Gå til innhold

Noen som vet om apolar er det samme som hydrokortison?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og noen som vet om hydrokortison hjelper mot mollusker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hydrokortison er mye mildere enn Apolar. Apolar er respetkrem, mens hydrokortison fås respetfritt. Tror ikke det har noen effekt mot mollusker...

Skrevet

Minstemann her har mollusker (hatt siden mars), og jeg var hos legen med ham før sommeren fordi han klorte på noen av de så det ble betent. Fikk en salve som skulle smøres på de han hadde klort på, med beskjed om at man ikke gjorde noe mot de andre.

Hun kalte det "barnevorter", og det er visst i utgangspunktet immunforsvaret som skal "ta seg av de". Vet ikke om jeg snart går tilbake igjen for å høre siden han har hatt de så lenge.

(Hydrokortison har, som nevnt over, ingen effekt mot mollusker)

Skrevet

Apolar og hydrokortison er begge kortikosteroider.Apolar er gruppe 2 (middels sterk) mens hydrokortison er gruppe 1 (mild). Så de har samme virkestoffet, men Apolar er altså noe sterkere.

Skrevet

Mollusker er viruskinfeksjon så det er lite (om noe?) som hjelper direkte. Jeg hadde det en lengre periode i tenårene. Ikke spesielt pent, men ikke spesielt plagsomt heller. Apolar (eller andre kremer) kan hjelpe mot kløe og irritasjon i området hvor molluskene sitter, og kan dermed oppfattes som å hjelpe mot. Men de gjør egentli ikke annet enn å holde området rundt friskt.

Aabefaler å holde området rent, smøre med fuktighetskrem, evt kløstillende ved kløe. Og evt kortisoner (apolar, hydrokortison) ved irritasjon, sprekkdannelse eller tørrhet. Ikke overdriv da kortisoner er sterke saker. Og vente til de forsvinner av seg selv. Da etterlater de IKKE arr. Ved kirurgisk fjerning (skraping, frysing, skjæring) kan man få ganske skjemmende arr.

Skrevet

Takk dere datteren har sinnsykt mye og det klør mye og sprer seg som ild i tørt gress. Plastre over hjelper ikke og jeg må hjelpe henne mot kløen.

Skal innom et apotek i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...