Gjest Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Mange sier at emmaljunga edge duo/ mondial er super som bagvogn, men "ubrukelig" som sportsvogn pga tygden/størrelsen. Mange anbefaler dermed city cross istede (hvis man vil ha en lett og grei 4-hjuling). Jeg har litt vanskelig for å skjønne dette.... Edge duo/ mondial m classic understell: - Totalt 2 kg tyngre enn city crossen på understellet (ifølge emmaljungas vekt og mål- der selve hjulene har største skylda for vektøkningen) - Edgen er noen cm større enn city crossen sammenslått (2 cm lengre, 1 cm smalere, 4 cm høyere- også ifølge emmaljungas mål). - Bagen er tyngre enn city bagen til city crossen, men "alle" er jo fornøyd med den likevel... - Sportsdelen er omtrent identisk som city crossen, kun kalesjen som er annerledes og veier 200g mer pga dette Som dere ser er vekt og mål minimalt forskjellig fra city crossen. Jeg trillet de i butikk og merket praktisk talt ingen forskjell. Er det slik at de som er misfornøyd har kjøpt sportsunderstellet som er ca 4 kg tyngre enn city crossen, og en del større i mål, eller har virkelig de 2 kg til classic-understellet så mye å si?? Håper noen kan gi meg noen svar som hjelper litt på å forstå Som dere kanskje skjønner står jeg i vognvalget mellom edge duo og city cross... ønsker at kjøpet skal være veloverveid, ønsker ikke å gjøre noe dumt kjøp... liker bedt edgen, men har ikke lyst til å bli misfornøyd med sportsdelen slik at man ikke får brukt den, det er for dyr investering til å ikke bruke den!
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Hei hei Vi sto også mellom en edge duo med klassisk understell og en citycross. Vet ikke hvorfror, men jeg synes edgen virken mere klumpete og upraktisk og også tyngre og vanskeligere å håndtere. Så valget vårt falt på en citycross. Løftet ut bager, slo sammen og trillet rundt på begge og syntes citycrossen kom best ut av det. Men dette er helt sikkert smak og behag Vi har hvertfall den nye vogna stående i stua nå og er rett så fornøyd Har noen venner som har edge duoen, og synes hver gang jeg ser på de at edgen virker mye større.. hehe.. og så synes jeg understellet er mye finere på citycrossen. men nok en gang: smak og behag.. Lykke til med valget
cilinik Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Gå inn på barnevgnguiden.no og les hva folk skriver om div vogner. Synes dette var til god hjelp. Både City og Brio Happy kom meget bra ut hos folket:-D Lykke til. Gleder meg til å hente vogna.
JenteOgGutterMamma! Skrevet 11. august 2010 #4 Skrevet 11. august 2010 Hei! :-) Vi kjøpte Emmaljunga Edge Duo i fjor med classic understell, og er kjempefornyd!!!! Kjempegod vogn og myye lettere enn den med første inntrykk virker! Veeldig lett og god å trille, stoor bag! Lillegutt ble født 8 august i 2009 og vi brukte bag, med pose, helt til det ble for varmt i vår, mars/april. Anbefaler den på det sterkeste! :-)
*Nøtta* Skrevet 11. august 2010 #5 Skrevet 11. august 2010 Her gikk jeg for en Edge. Det er jo ikke sånn at denne vognen er TUNG,men den er TYNGRE enn City Crossen. Det er en forskjell på å være tung og å være tyngre. Jeg er førstegangs og har heller ingen vogner jeg har hatt tidligere å sammenligne med,derfor vil jeg og min samboer kun bli vant til våres vogn,og er sikker på vi kommer til å bli kjempefornøyd. Ingen vogner idag er laget av bly,tenker jeg.
İine<3gullgutt Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 Jeg har også kjøpt Edge :-) Gleder meg til jeg kan ta den i bruk! Jeg er også forstegangs og tenkte det samme som deg "Nøtta", at jeg har ingen ting å sammenligne med så vi kommer til å bli vandt med denne vogna :-) Er kjempe fornøyd med valget!!
Ella78 m/ A&M Skrevet 12. august 2010 #7 Skrevet 12. august 2010 Jeg valgte også Edge til førstemann, som er født i 2008, og har vært kjempefornøyd. Den ER litt tung å få inn og ut av bilen, men ikke så ille at det gjør noe. Bagvogna er fantastisk, og jeg har vært veldig fornøyd med sportsdelen også, jeg da... Vi har trilla ganske så mye. Og etter hvert har guttungen hatt vogna i barnehagen. Helt super sovevogn. Vi har hatt ei lita trille stående hjemme, til turer etc. Han vil jo helst gå nå, han er 2 år. Til vinteren blir han storebror, og da blir det utrolig fint å ta i bruk bagvogna igjen... Jeg valgte forresten også classic-understellet.
snartmammapåny Skrevet 12. august 2010 #8 Skrevet 12. august 2010 HAr en edge med sportsunderstell og kjenner meg veldig igjen i kritikken om at det er en fantastisk bagvogn, men grusom sportsvogn. Hovedgrunnen til kritikken mot sportsvognen for min del er at den får et dårlig tyngdepunkt når barnet er vendt mot den som triller. Dette gjør den vedlig tung å trille og særlig i oppoverbakker. Jeg merker iallefall stor forskjell om jeg snudde om sitteretningen på barnet. I tillegg er den stor, klumpete og trillekomforten som sportsvogn er ekstremt mye dårligere enn det man får av andre vogner. Vi endte opp med å kjøpe en annen sportsvogn da mini var ca 1år. Gleder meg til å ta i bruk bagen igjen til nye babyen, men kommer nok aldri til å bruke sportsvogndelen igjen
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. august 2010 #9 Skrevet 12. august 2010 Jeg har City Crossen, og valgte den pga lavest vekt. Vekt er for meg viktig når jeg skal trille vogn, dette både pga trillekomfort og hvordan vogna generelt håndteres inn/ ut av bil, opp trapper og lign. Babyen blir jo ikke akkurat lettere m tiden heller, derfor synes jeg at vogna skal være lettest mulig, og ja, man merker godt et par kg ekstra når vogna tas i bruk i hverdagen. At City bagen er lettere enn lettest var viktig for meg, siden jeg bodde i blokk før, og måtte bære bagen opp mange trapper hver dag. Også veldig praktisk m lett bag som enkelt klikkes av understellet når man skal på cafe el lign, da tar man bare bagen under armen og bærer den inn. Jeg synes vel personlig at sportsdelen til City Crossen er mer enn tung nok, og kunne ikke tenke meg å plusse på enda et par kg der- da hadde jeg nok måttet bytte vogn rimelig kjapt vil jeg tro, spesielt etterhvert som barnet blir tyngre og større. Jeg synes også at størrelsen på City Crossen som sportsvogn er litt i overkant, og ville ihvertfall ikke hatt en vogn som var enda større enn det- pga framkommelighet i butikker, buss/ tog, bagasjerom i bil osv. Men dette er jo bare MIN smak da, og min egen erfaring fra første barnet- andre tenker helt sikkert annerledes=)
MyLittlePony Skrevet 13. august 2010 #10 Skrevet 13. august 2010 tror City Cross er en god del lettere enn den andre ja...lurer på om det ikke er snakk om 6 kg?! Det er iallefall veldig mye om en skal trille oppover bakker og løfte inn og ut av bil... så vi vurderte ikke en gang duo edge pga vekta
Gjest Skrevet 14. august 2010 #11 Skrevet 14. august 2010 Takker for alles tilbakemeldinger, flott å høre hva dere mener og tenker om vognene Det hjelper på i vurderingen om hva slags vogn... skal iallfall prøve å teste med å løfte av og på bagdelene, slå sammen hjul, og teste i bagasjerom på bil (inkl da å løfte delene inn i bagasjen) hvis man "får lov" til dette av butikken. Til MyLittlePony så er det nok ikke snakk om 6 kg, iallfall ikke med tanke på sportsdelen, litt mer med tanke på bagdelen kanskje men... sjekka iallfall tabellen bak i bladet på årets utgaver i emmaljunga-serien av vogner, der står det nøyaktig vekt, men mulig vekta har endret seg fra eldre utgaver også? Tar gjerne i mot flere tilbakemeldinger på vognene her, hvis det er noen flere som har erfaringer/tanker å dele
smilefjes+gutt09+guttenurke :) Skrevet 14. august 2010 #12 Skrevet 14. august 2010 Jeg skal selge min emmaljunga edge duo 09, så viss du vil kjøpe min bare gi beskjed Bag brukt fra september - mars ca, å sportsdel fra mars-til nå. Den er svart å veldig fint brukt ! Kjempe god vogn, super fornøyd. Men venter en liten til å har derfor kjøpt oss tvillingvogn nå!
