Gå til innhold

Synspunkt ang dåp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemoren min døde denne julen og nå skal sønnen min døpes.

Savnet etter henne er stort. Bestemoren min var en dame ssom elsket barn. Og især barnebarn og oldebarn. Min sønn var hennes 7.oldebarn og hun fikk dessverre ikke sett han. Gjennom gravidtiten glemte hun at jeg var gravid. Frem til dødsleiet - da spurte hun plutselig: Hvordan går det magen?

Hun som hele tiden glemte det. Dette sitter i meg enda.

Under begravelsen, 9dager senere sa presten: "**** etterlot seg en sønn, en svigerdatter, fire barnebarn og 6 oldebarn - med det 7.oldebarnet underveis.

Dette sitter så i meg enda og jeg har så lyst at presten skal si under dåpen noe om bestemor (oldemor til barnet mitt..).. Noe om at hun allikevel er med oss idag eller noe i den dur.

Hadde dette passet seg?

Dåp skal jo være feiring om livet og lign - men allikevel skal ikke de døde glemmes?

eller hva?

Hmm...

Trenger synspunkter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehh.... høres litt sært ut, men for all del....

Skrevet

Ta heller en tur på graven hennes etterpå, og "vis" frem barnet.

Skrevet

Dåpen er ein del av ei vanleg gudsteneste og fylgjer visse rituale, presten plar ikkje seie så mykje personleg til det enkelte dåpsbarnet/familie det eg har erfart. Ofte er det jo fleire dåpsbarn på ein gang.

Men prestar er ulike og gjer ting på ulik måte, så det kan jo hende han/ho vil gjere det om de bed om det. Men litt spesiellt er det. Kanskje du heller kan ynskje velkomen til bords i selskapet etterpå, og då minne om oldemor som ikkje fekk oppleve oldebarnet sitt, men at du trur ho er med dykk likevel eller noko liknande.

Skrevet

Det høres litt rart ut. Hvorfor skal hun nevnes spesielt i forhold til alle andre mennesker som er rundt dere og som gleder seg over dette lille barnet?

Dessuten, dåpen handler om barnet. Ikke bland en død oldemor oppi dette. Hele dåpsritualet handler om barnet, og barnets inntreden i kirken. det ville være veldig malplassert, og virke veldig rart, ihvertfall siden en dåp ikke er en personlig og "privat" handling som et bryllup eller en begravelse, men foregår i en åpen gudstjeneste hvor 95% av de tilstedeværende ikke aner noe om ditt forhold til din avdøde bestemor.

Om du vil at din bestemor skal ha del i denne dagen, så gjør det til en privat handling mellom henne og deg. "Snakk" med henne, ta på deg et smykke eller noe som var hennes, eller nevn henne i talen i selskapet etterpå. Det passer ikke i kirken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...