3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Jeg lurer på å få satt i gang noe som kan motivere eldste her til å gå på do. Han har akkurat fylt tre år og han KAN gå på do, men svarer som oftest at nei, det vil han ikke idag, kanskje en annen dag... Så jeg tenker at kanskje et slik forsterkingsskjema kan hjelpe litt på motivasjonen, men føler meg helt grønn på området og aner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Noen som vil dele sine råd og erfaringer på området?? Hvordan gjør dere det? Hva er gode premier? Og hvordan er det lurest å starte premieringen? Etter oppfylte to ganger på do, sånn i starten og deretter øke? Gjøre forskjell på om han tisser i do bare eller bæsjer også? Bæsje på do virker som den aller største bøygen for gutten vår...
mamman til to gutter Skrevet 12. august 2010 #3 Skrevet 12. august 2010 Vi hang opp et ark med 6 ruter på veggen ved siden av do og forklarte at når han gikk på do (og det kom noe), så fikk han et klistremerke i en av rutene og når det var klistremerke i alle rutene, så skulle han få en premie. Han var ikke så interesert i begynnelsen, jeg tror han ikke helt skjønte poenget, men når han først skjønte sammenhengen mellom dogåingen og klistremerket, så ble det veldig gøy å gå på do. Jeg tror han var 15 ganger på do den første dagen han skjønte det... Vi hadde på forhånd kjøpt inn noen små gaver han skulle få når arket ble fyllt ut og det var gøy å få dem også, men klistremerkene i seg selv var egentlig like gøy. "Belønningen" gjorde at han ble veldig flink til å gå på do, så etterhvert fikk han klistremerke bare de gangene han ba om det selv. Først når han hadde blitt flink til å gå på do tok vi av bleia. Det var tidlig i sommer og vi har knapt hatt uhell, selv lengre kjøreturer hvor han sovner, går det bra uten bleie. Nattbleie bruker han fortsatt og den er noen morgener tørr og andre veldig våt, så vi venter litt med å kutte ut den.
mamman til to gutter Skrevet 12. august 2010 #4 Skrevet 12. august 2010 Jeg så etter at jeg lagret at jeg ikke svarte på alt du spurte om... Vi har ikke gjort forskjell på om han har tisset eller bæsjet på do. Før vi kuttet ut bleia, så hendte det han sa fra at han måtte tisse, men bæsje gjorde han sjeldent selvom vi så han måtte og spurte om han ville gå på do. Når vi kuttet ut bleia, så var det ikke noe problem likevel. Som gaver har vi kjøpt småting til 10-20kr. Det kan lett bli mye skrot, men vi har prøvd så langt vi kan å unngå det. Bla har vi kjøpt "tryllekluter" (sånne som er en hard klump som blir til en vanlig klut når den ligger i vann), viskelær (han så et jeg brukte og ville låne det hele tiden), småbiler osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå