Gå til innhold

Hvor farlig er det egentlig å spise sopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Traff leieboeren min (fra Litauen) oppi skauen for noen timer siden. Han plukket sopp, viste meg masse sopper jeg har sett mange ganger før, men aldri tenkt på at man kan spise.

Nå kom han opp med en tallerken sopp-suppe. Jeg er skeptisk. Det lukter fantastisk godt, men kan jeg dø??

Hehe, regner jo med han vet hva han driver med, men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke spist en tallerken med sopp plukket av en med ukjente soppkunskap:-) I verste fall er soppen veldig giftig og du kan få ødelagt nyrer. Det mest sannsynlige er at han enten vet hva han gjorde eller at han har plukket sopp som ikke er giftig, men heller ikke god matsopp.

Skrevet

Folk fra østeuropa har som regel peiling på sopp. De får det inn med morsmelken. Min mor er russisk og vi er soppgale begge to.

Meeen, jeg hadde nok ikke turt å spise selvplukket sopp som jeg ikke har sett før den ble bearbeidet og når jeg ikke kjenner kunnskapene til plukkeren.

Skrevet

Da tror jeg at jeg bare nøyer meg med det lille jeg har spist, vasker tallerkenen og går ned til han om en liten stund og sier at det var et nydelig måltid!?

Skrevet

Man kan jo fint dø av litt sopp om det er feil sopp.

Jeg ville aldri spist med mindre jeg var 100% sikker på at plukkeren visste hva han gjorde. Det er så lett å ta feil, champignon og hvit fluesopp er f.eks. veldig like. Og den ene er ok, mens den andre er ganske så dødelig.

Om du får magesmerter eller føler deg rar ville jeg ikke nølt med å ringe legevakta hvertfall.

Skrevet

Jeg aner ikke hvor mye kunnskap han har om sopp. Han snakker ikke norsk, og engelsken er mildt sagt elendig. Jeg spiste to skjeer, ble redd for å dø (haha) og skylte resten ut i do. Fikk dritvondt i magen, og måtte løpe rett på do. Sikkert psyket meg sjøl ned til å få magesmerter og diarè. Gikk tilbake med skålen og takket pent for det nydelige måltidet. Får ikke håpe han kommer med mer i morgen...Han er jo snill, da :)

Skrevet

Ok, diare er vel ikke det verste da. Men man kan jo få nyresvikt f.eks. som en annen sa over. Om du får smerter som ikke gir seg og ikke er psykiske tar du en kjapp tlf til legevakta og hører. Det er ikke noe å spøke med nemlig.

Skrevet

Lover!! Men jeg er helt frisk igjen nå, altså!

Tusen takk for svar. Heretter blir all sopp som skal konsumeres av denne kroppen kjøpt på butikken!

Skrevet

Hehe, noen typer er jo lette å ikke ta feil av da. Men det er jo ikke uten grunn de ofte har soppkontroller hvert år der folk kan få kontrollert at soppen de plukker ikke er giftig... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...