Gå til innhold

Hvordan fortelle svigermor at nok er nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun blander seg i alt. Har prøvd og ta det opp med både henne og min mann, men føler jeg ikke blir hørt.

Hittil i svangerskapet, 14uker nå. har jeg vær inn og ut av sykehuset, sliter med hypermesis. Begynte allerede i uke 4. Har også blitt operert for blindtarm oppi alt. Vi har 2 barn fra før.

Mamma har hatt de endel i sommer slik at min mann skulle få litt avlastning. Jeg har dessverre ikke fungert i det hele tatt :( Det vil si at mye av husarbeidet er blitt satt på vent.

I går fikk jeg telefon fra min kjære svigermor. Nå måtte jeg skjerpe meg, kunne ikke ligge på sofaen hele dagen. Vi er tross alt to voksne i familien og hun synes det er helt urimelig at hennes kjære sønn må gjøre litt ekstra denne perioden. Hun ligg våken om nettene og bekymrer seg for sin voksne sønn. Må få sagt at jeg steller barna hver dag, følger de i barnehage og sfo. Tar den husvasken jeg orker og klesvask når jeg orker. Noen dager er bedre enn andre. Går på streke kvalmestillende for og orke på alt dette. Men innimellom knekker jeg sammen, har noen dager der jeg dessverre blir sengeliggende.

Dette er noe hun mener er tull, jeg gjør det kun for at jeg ikke orker og at jeg mener mannen min må skjerpe seg og gjøre mere hjemme.

Graviditet er ingen sykdom!!!!

Mannen min er flink, og han er sliten. Noe jeg forstår, men det er nå slik akkurat nå. Han har sagt i fra til sin mor på en fin måte, men hun hører ikke.

Jeg mener hun må begynne å gi litt slipp, respekter oss og vårt liv. At det er litt rotete i huset innimellom er noe hun må tåle. Er ikke slik til vanlig! og at hennes sønn må jobbe i hjemmet er helt normalt i disse dager.

Så nå er det vel på tide at jeg setter ned foten og forteller henne hva jeg mener, men jeg vet ikke hvordan?? Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, så kjipt. Har du vore sjukmeldt? Det burde ho i såfall forstå -legen sjukmeldwr ikkje/legg inn folk på sjukehus utan grunn. Sjølv om graviditet ikkje er ein sjukdom, kan ein bli sjuk av graviditet. Det burde vere innlysande. Har du en ok fastlege, så ville eg drøfta dette med legen. Som kan gi tips om å forklare det medisinske. Eg ville sagt frå i klartekst. Skriv ned kva du skal seie. Ver høflig, men bestemt. Ikkje unnskyld deg. Dette handlar om å vere ein familie - og at mannen din må ta ansvar. At ho bagatelliserar gjer vondt verre. Eg har mista trua på å jatte med. Reine ord for pengane for ein ok måte, er truleg einaste medisin.

Skrevet

Har du spurt henne hvordan hennes svigermor var? Kanskje hun da får en aha-opplevelse. Ellers er det bare å si at hva som foregår i deres hjem, er deres sak og ikke hennes. Virker som hun kanskje bør få seg en hobby.

Det er jo viktig også at mannen din er lojal mot deg, og ikke går til henne og klager

Skrevet

Fortvilanes det her!

Men, apropo hobby : kanskje svigermor kan få seg en hobby i form av å hjele deg/el sønnen litt??? Siden hun er så bekymret for han mener jeg.....hi-hi!

Vi har ordnet med vann og kloakk her i sommer og dermed sto mine vaskemaskiner frakoblet. mamma har tatt klesvasken vår!

Utrolig deilig å kjøre skittentøyet bort og få det hjem ferdig brettet!

Og med lavt blodtrykk og bekkenløsning så har det vært en LETTELSE å slippe å fly opp og ned trapper fra kjeller til 2. etg med klær i hytt og pine!

Lykke til ! Å vær så uvirksom er hetl pyton!!! Man er jo ikke sm for være flyfille i arbeidstida heller!!

Skrevet

...er det ikke slik at mannen din kan ta ut omsorgspermisjon i slike tilfeller? "Hjemme med syk kone"- eller hva den nå heter...?!

Uansett, så tror jeg nok mannen din klarer seg bra :-) Det er jo mange som er aleneforsørgere i dette landet, og da må de jo gjøre alt selv...selv om han er sliten, så er det jo en del av pakke med familie og sånt :-)

Og hun der svigermor, hun kan enten klappe igjen eller komme å hjelpe dere?! Herregud for et opplegg...her ligger du syk, og skal i tillegg ha henne hengende på nakken?!

Skrevet

Nei, fytterakkern, så urettferdig! Det er fristende å foreslå å si at inntil hun har noe positivt å bidra med, så får hun holde seg unna. Men kanskje litt drøyt.... Jeg blir i hvert fall veldig irritert på dine vegne, og vil bare ønske deg lykke til!!

Skrevet

Jeg ville tatt det opp med legen min og så invitert med svigermor på neste kontroll der legen kunne forklart henne hvor " syk" jeg egentlig er. Reaksjonen blir som regel helt anderledes når de får det forklart av en utenforstående og hvis du har en grei lege så skulle det la seg ordne.

Uansett, lykke til!

Skrevet

Og nei, selve graviditeten er jo ingen sykdom men den gjør enkelte av oss så kvalme, svimle og utmattede at det blir en sykdom av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...