Gå til innhold

Hvordan få frisk lukt på soverommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vasker sengetøy annenhver uke, eller hver uke når det er veldig varmt. Jeg vasker gulv ca 2-4 ganger per måned der inne, støvsuger ca to ganger i uka, tørker støv ved behov og holder generelt relativt god stand der inne. Vi sover to voksne og et barn i senga. Mannen min lukter lett litt vondt, derfor vasker jeg sengetøyet ganske ofte om sommeren, men allikevel synes jeg at det alltid lukter som om noe har dødd der inne bare 1-2 dager etter rengjøring. Vi har alltid vinduet på gløtt, så det kommer inn frisk luft også.

Hvordan beholder dere en frisk luft og en ren lukt på soverommet? Jeg synes det er ekkelt og pinlig at det stinker sånn der inne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan ser madrassene ut da? Nytter ikke vaske sengklærne dersom madrassen eller overmadrassen er gjennomsvettet

Skrevet

Ny madrass?

Jeg har bare vinduet på gløtt om natta, på dagen har jeg det på vidt gap. Hvor ofte vasker du dynene da? Er dynene og putene gjennomsvette og ekle nytter det jo ikke med bare nytt trekk..

Hvor ofte lufter du dynene ut av vinduet?

Skrevet

Hvis du har mulighet til å henge dynene ut til lufting, ville jeg prøvd det et par ganger i uka.

Ikke re opp senga rett etter du har stått opp. Brett heller dyna mot fotenden slik at både madrass og dyne får luftet mest mulig av seg. Varm seng som blir redd pent opp med en gang, får ikke kvittet seg så godt med varme og fuktighet. Og da kan det fort lukte litt svett.

Lykke til!

Skrevet

Du får mannen til å dusje før sengetid hver dag, det bør man når man har svettet uansett.

Skrevet

Vask puter, rens dyner og overmadrass, så hjelper det nok.

Skrevet

Jeg vasker dynene en gang i halvåret kanskje, putene litt oftere. Det er ikke så veldig lenge siden jeg vasket overmadrassen ettersom datteren vår tisset i senga.

Lufter dynene maks en gang i uka, det er litt kronglete her vi bor. Kan ikke ha vinduet på vid gap så mye, ettersom det er kjellerleilighet og vi får huset fullt av kryp dersom akkurat dét vinduet står åpent.

Jeg må nok bli flinkere til å lufte dyner og puter, men jeg har aldri gjort det så veldig ofte tidligere heller, det har ikke stinket sånn før av den grunn.

Skrevet

Tror du kan utelukke at lukta kommer fra gulv. Jeg ville ha byttet dyne. kjøp en tynn dyne til mannen. Blir det for kaldt, kan han ha teppe over om vinteren. Kjøp en allergivennlig en, en som ikke støver mye, som du kan vaske. Styr unna dun- det er dyrt å rense. Kjøp ny pute, og bruk dobbelt putetrekk. Så trekker ikke svetten ned i selve puta. Vask eller kjøp ny overmadrass og bruk to laken. Luft sengetøyet så ofte du kan. Ha alltid vinduet åpent.

Skrevet

Ha en skikkelig gjennomluftning hver dag på minimum 10 minutter.

Kommer det kryp inn så skaff slik innsektstopper netting sak til å ha foran vinduene,

Skrevet

Vi har vinduet på vidt gap hele natta, men stort sett alltid lukket på dagen og har aldri hatt vond lukt. Ikke er vi så voldsomt ivrige med renholdet heller. Og har to barn sovende der inne i tillegg til oss to voksne.

Skrevet

Glemte å si at vi vasker både dyner og puter ganske ofte da, i forhold til andre jeg kjenner i hvert fall. Vi vasker dem nok 4-5 ganger i året.

Skrevet

Tror stikkordet her er kjellerleilighet. Har sikkert ikke så mye med verken renhold, dyner og madrasser å gjøre.

Skrevet

23.07: Det lukter ikke slik i resten av leiligheten. Mener du at det er mugg? Jeg har vært inne på tanken nemlig, men har ikke orket å tenke tanken fullt ut.

Skrevet

Hvordan er luftfuktigheten da? Kanskje det er dårlig drenert?

Du kan låne en måler for å sjekke..

I kjellerstua vår luktet det ikke godt, og da viste det seg at det var brudd på kloakkrøret under huset. Mye rart som kan skje!

Skrevet

Æsj, det ligger faktisk kloakkrør inntil det rommet. Guffen tanke.

Skrevet

Var veldig greit å gjøre noe med, kom et firma som sjekket røret med en kamera. Etterpå dyttet de et fleksibelt rør som var litt smalere enn det opprinnelige inni det gamle som var sprekt og vips var alt i orden...

Hvis dere leier ville jeg klagd på lukt til huseier og bedt han "utrede" det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...