Gå til innhold

Skifter man tak fordi det er stygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skikkelig dumt spørsmål, jeg vet:) Taket vårt er gammelt og skikkelig stygt. Men det er helt. Eller, det er takstein og alle er hele, men de er missfargede og ikke pene rett og slett.

Da vi kjøpe huset så sto det at de nye eierne måtte belage seg på å skifte taket ( i prospektet). Men det er jo helt tett, og alle stenene er som sagt hele.

Kan det ha blitt skrevet at taket måttet skiftes ut pga det estetiske?

Vet vi må opp for og titte altså, men som sagt, alle stenene er hele.

Om vi kan vente med å skifte det ut så lever jeg gjerne noen år med stygt tak for vi har en del andre ting å bruke penger på:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo ikke noe vits å skifte takstein dersom taket er tett :)

En himla jobb er det også, ikke regn med å bare bytte takstein, dersom steinen er gammel, vil dere mest sannsynlig måtte lekte på nytt, og da har man en himla jobb...

Så hvis du kan leve med stygt tak noen år til, ser iallefall ikke jeg noen grunn til å skifte :)

Skrevet

det går an å vaske taket. det burde fjerne mose og skitt som har samlet seg opp gjennom, og da blir det jo pent en stund.

Skrevet

Hvis det står i prospektet at man må belage seg på å bytte taket, er det neppe bare fordi det er stygt. Da kan det være at det er noen form for fukt e.l selv om alle takstener er hele.

Jeg ville fått fagfolk til å se på taket for å avgjøre om det bør skiftes. Kan jo bli unødvendig dyrt hvis man venter for lenge.

Skrevet

Hva står det om taket i taksten?

Jeg ville ikke byttet taket fordi det var stygt, det kan jo holde å gi taket et løft. Vårt tak ser flott ut, men trenger utbedring, både under- og yttertak. Dersom man har nok penger legger man nytt tak fordi man har lyst - dersom man ikke er rik nøyer man seg med vedlikehold ;)

Skrevet

klart man kan skifte tak om man synes det er stygt, koster jo litt, men så lenge man har råd har man lov :)

Skrevet

Ja, jeg skjønner det altså at man kan skifte det om man vil:)

Jeg ble bare litt usikker på om det var pga utseende at det stod at vi måtte belage oss på å skifte eller om det er noe annet?

Hadde det vært funn av fukt eller råte feks så burde jo det også stått i taksten ikke sant? Eller?

Æsj, er ikke bare bare å være førstegangskjøper altså!

Det står også at vi må belage oss på å renovere/oppusse badet fordi det er utidsmessig. Men det gjør jo nytta si liksom, og det er ikke utslag for fukt der inne, det er bare skikkelig stygt:)

Vi skal få en fagmann/kvinne til å ta en titt, det er bare ingen å oppdrive akkurat nå:)

Skrevet

Taket vårt så helt og fint ut det også, men så plutselig en dag rant det i ville fosser inn da det regnet.

Det er mye en ikke ser før en har sjekket grundig på loftet og ute under steinene. Så det er mulig de gamle eierne viste noe som ikke syntes uten nærmere undersøkelse.

Så med en sånn merknad i prospektet hadde jeg sjekket det nå. For når det først lekker inn er det ikke bare å tørke opp vannet selv om det oppdages med en gang.

Vi la på pressening utvendig og fyrte opp med varme innvendig, men taket inne måtte vi rive fordet.

Skrevet

Ja, om det er fukt eller andre ting som er grunn for den setningen i prospektet, så skal det stå i tilstandsrapporten.

Dersom ikke det står noe, skal det ikke være fukt eller lekkasjer.

Men, du kan jo ringe takstmannen som hadde tilstandsrapporten og spør, for å være på den sikre siden :)

Skrevet

Dersom det viser seg å være bare det estetisk syntes jeg det er en rar ting å skrive i et prospekt, så jeg tror ikke det er derfor.

Men, utredes det som ev er galt og dere vil ha et finere tak, så kjøp møne og-valmebånd av kobber. Når det regner vil vannet sive fra møne og nedover taket-og over tid blir all mose borte-og ingen fremtidig mose vil bosette seg der oppe.

Skrevet

Ett tak har beregnet levetid i x antall år (30 tror jeg). Om taket da er over denne alderen og ikke er byttet før dere kjøpte huset, da må du belage deg på å bytte fordi det snart kan/vil begynne å lekke.

Det har ikkeno med det estetiske å gjøre;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...