og derfor måtte denne trekkes. Dette fordi at tennene som kommer under ikke skal bli misfarget. Han er nå snart 5 1/2, og ikke fått ny ennå. men gikk så fint atte. Han var super flink og selve trekkinga var jo gjort på 1 sek:-D

Se det hele an litt og dersom den blir misfarget så ta rtg å sjekk forholdene. jeg ante ikke at han hadde en betennelse for aldri klaget på smerter el noe og anna ikke løs. Ikke var den mye misfarget heller. Ikke kan jeg huske at han har slått tanna skikkeelig heller, men mulig det er fordi han har slått/dunket den fler ganger og dermed blitt misfarget.

Ofte så vil tenner som blir litt løse etter hardt slag/fall feste seg igjen også.

Lykke til:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min knakk 2 fortenner når han bare i badekaret. 1 kunne reddes og trengte bare bli slipt. Den andre hadde dessverre skadet rota, så den måtte trekkes (i narkose på sykehus, vi nektet simpel bedøvelse der han måtte tviholdes). Jeg syntes det hele var grusomt, han var tross alt bare 18 måneder! Idag er han nesten 5 og så nydelig, jeg tenker faktisk med litt vedmod på at det nydelige smilet forsvinner når han får alle tenner.

 

Man venner seg til det, men jeg husker at det var veldig sårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...