Gå til innhold

Hvordan klare seg som aleneforsørger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å regner på det, for å se om jeg har råd til å separere meg fra mannen. Regnet ut at jeg vil ha utbetalt rundt 25 000, jeg trenger stor nok bolig for meg og tre barn, skal jeg ha råd til bolig må jeg uansett ha bil, så det går 10 000kr bare der hver mnd, i tillegg koster barnehagen 4500kr, så kommer alt annet som kommunale avgifter, veiavgift, forsikringer, telefon, tv, internett, strøm ikke minst, blir ikke mye til det daglige, 4-5000kr hvis jeg er heldig, til mat, klær osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men har du ikke jobb?

Vet ikke hvor store barna dine er, men du vil få utbetalt fra nav en barnetrygd mer enn du har.

Du kan søke om stønad til barnetilsyn, da får du dekket 64% av utgiftene der.

Du kan søke om bostøtte på www.husbanken.no.

I tillegg kan du få redusert overgangsstønad hvis du ikke tjener mer enn så og så mye (står på nav sine sider).

Ikke tenk bare økonomi, vil du separeres fra mannen din så blir du jo lykkeligere som "singel og fattig" enn "gift og rik".

Skrevet

Dessuten så kan du nok klare deg med to-tre soverom om ikke barna er kjempestore. Noen ganger må man bo litt trangt.

Skrevet

Kan to av ungene dele rom? Trenger du å bruke 10000,- i mnd. på bil (det høres voldsomt mye ut)? Tv og internett er luksus og det er ikke nødvendig for å leve.

Er barna under 8 år? Da vil du få overgangsstønad i tillegg til barnetrygd og barnebidrag. Du kan også søke støtte til barnepass og bostøtte.

Tenker du vil klare deg fint. Og det er ikke gitt at barna følger deg. Det er noe dere må snakke om og bli enige om

Skrevet

Jeg er i jobb, men ikke godt betalt jobb. 25000kr er vel det jeg får når alt er regnet sammen, mulig jeg kansje kan få bostøtte på topp da.

10000kr på bil og bo er vel ikke mye, det er et minimum. Huset vi bor i er mitt og lånet lite, så det koster 6000kr å bli boende her, så slipper barna flytte på seg, men må ha bilen da som koster 4000kr i mnd.

Skrevet

Har du regnet med bidrag da?

Skrevet

Også vil du få dekt 64% av bhg- regningene!

Skrevet

Aner ikke hva jeg vil få i bidrag, har regnet inn barnetilsyn, bidraget spørs jo hvor mye mannen skal ha barna, men jobben hans gjør det umulig med delt omsorg, så blir neppe mer en 5-6 netter i mnd.

Men han bør jo betale minst 4-5000, det har han råd til også.

Skrevet

Du bør absolutt prøve få deg en annen jobb eller sette deg på skolebenken. Da vil du få 12.500 ca brutto i overgangstønad og inkl alt barnebidrag(4000), bidrag(f.eks 4000) og barnetilsyn(ca 3000). Skatteklasse 2 får du også så blir lite skatt. Da er du oppe i ca 23.500 pluss eventuell bostøtte. I tillegg kan du ta opp lån i lånekassen. Dette vil sikre deg en bedre betalt jobb i fremtiden.

Skrevet

Hmmm...kunne faktisk tenkt meg en annen utdannelse, noe utradisjonelt som er bedre betalt. For innen pleie og omsorg er det dårlig betalt.

Har mye å tenke over, men ser fra til en bedre framtid for både meg og barna, så får vi sutte på labbene litt ei periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...