Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #1 Skrevet 12. august 2010 Min sønn på 16 år lånte dessverre bort sin moped i går, til ei jente på 16 år uten mopedlappen. Hun lånte den igjen bort til ei på 15, hun på 16 satt bak. Det gikk dårlig. Kræsjet, mopeden er vrak rett og slett. Heldigvis gikk det bra med jentene da. Men fikk et overslag på reparasjoner på scooteren, mellom 7 og 10 tusen kroner. Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre? Hvem skal betale? Hva dekker (om i det hele tatt noe) forsikringen? Noen som kan noe om dette? Ønsker egentlig å gjøre dette så skånsomt som mulig for alle parter, da alle tre fikk seg en skikkelig lærepenge i går! Men, er litt fortvilet her da..... Og kan ikke så mye om dette. Har lest litt på nettet, og vet at vi kan anmelde hverandre, ungene får bøter, hun som kjørte utsettelse osv.. Men, tror ikke jeg vil gå så langt om det finnes "ryddigere" og mer "skånsomme" måter å gjøre dette på. Noen som har vært borti dette selv? Eller kan noe om det?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #2 Skrevet 12. august 2010 tror ikke dere kan regne med å få noe igjen på forsikringen siden han lånte den bort til en hun visste ikke hadde lappen. jeg synes begge burde betale like mye,din sønn fordi han lånte bort et kjøretøy til en uten lappen og jenta fordi hun kjørte noe hun ikke hadde lov til.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #3 Skrevet 12. august 2010 Kan ingenting om dette, men: Kan du ikke prate med jentene, evt foreldrene for å komme til en løsning? Tror kanskje jenta er villig til å betale litt for å ungå anmeldelse og sperrefrist...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #4 Skrevet 12. august 2010 Ja, min sønn og jeg synes og det ville være rettferdig å dele på det. han VET han ikke skal låne bort mopeden, og gjorde en stor feil! Han skal selv få betale Hmm, det med forsikringen er det jeg tenker og... null igjen..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #5 Skrevet 12. august 2010 Jo, vet det kanskje ikke har noe å si....Men begge jentene er "barnevernsbarn", men de bør vel og følge "regler" der? På ungdomshjemmet?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #6 Skrevet 12. august 2010 Da tror jeg det blir verre. Ansatte på institusjonen har ikke anledning til å se gjennom fingrene og komme fram til "minnelige løsninger", dessuten skal alle utgifter regnskapsføres med bilag (man må til og med handle på rekvisisjon når barna skal ha klær), så ingen ting kan "gjemmes". Dessuten kan det hende de må være mer nøye enn foreldrene til barn uten særlige atferdsproblemer med at handlinger må få konsekvenser, og at de ansatte derfor "må" anmelde jenta om de får vite om kjøringen..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #7 Skrevet 12. august 2010 Hmmm, ja, da kan det kanskje bli verre ja.. Oy, oy, oy. Jeg får ringe de etterpå, høre hva de tenker og hva vi skal gjøre nå... Men, likevel, si de blir anmeldt alle da, (noe som jo jeg synes er litt trist da, jentene har jo hatt det tøft nok tidligere i barndommen fra før liksom..), Hva vil da skje isåfall? Med mopeden? Vil jeg sitte med alle utlegg alene da?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #8 Skrevet 12. august 2010 Tror ikke sønnen din har gjort noe straffbart, men han har kanskje handlet så grovt uaktsomt at han ikke får dekket sine utgifter som fulgte. Så da kan du bli sittende med regninga. Ta kontakt med institusjonen og hør hva de har å si..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #9 Skrevet 12. august 2010 Alle de involverte har brutt loven. Om du velger å anmelde (noe jeg forstår at du ikke har lyst til) vil alle straffeforfølges, og dere kan søke om erstatning (som er egen sak som ikke "slås sammen" med straffesaken). Du kan risikrere å ikke få noe igjen på forsikringen. Det "letteste" er egentlig å fortelle forsikringsselskapet at det var sønnen din som kræsja mopeden, og evt få jentene til å spleise på egenandelen. Dette er selvsagt ikke lovlig...Men like fullt mulig.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #10 Skrevet 12. august 2010 18.45: Ja, jeg får ringe og høre med de. Jeg sa til min sønn, at om det hadde skjedd noe med jentene (noe det gudskjelov ikke gjorde) kunne han få en skikkelig smell. Om det er sant eller ei, vet jeg ikke, men han har i allefall lært! Trist det MÅ skje noe før de forstår det... Men...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #11 Skrevet 12. august 2010 18.50: Tenkte og på den løsningen , ang forsikringsselskapet ja... men, det er klart, da må jeg jo vite at ungdomshjemmet ikke anmelder noen og.... Uff, håper vi uansett kan komme frem til en enkel løsning. Mopeden er ikke verdt å betale reparasjoner på, fikk "tilbud" av butikken om å kjøpe en nesten nye en for samme pris. Hele ramma og styret og alt var skjevt, bremser, lys, ja, den er et vrak. Jentene har hatt kjempeflaks!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #12 Skrevet 12. august 2010 18:50 her. Er du sikker på at ungdomshjemmet vet om hendelsen? Hvis ikke tror jeg at jeg ville ha gått for den enkle (men litt tvilsomme) løsningen. Å dra inn politiet vil bli styrete for alle, og siden alle sammen har brutt loven vil det få ubehagelige konsekvenser for alle de involverte
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #13 Skrevet 12. august 2010 Ja, fordi det var de som ringte meg. Og de sa at om min sønn lånte bort mopeden en gang til, ville de anmelde han. De trudde bare det var hjelmen som var ødelagt (siden hun datt på en sten) og sa de ville kjøpe ny. Men, skadene på mopeden er jo absolutt verst, og man må vel uansett ut med egenandel på forsikringen? Uff, jeg vet alt for lite om slikt som dette merker jeg, har sjeldent eller aldri hatt noe med forsikringselskap å gjøre før...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #14 Skrevet 12. august 2010 For en lei situasjon. Forsikringsselskaper er gjennom loven gitt anledning til å begrense ansvaret dersom forsikringstaker har vært uaktsom, grov uaktsom eller forsettelig. Han som eier er gjennon Veitrafikkloven ansvarlig for å påse at den som fører kjøretøyet er tilstrekkelig kompetent, altså har lappen. Egenandelen må uansett betales, ja. Tror jeg ville sjekket med forsikringsselskapet hva den er på, og så snakket med ungdomshjemmet for å høre om de er villige til å dele på uten å gjøre politisak utav det. Jentene må isåfall også anmeldes. Når saken er så (lite) delikat er jeg ganske sikker på at jeg ville ha gått for den om at sønnen din har gjort det sjøl. Hilsen 18:50
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #15 Skrevet 12. august 2010 ja, er en lei situasjon.. Men, takker MASSE for alle innspill her i dag. :0) Jeg har pratet med ungdomshjemmet, ringte de i sta for å høre hvordan det gikk med jentene. Hun som kjørte har nesten ikke sovet i natt stakkar, fikk seg en støkk ja.... Og de har angret veldig. Begge jentene har sagt seg villig til å være med å betale, av sine private penger. Så i morgen ringer jeg forsikringselskapet, forhører meg litt om hva vi kan få igjen- og resten deler de tre ungdommene på Ingen anmeldelser, de har lært av dette alle "mann":) Selv er jeg veldig fornøyd over utfallet her, både for min (økonomiske) del, men og for 3 tenåringer som fikk seg ei lekse, men uten de store problemer )) :0)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #16 Skrevet 12. august 2010 Du må ha kasko på mopeden for å få dekket skade. Har du kun ansvar, som de fleste har, er det ingenting å hente.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #17 Skrevet 12. august 2010 Bra at det ordner seg og ungdommene lærte seg en lekse uten at de kom til skade..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #18 Skrevet 12. august 2010 22.55: De på Mopedsenteret sa at om vi hadde hatt kasko på den - ville den blitt kondemnert....
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #19 Skrevet 12. august 2010 Jepp 22.57 ) Vi er alle fornøyde med løsningen Neste gang - (som neppe kommer håper jeg) - vil ikke bli like "smertefull"... Regner med de har lært alle sammen. Også min sønn - og ikke låne bort mopeden til "gud og enhver" - selv om "gruppepresset" kan være litt stort innimellom....
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #20 Skrevet 12. august 2010 Ja det ville forsikringselskapet trolig ha valgt. Men hvis det er slik at dere ikke har kasko, kan du spare deg telefonen til forsikringselskapet. Ansvar gir nemlig ingen utbetaling.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #21 Skrevet 12. august 2010 Hadde du hatt (full) kasko på mopeden, ville den blitt kondemnert og dere ville fått en ny DERSOM den personen som kjørte mopeden hadde hatt lappen og kjørte lovlig. Jeg vet ikke om ett eneste forsikringsselskap som dekker utgifter når den som kjørte ikke har lappen. Har ikke den som kjører lappen, gjelder rett og slett ikke forsikringa! Ved ansvarsforsikring får du kun dekket skader på andres eiendom, selvfølgelig forutsatt at den som kjører har lappen (og dermed kjører lovlig). Har han ansvarsforsikring på mopeden og velter eller kjører ut og treffer en stein så mopeden blir skjev, får dere ikke dekket noen verdens ting. Hadde disse jentene kjørt på noen eller noe, hadde forsikringa betalt erstatning til eier av det som ble ødelagt, av deres moped. MEN det ville da blitt et regresskrav, som f.eks dette: De to jentene låner mopeden av sønnen din. Så kjører de ned en seksåring på sykkel, som blir alvorlig skadet. Jenta som kjører har ikke lappen, men allikevel vil gutten på sykkel få erstatning, i verste fall er han så alvorlig skadet at det er snakk om mange hundre tusen kroner. Hvem sender så forsikringsselskapet den regninga til? DERE! Siden jentene i utgangspunktet kjørte ulovlig. Sønnen din ville blitt delaktig siden han lånte bort mopeden til noen som ikke hadde lappen, som selvfølgelig er strengt forbudt. Du kan med andre ord bare glemme å få noe som helst igjen fra forsikringsselskapet siden forsikringen ikke gjelder når den som kjører ikke hadde lappen, og din sønn visste om det. Det ville selvfølgelig blitt noe helt annet dersom dere hadde meldt mopeden stjålet. Hadde dere hatt delkasko (tyveri, brann og forsikring), ville dere da fått igjen på forsikringa. Ansvarsforsikring ville ikke hjulpet dere der heller, med mindre dere anmeldte jentene for å ha stjålet og ødelagt mopeden. De kunne da i retten blitt dømt til å betale erstatning.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #22 Skrevet 12. august 2010 23.24: Tusen takk for et utfyllende svar!1 Og det du sier er igrunn det jeg var redd for og.... At OM det skulle skjedd noe alvorlig, ville det gått utover oss. Sikkert meg, siden jeg står som eier.... Derfor tenker jeg; alt i alt: De (vi) hadde skikkelig flaks!! Det er mye trist som kunne skjedd....;( Jeg skal vise min sønn denne linken, og jeg kan bare ikke tenke annet enn at de fikk seg en lærepenge så det holdt - uten at det gikk utover de materialistiske skadene. Som egentlig betyr lite i forhold til andre ting.....l
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #23 Skrevet 12. august 2010 Bare hyggelig Dere hadde flaks ja, dette kunne blitt en fryktelig dyr og trist sak dersom noe hadde skjedd. De færreste tenker over konsekvensene av å låne bort ting på den måten, men dersom noe skulle skje ville dere i verste fall blitt gjeldsslaver i mange år framover (med mindre dere er ualminnelig rike)... Mitt råd er: hold politiet og forsikringsselskapet utenfor denne saken, da din sønn har begått et alvorlig lovbrudd sammen med disse jentene, og vær glad for at ingen kom til skade. Betal 50/50 hver, og håp på at alle fikk seg en skikkelig lærepenge av dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå