Gå til innhold

Barn med leppe-, ganespalte


sovehje<3rte +jente+aprilspire

Anbefalte innlegg

Skrevet

HAr en jente på snart 5 år med isolert ganespalte (altså hull i ganen). Hun er frisk som en fisk og en nydelig frøken! Har ingen dårlige opplevelser med å få et barn med LGS foruten operasjonen som var en liten påkjenning for jenta mi, men som heldigvis gikk fort over ;)

 

Er det andre her som har barn med LGS? Noen som vet om vi har rett på ekstra oppfølging under neste svangerskap? Tidlig ultralyd kanskje+ Er jo selfølgelig litt redd for at det skal vere noe annet denne gangen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke spaltebarn selv, men jeg har en god venninne som har et barn med dobbel leppespalte.

 

Ganespalte er det vel uansett ikke så lett å se på UL? Venninna mi fikk i alle fall høre på UL (da de oppdaget leppespalten) at de ikke kunne se om barnet hadde ganespalte før etter at han var født.

 

Tidlig UL er det vel ikke noen vits i, iom at en evt spalte (leppe, kjeve) vil være veldig vanskelig å se så tidlig? Det er jo slett ikke alltid de klarer å se leppe/ganespalte på ordinær UL engang. Men jeg går bare ut fra (vet ikke!) at dere vil få ekstra ultralyd(er) senere i svangerskapet, mtp at man har en noe økt sjanse for å få et barn med spalte når man har et fra før. Jeg regner med det ikke er noe annet "galt" med jenta di, andre misdannelser? Hvis du er veldig redd for at noe annet enn spalte skal være galt i neste svangerskap, kan du kanskje få tidlig UL på mer individuell basis, jeg ville tatt det opp med legen. Evt tatt en privat UL selv.

 

Men husk at det er stor sjanse for at alt går helt fint i neste svangerskap, da! :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...