*Bea* & bitteliten Skrevet 14. august 2010 #13 Skrevet 14. august 2010 Jeg har edge med sportsunderstell som vi kjøpte ny i 2008 til snuppa. Kommer til å bruke den på nytt til nr 2. Er superfornøyd med vogna - både som dypvogn og sportsvogn! Den er stor og romslig for de små. Jeg brukte bagdelen frem til snuppa var 8 mnd og byttet til sportsdelen da. Ikke mange vogner man kan bruke bagdelen på så lenge! Anbefaler edge på det varmeste!!
de_to og den lille Skrevet 14. august 2010 #14 Skrevet 14. august 2010 Hvor mye skal du ha for den og hvor bor du?
smilefjes+gutt09+guttenurke :) Skrevet 14. august 2010 #15 Skrevet 14. august 2010 6500? Bor like utenfor stavanger, jørpeland heter plassen. Har også stellebag til salgs? Babybjørn sin, svart den også.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. august 2010 #16 Skrevet 14. august 2010 hehe, og vi brukte City Bagen til dagsoving fram til hun var 10 mnd gammel- slettes ikke verst det heller må jeg si;) De siste par månedene var det riktignok sol og sommer, så trengte ikke pose el lign., men likevel. Ble brukt m pose til 8-9 mnds alder uten problemer (liten odenwalder dunpose, ikke stor voksi!)
de_to og den lille Skrevet 14. august 2010 #17 Skrevet 14. august 2010 Okei, blir litt for langt å kjøre
smilefjes+gutt09+guttenurke :) Skrevet 14. august 2010 #18 Skrevet 14. august 2010 Okei. Men går jo å sende i posten også
Gjest Skrevet 15. august 2010 #19 Skrevet 15. august 2010 Smilefjes- blir nok ny vogn her, har fått lovet vogn fra de kommende besteforeldre lykke til med salg av vogna!
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 15. august 2010 #20 Skrevet 15. august 2010 målene på city crossen bagen og edgen sin er de samme. Bortsett fra at city crossen sin bag er 1 cm smalere helt i fotenden (den skrår litt inn). Men edgen er mere avrundet oppe i hodeenden.. så bagene er like store
Ella-83 Skrevet 16. august 2010 #21 Skrevet 16. august 2010 Butikken jeg var i da jeg sammenlignet disse to, tok ut madrassene og la citybagen sin oppå mondial/egde sin. Mondial/Edge sin var større. Citybaggen var mer avrundet enn Mondialen og marginalt kortere. MEN forskjellen var virkelig marginal selv om den ser ved første øyekast stor ut. Det er altså mye "illusjoner" her. Den er ikke så mye større som man skulle tro, men mer "forseggjort". Jeg ville dermed ikke valgt mondial/edge pga. størrelsen på baggen, men andre egenskaper (design?). Dra i en butikk og sjekk selv. Jeg ble hvertfall veldig overrasket over at forskjellen ikke var større. Jeg har kjøpt Mondial i "leatherette" utførelse pga jeg synes den er rett og slett nydelig. Skikkelig barnevogn. Regner med å bytte vogn når mini blir større. Må vel ha en skikkelig trehjuling etterhvert..
Gjest Skrevet 16. august 2010 #22 Skrevet 16. august 2010 Hei. Vi kjøpte edge til eldstemann og har vært kjempefornøyd med vogna, og vi kjøpte til og med sportsunderstellet brukte den frem til han var 1,5 år, da syns vi den ble litt for stor, men han har den fortsatt som sovevogn i barnehagen, og vi gleder oss til å ta den i bruk igjen når nestemann kommer til vinteren Vi kjøpte en Emmaljunga Scooter da behovet for en mindre og lettere vogn meldte seg, og er superfornøyd med den også. Tror forøvrig at om vi hadde hatt city crosseb hadde den også blitt "for stor" på samme tid, man har liksom ikke behov for mer enn en trille når de nærmer seg to år
Gjest Skrevet 16. august 2010 #23 Skrevet 16. august 2010 Så fint at så mange tar seg tid til å dele sine tanker og erfaringer med vognene her i denne tråden Takker for alle tilbakemeldinger, og kom gjerne med flere om det er noen som har noen erfaringer/tanker å dele!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå