Septemberstjerna og Martine Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Lånte en lekegrind da vesla var liten. Usikker på om vi egentlig trenger det til nestemann? Hva synes dere som ikke har hatt leikegrind? Er det et must? Jeg hadde ikke vugge til vesla, men har veldig lyst på det til nestemann... Vil ha den stående i stua, i tillegg til seng på rommet. Dere som har hatt vugge, er dere fornøyd med det? *drømmer seg bort mens hun venter*
jordbærsjokolade Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Vi brukte ikke grind til førstemann, hadde ikke klart meg uten til nummer to:) Han sover i den på dagtid og hvis jeg skal dusje eller på do eller noe annet så er det et trygt sted for han å være i mens. Trenger ikke vugge hvis man har grind:) Selv om det er søtt da
mamman til to gutter Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Vi har ikke hatt lekegrind til noen av våre og har ikke savnet det heller. Stua og kjøkkenet har vært barnesikret nok til at de har kunnet være der alene mens jeg har gått opp en liten tur, ut etter posten el. Har jeg gått ut av stua og visst at jeg ble borte lengre enn jeg ville la dem være alene, så har jeg tatt dem med. (Dvs han yngste er 4mnd og lite mobil enda, men med eldste gjorde jeg det sånn og det er planen med yngste også.) Begge våre har hatt vogge på soverommet de første mnd og jeg syns det har vært veldig greit. Litt fordi vi rett og slett ikke hadde hatt plass til noe annet på soverommet vårt og litt fordi det er greit å ha noe litt mindre enn senga i begynnelsen. Til han yngste har vi hatt en annen vogge i stua i tillegg (begge to vogger som har blitt brukt mye i familien, en på hver side) og det har vært veldig greit. Jeg syns det er greit å ha et sted de kan sove inne i begynnelsen når de sover mange ganger om dagen. Han eldste lå på et teppe på gulvet, men med en storebror er det ikke så lett å få sove i fred på gulvet, så derfor har det vært greit med vogga.
♡ A & E ♡ Skrevet 11. august 2010 #4 Skrevet 11. august 2010 Førstemann brukte sjeldent lekegrind men andremann hadde vi det til. Vugge hadde vi aldri, var redd for at barna skulle bli avhengig av den vuggingen
BlåBlå Skrevet 11. august 2010 #5 Skrevet 11. august 2010 Har ikke brukt lekegrind til noen. Og vi hadde vugge til eldste, men den ble ikke brukt. Han sove bedre i vogna i gangen. Når jeg skulle dusje, la/satte jeg dem bare i vogna i døra foran badet. Da kunne jeg holde øye med dem hele tiden. Før de ble så store og mobile, fikk de ligge på et håndkle på ¨badegulvet.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 Aldri hatt lekegrind og har aldri savnet det. Har også en hund (schæfer) som sniker seg bort til Jonas mens han ligger på gulvet - men hun vet at hun får sleike en gang også er det stopp. Etterpå legger hun seg ned ved siden av og passer på. Hadde jeg ikke vært trygg på hun der, ville kanskje en lekegrind vært mer aktuelt - men hun er så flink så (Obs: Jeg passer på og lar ikke hunden og barnet være alene. Bare så det er sagt, så trenger ingen å kommentere....) Vugge har jeg på stua og syns det er koselig:) Jonas ligger og sover der på dagen og i senga om natten. Veldig koselig, og syns det er greit å ha han der. Bli vant til lyder og lys om dagen, men såklart stille og mørkt om natten. Er kjempeglad i vogga =)
Brillefint - Jadda! Skrevet 11. august 2010 #7 Skrevet 11. august 2010 Jeg har ikke hatt lekegrind og har for såvidt ikke savnet det. Men bor litt dumt til (tredje etasje i blokk) så har tenkt mange ganger at det hadde vært gjevt hvis jeg skulle hente posten/gå med søpla. Også ellers når jeg må på do/dusje. Vugge var bare tull her. Så fint ut, men that's it. Men så hadde jeg en som sov svært lett og lite når han var liten nok til å bruke den. Våknet bare jeg gikk forbi eller nøys.
simba>>>3gutter Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 Har både vugge og grind. Brukte vugga mye til nr en i stua og til nr to på soverommet, nå til nr tre er den nesten ikke i bruk. Den står i stua og samler støv! Grinda ble bare brukt som lekesamler til nr en, tror ikke han lå i den en eneste gang, den ble brukt litt til nr to, men ikke mange gangene. Nå til nr tre hadde jeg ikke klart dagen uten, det er to år mellom to og tre. JEg må legge minsten i grinda hvis jeg skal gjøre noe, elers må jeg sitte ved siden av å passe på fordi han i midten er over middel glad i lillebroren sin. Blir veldig hardvel og brutal med han.
Gjest Skrevet 11. august 2010 #9 Skrevet 11. august 2010 Hadde vugge den første tiden. Var jo veldig herlig og han sov så masse, ikke noe problem å ha den i stuen. Men kunne jo like godt ligget inne i vognen sin f.eks. Hadde nok kanskje lånt en skulle jeg hatt en til. Hadde lekegrind etterhvert. Han koste seg veldig oppi der, masse leker og ting og tang. Var greit å ha han der når jeg måtte gjore noe i andre etasjer, dusje eks. Hadde nok valgt det til nummer 2 også.
Julelita Skrevet 11. august 2010 #10 Skrevet 11. august 2010 Vi hadde både lekegrind, vugge, kurv og seng da snuppa var lita. Vugga ble ikke brukt - prøvde den vel sånn 2-3 ganger. Snuppa likte den ikke, og da var poenget litt borte. Kurven brukte vi på stua på dagtid, og den ble godt brukt de første 2 månedene. Ble deretter satt bort. Den likte jeg kjempegodt. Etter at kurven ble satt bort, ble lekegrinda brukt til dagseng i tillegg til lekeplass. Hadde skinn og sånt i den, og alderstilpasset stimuli/leker etter hvert som hun ble eldre. Snuppa vår har alltid elsket lekegrinda (har passet godt på at hun blir tatt opp med en gang hun begynner å bli lei, og som oftest før). Nå er hun 9 måneder og kryper rundt og er mest interessert i å utforske verden. Men lekegrinda synes hun fortsatt er morsom. Nå brukes den mest mens vi lager mat. Den står nå på kjøkkenet. I utgangspunktet var jeg negativ til bruk av lekegrind, det var pappan som insisterte. Jeg har hele veien vært veldig bevisst på at den ikke blir brukt for mye, særlig når det er pappa-tid. Han har hatt en tendens til å tenke at så lenge barnet ikke gråter er alt bra og kan la henne være der i timesvis. Det synes ikke jeg noe om, og etter at vi ble enige om premissene for bruken synes jeg at lekegrinda har vært god å ha. Jeg hadde fint klart meg uten, men noen situasjoner er enklere med den og da vet jeg jo at hun har det bra. Dersom jeg feks tar barnet med meg på badet begynner hun lett å kjede seg og sutre, mens hun storkoser seg med alle lekene i lekegrinda. (Vi har egne leker der, som hun ikke leker med andre steder, bytter dem oftere ut enn lekene på stua). Det er min erfaring.
Fire småtroll Skrevet 11. august 2010 #11 Skrevet 11. august 2010 Hadde grind til eldstemann, men det var mest fordi vi hadde hund. Var greit å skille de litt siden hunden tok oppdragerrollen veldig alvorlig og sto over ungen hele tiden De andre ungene har vi ikke hatt grind til og heller ikke savnet det, har tatt med meg ungen og hatt den i vippestol eller på teppe når jeg har vært på badet o.l. Har hatt moseskurv når de var bittesmå, de sov greit i den i stuen. Fra ca 3 mnd alder har de bare sovet i sengen eller vogna ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå